Vandra med hund – fråga experterna!

utsidanred

Forumvärd
Utsidan har intervjuat Karin Strandberg och Karin Wallén, som har lång erfarenhet av att vandra med sina hundar, och gett ut boken ”Vandra med hund” på Calazo förlag. Här kan du läsa intervjun!

Brukar du vandra med hund – eller är nyfiken på att göra det? Funderar du på packning, skaderisker, om du borde skaffa en hundsovsäck – eller något annat?

Ställ dina frågor till författarna här!

Under två veckor (fram till den 17 maj) kommer Karin och Karin att svara på era frågor här i tråden.

Lämplig vikt på klövjeväskor inklusive innehållet.

Nån nackdel med att låta hunden dricka ur bäckar och liknande i alperna?

Använder ni assymetrisk sele?

Thure

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Lämplig vikt på klövjeväskor inklusive innehållet.

Nån nackdel med att låta hunden dricka ur bäckar och liknande i alperna?

Använder ni assymetrisk sele?

Thure
Hej Thure!

Tack för bra frågor!

När det gäller vikten på klövjeväskan med innehåll är det mycket individuellt och beror på hundens ras, storlek, kondition och erfarenhet. Det är klokt att verkligen successivt vänja hunden vid belastning, men som maxvikt ca 20-25% av sin maxvikt. Vad har du för ras/raser och ålder på din hund?

Angående vatten i Alperna skulle jag vara lite försiktig. Det förekommer bland annat dvärgbandsmask, även om risken sannolikt minskar på högre höjder.

På min border collie, som inte har något drag i sig alls, använder jag en helt vanlig Y-sele. När min irländska setter vuxit färdigt planerar jag däremot att prova ut en ordentlig dragsele.

God tur!
Bästa hej,
Karin S / Vandra med hund

Vad är ert allra bästa tips på näringsrik och lätt hundmat? Tycker den frystorkade som finns i djurbutiker är fruktansvärt dyr men att vanligt torrfoder är för tungt om du är ute mer än 1-2 nätter.

Hej Thure!

Tack för bra frågor!

När det gäller vikten på klövjeväskan med innehåll är det mycket individuellt och beror på hundens ras, storlek, kondition och erfarenhet. Det är klokt att verkligen successivt vänja hunden vid belastning, men som maxvikt ca 20-25% av sin maxvikt. Vad har du för ras/raser och ålder på din hund?
Samojed hanhund drygt 25 kg.
Angående vatten i Alperna skulle jag vara lite försiktig. Det förekommer bland annat dvärgbandsmask, även om risken sannolikt minskar på högre höjder.

God tur!
Bästa hej,
Rävens dvärgbandmask finns tydligen i bl a sjövatten. (Echinococcus multilocularis) First detection of Echinococcus multilocularis in environmental water sources in endemic areas using capsule filtration and molecular detection methods - ScienceDirect

https://share.google/ppO4YmTx5HJNGpaw7

Ett skäl att avmaska vår hund vid återkomsten till Sverige. Men jag kommer nog låta honom dricka ur bäckar, rätt eller fel??

Mera info på Livsmedelsverkets hemsida https://share.google/V12Xmb1msPGR2Kv7s

Thure

Senast ändrad:

Aktuellt

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Jag kör med torrfoder nästan rakt igenom. Basalt sådant som hunden gillar, och ’Frolic’ som är fett. Energi behövs. På vinterturer har jag ambitiöst kokat någon kalopsliknande ’sörja som hunden älskat. Även här näringsrikt och fett. På vintern i fryspåsar i klövjeväskan.

När du är ute i fält lär du dig dessutom av andra, vad dom har. Du får tips och råd, detta kommer du ha nytta av.

Koka som sagt hundmat själv om du tycker det är dyrt. Köp annars storpack på en supermarket. En del bär du ju själv, men en hund bär ju i sin egen väska nästan en veckas mat, du bär en del av torrfodret själv i ryggan’.På vintern har du ju oftast pulka.

Själv lärde jag mig det mesta om vinter och hund, av att bo och jobba i Kiruna på åttiotalet, ovärderligt.

Vad är ert allra bästa tips på näringsrik och lätt hundmat? Tycker den frystorkade som finns i djurbutiker är fruktansvärt dyr men att vanligt torrfoder är för tungt om du är ute mer än 1-2 nätter.
Vi använder samma torrfoder (Hundfoder Granngården Högenergi 13kg https://share.google/37nJrr5o7I3S38yqw)

som hemma fast i dagspåsar som jag mätt upp. Har kompletteringsköpt mindre påsar i livsmedelsbutiker vid resor utomlands. Risk att ny föda ställer till det för tarmen.

Thure

Samojed hanhund drygt 25 kg.

Rävens dvärgbandmask finns tydligen i bl a sjövatten. (Echinococcus multilocularis) First detection of Echinococcus multilocularis in environmental water sources in endemic areas using capsule filtration and molecular detection methods - ScienceDirect

https://share.google/ppO4YmTx5HJNGpaw7

Ett skäl att avmaska vår hund vid återkomsten till Sverige. Men jag kommer nog låta honom dricka ur bäckar, rätt eller fel??

Mera info på Livsmedelsverkets hemsida https://share.google/V12Xmb1msPGR2Kv7s

Thure
Hej igen!
Absolut, avmaska alltid vid gränsen. Jag brukar köpa med mig avmaskning hemma innan jag åker så man slipper rodda med det i utländska apoteket. Det är en avvägning huruvida man ska låta hunden dricka som sagt, men jag personligen försöker alltid ta med mig vatten så det räcker. Jag har också erfarenhet av torra vandringar på sommaren där jag helt saknade bäckar (Schweiz).
Samojeden har en bra kvadratisk form för att kunna klövja. Vänj in stegvis så ska han nog kunna bära en del!

God tur!
Bästa hej,

Hej! Jag brukar använda samma mat som hemma då jag också tycker att det blir för dyrt av varva över på frystorkat. Så jag sliter med vikten på längre vandringar - men man kan ju också skicka mat om man ska vara ute längre. För mer energi är jag noga med att vätska upp ordentligt, kontinuerligt i små mängder, samt snacksa med lite av varje (som jag varvat in i små doser innan för att undvika störning i magtarmkanalen).

God tur!
Bästa hej,

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.