Vandra med katt

Undrar om det är någon som har erfarenhet av att ta med katten på vandring?

Funderar lite på hur man undviker att katten klöser sönder tältet inifrån när den ser en insekt på utsidan av tältduken...

Funderar också på om det finns bärselar man kan bära katten i emellanåt när den blir trött på att gå. Katter sover ju trots allt 16 timmar om dygnet och har ju inte direkt en Siberian Huskys vandringsfysik.

Alla tips mottages tacksamt!
Mvh, Markus
 
Vanligare än man kan tro!

Katter på vandring är inte så ovanligt som man skulle kunna tro. Redan under 20- och 30-talet startade fenomenet i Paris och Milano och har sedan dess spritt sig till stora delar av världen. Oftast är det synnerligen magra och inte så friluftsanpassade kvinnor som ägnar sig åt det. Jag har själv inte testat men tror att du skall fundera lite på utrustningen som inte är riktigt densamma som vid traditionell fjällvandring. Byt kängorna mot stilettsandaletter, gärna guldfärgade. Skippa gore-texen till förmån för en halvgenomskinlig klänning och låt bröstkorgen skymta fram. Skall du nödvändigtvis bära på något så lämna din skitiga fjällrävenrygga hemma och satsa istället på en liten chic handväska. Lär sedan in en gångstil med svängande höfter och en utmanande blick så är du redo för catwalken!

Kalle

P.S. Ett problem kan vara att planera en trevlig tur. Vanligen brukar man vända tillbaka efter bara 15-20 meter. D.S.
 
Envis

Jag har inge erfarenhet av katt på vandring, men däremot av envis katt i sele. Om du inte har en väldigt foglig katt, som dels accepterar att bli upplyft och dels går dit du vill att den ska gå kanske det fungerar. Annars tycker jag att katten verkar ha en inbyggd reflex att dra så mycket som möjligt åt motsatt håll eller till och med glida ur selen om den blir skrämd. Och det kan hända av en liten kvist eller vad som helst. Min katt kan helt plötsligt tycka att en bekant matta är det farligaste som finns. Enstaka blommor, grässtrån och dylikt kan också få katten att stanna i någon minut och grundligt fundera. Det finns väl fog för att katten har nio liv. Så jag vet inte om jag skulle försöka ta med en katt på vandring... :)
 
oj...

Man brukar säga att rätt tid, rätt plats och rätt utrustning är grundförutsättningen för att man skall lyckas någerlunda med det man ger sig i kast med.. Att ta med katten på en Fjällvandring känns som fel tid, fel plats och helt fel katt.... Katter är av naturen opålitliga djur som har en stark egenvilja, därav tycker vi så mycket om dom. Men att tvinga med en katt på fjällvandring känns som ett garanterat misslyckanda. Att ha en katt i sele mer än 30minuter känns som djurplågeri.
 
Speciell katt

Inser att det låter en smula märkligt men faktum är att katten ifråga redan idag går med på långa promenader. Katten har en liten sele och ett koppel och knatar på som en liten hund. Ibland stannar han givetvis för att pinka men annars går han glatt ett par meter framför mig och leder vägen. Så den biten är inget problem.

Däremot är det som sagt ett lite problem det där med tältduk...

/Markus
 
tasskydd

Vi använder tasskydd till våran hund, detta för att skydda hunden. Kanske finns det något liknande för katt? i så fall så borde det rädda tältduken. Kanske man kan börja någon form av invänjning av tasskyddet med katten 1timme om dagen till det är dax att åka ut och frilufsa.. Hoppas att det löser sig för dig.

(har alltid hunden med mig, så jag vet hur det känns)
 
Tasskydd

Tasskydd låter mycket intressant, tack för tipset! Tvivlar på att marknaden erbjuder ett stort utbud av tasskydd till katt men däremot borde det kanske funka med tasskydd avsedda för små hundar?

Har du tips på tillverkare/återförsäljare?

Mvh, Markus
 
Vildkatt

Vi hade med oss vår katt Kidde på en fjällvandring i Padjelanta och Sarek för snart 20 år sen (jag var då 7 år gammal). Jag minns att min kära mor stundvis fick bära Kidde i en liten ryggsäck som hon bar på framsidan = bärsele. Kidde kunde alltså sitta relativt bekvämt i ryggsäcken. Det låter säkert väldigt obekvämt för min mor men enligt henne funkade det bra. Jag tror inte att det kan betraktas som djurplågeri att ha med en katt i sele i fjällen. Våran katt njöt av att få vistas i en annorlunda miljö än den vardagliga med den trygga förvissningen att vi fanns nära. Det man däremot bör tänka på är att beroende av vilken månad ni åker så kan fåglarna ha ungar och då ska man inte ha katten lös på fjället. Jaktinstinkterna blir starkare än vanligt. Jag personligen skulle nog be någon kompis att ta hand om katten istället för att ha med den på fjället (slipper bära katt + kattmaten). Men allt funkar ju om bara viljan finns.
Hoppas ni får en bra vandring

mvh

Ida
 
Dialog

Har nu tagit ett långt snack med kisse. Han är pigg på själva idén och tycker att en vilosele låter bra att ha som garanti. Däremot är han lite tveksam till tasskydden och har sagt att han vill provgå i dem en del. Så vi kom överens om att designa egna tillsammans så att han kan vara med i hela processen och komma med kommentarer.
Beträffande fågelungar knorrade han en smula till en början men köpte mitt förbud så fort jag påminde honom om att han inte stod högst i näringskedjan ute i vildmarken utan att det faktiskt finns betydligt tuffare och större rovdjur därute.

Nåväl, vi kommer alltså att gemensamt prova ut lite utrustning på kortare turer innan vi fattar beslut i frågan.

Tack för alla tips!
 
Vem äter vem?

Det där med litet egensinningt trivsamt sällskapsdjur är knepigt. -Min stora röda bondkatt ligger på golvet vid mina fötter just nu och känner vänligt på mina fötter.- På kvällspromenaden går han med, sin väg. Men själv skulle jag aldrig drömma om att ta med honom på mina veckoslutsvandringar eller för den delen på mina veckolånga dito.
En gång för länge sedan mötte jag två rödgråtna flickor på en fjällplatå. Räven hade tagit deras sällskapskatt mitt framför ögonen på dem, medan den stod och tittade på ett grässtrå, ett tiotal meter framför dem.
Eftersom jag gillar Axel och han uppenbarligen mig, så är det längsta han fått följa med till vetrinären och så tänker jag låta det förbli.
Men har man en sällskaplig, långvandrande katt, och gillar bära kattmat, tassskydd, sele, skålar och rem, ovanpå sin egen packning givetvis gör det. Sällskapet är fantastiskt.
Men vad du introducerar i näringskedjan, måste du hålla vakt över, ständigt, om din vän inte skall hamna i en ny roll.

Go tur

Johan K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.