Vandra längs Sitojaure? Telefon i Rinim och Nammatj?

Tre frågor:

1. Vi har tänkt att ev. åka båt från Rinim till Sitojaure runt 1-2 sep. Men så kom jag på att telefonen funkar väl inte i Rinim, eller? I så fall får vi problem = förslag på lösning, nån?? Skulle vara trist att behöva avtala tid innan.

2. Hur är det att vandra sträckan Rinim-Sitojaurestugorna om båten inte skulle vara "tillgänglig"? Kan inte minnas att Grundsten tar upp det i nån av sina böcker, men känns lockande att testa något "nytt" (om det är genomförbart utan enorm ansträngning).

3. Vid båtresa från Nammatj till Aktse samma tidpunkt finnes väl en comradio vid båtlänningen så man inte behöver avtala tid innan?

Oändligt tacksam för hjälp! :)

1. Nej det finns ingen mobiltäckning i Rinim.
Per som kör båten bor där ibland, då är det bara att knacka på och be om skjuts. Jag vet inte om han är kvar så sent dock? Ring och fråga!
Rinnim-Sitojaure
Per Kuhmunen 0971-556 16, 010-269 88 44 (telefon till Rinnim/Sitojaure
dålig mottagning – försök flera gånger vid problem, även sent kvällstid,
Telia mobiltel går normalt bra)

2. Jag har inte provat att gå, men gissar att det inte är så skoj. Kanske kan man hålla lite höjd och gå på Sitos norra sida? Jag pratade med en kille som gått en bit längs sjöns södra sida nära Rinim och det var visst inte att rekommendera. Snårigt. Men kanske kan man hitta bättre väg.

3. Ja, vid Nammatj finns comradio.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Att vada Sitasätno är inte lämpligt om ens möjligt!.Då får man antingen gå runt Äparmassivet och sjöarna i norr, eller Bastavagge tillbaks.
Finns nog en del skrivet om detta på forumet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips