Vandra över helagsfjället

Du frågar om ev svårigheter. Tycker det är svårt att säga utan att veta vem du är. Det är inte en "vanlig" fjälltur att vandra över toppar.

Har du vana att göra toppturer, vandra i stenig terräng och att sätta upp tält i sådan miljö, är du inställd på att du vill göra en multitopptur på höjd, genom stora mängder stora stenar och branter, så antar jag att det är en häftig tur, för den som gillar just sten, branter och att vandra på höjd.

JAG skulle aldrig vilja gå omkring uppe på Helags med full packning/tält på ryggen. Jag ger mig bara upp på toppar med dagsturspackning från basläger, men det är JAG, många andra älskar väl just det. :)

Brant och stenigt lär det vara.
 
Du frågar om ev svårigheter. Tycker det är svårt att säga utan att veta vem du är. Det är inte en "vanlig" fjälltur att vandra över toppar.

Har du vana att göra toppturer, vandra i stenig terräng och att sätta upp tält i sådan miljö, är du inställd på att du vill göra en multitopptur på höjd, genom stora mängder stora stenar och branter, så antar jag att det är en häftig tur, för den som gillar just sten, branter och att vandra på höjd.

JAG skulle aldrig vilja gå omkring uppe på Helags med full packning/tält på ryggen. Jag ger mig bara upp på toppar med dagsturspackning från basläger, men det är JAG, många andra älskar väl just det. :)

Brant och stenigt lär det vara.
ser inte svårare ut än själva helagstoppen och inte så jättemycket längre än ner till fjällstationen heller, men blir ju ett par stigningar till som säkert tar på krafterna. Jag går ganska lätt så är inte så orolig för packningen. 12 kg räknar jag med att ha, men det är mest underlaget jag är rädd för. Är det bara stenkravel hela vägen kommer jag inte att gå där, men man ser på satellitfotona att det finns spår av många andra som gått där tidigare, så jag lär knappast va den förste om det blir av :)...Har vandrat en del i sarek tidigare så känner mig rätt van vid besvärlig terräng, men vill gärna ha lite tempo och gillar inte krypkörning över stenar.
 
Uppdatering av den tänkta turen som jag gjorde om då vädret inte såg ut att passa för en toppvandring.

Onsdag: Körde upp till Torkilsstöten och började vandra kl17 till Helags fjällstation. Lite väl packat med folk där som väntat. Social distansering verkar folk glömt vad det innebär. Nåväl, fint väder iaf på kvällsturen och hade fin utsikt mot berget. 12 km.

Torsdag: Slog ihop lägret och tog med mig allt för en topptur (och ev fortsättning till nästa topp och västra skaftet...) Vädret var inte så bra på toppen så varken vågade eller orkade fortsätta till nästa. Gick ner i lämmeltåget istället. Det tar tyvärr bort en stor del av nöjet när det är så mycket folk på berget. Väl nere igen fortsatte jag vidare bort mot den andra 1700-meterstoppen där jag slog läger nedanför. Blåsig natt och trodde inte kupoltältet skull stå pall, men det höll som tur var, men svårt att sova. 12 km.

Fredag: Var lite kluven till hur jag skulle lägga upp den resterande turen då jag fick ändra den, men började traska mot sylarna. Över de båda broarna och till stugan vid Miesehketjahke. Slog upp yttertältet (Unna) och tog en siesta på 4 timmar och njöt av finvädret och myggen. Funderade på Sylarna och Gåsen, men tänkte att det skulle va lika mycket folk vid Sylarna som vid Helags så bestämde mig för att gå upp för Västra Helagsskaftet istället, där jag från början tänkt gå. Så gick tillbaka några km och av från leden och började vandra uppåt. Helt rätt beslut då det var väldigt fint där uppe och på andra sidan med vyer mot Norge och Härjedalen. 12 km igen.

Lördag: Tog den sista kilometern uppför innan det bar av utför på baksidan av Helagsmassivet. Insåg att det skulle va blött där, men jag är inte rädd för det och hade Seal skins på mig. Många små bäckraviner, blöthål, myrar att passera och nåt lite större vad, men det gick att komma över utan att bli blöt. Stavarna kom väl till användning. Det fina vädret och utsikten gjorde nedstigningen fantastisk. Nere vid sylsjön/renstänglset vid två-tiden och det var skönt gå stig igen så jag bestämde mig för att ösa på lite och se och man kom ända hem till bilen och sova i den istället för tältet. Det blev lite längre än jag tänkt och tog längre tid pga de sista blöta och leriga kilometrarna på grässlätterna bland vide- och enbuskar ända fram till Ripans parkering (kan inte rekommendera nån att börja turen där nu om man inte vill bli blöt och skitig på en gång). Blev 33 kilometer vilket var nån form av rekord för mig, men gick i snabba terrängskor och bara 10 kilo på ryggen. Jättefin sista dag och den var turens höjdpunkt.

Några foton
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.