Vandra i Norge

Jag och min sambo ska bila upp till Nordkap med ett stopp vid Treriksröset på vägen upp
i Mitten på Juli.
Hemvägen kommer att gå på Norska sidan för att sedan ta in på Svensk mark
i höjd med Storlien.
Behöver lite tips och ideer på en 2-4 dagars fjällvandring med tält på
Norska sidan.
Har funderat lite på børgefjell eller Saltfjellet och Svartisen.
Mera förslag är välkommna, även på lämpliga startplatser.
Vill gärna "upp på fjället" utan altför långa skogspromenader.

Jag hade också tänkt fråga om förslag på bra vandringsleder i Norge. Den enda längre fjällvandringen vi gjort är Padjelantaleden - så det är väl ungefär något på den nivån vi söker. Gärna med möjligheter till stugboende. Och långt bort från civilisationen ...

Jag ska till Rago den 14 juli. Stannar 3-4 nätter. Det är ju inte så långt att gå från vägs ände och nationalparken är ju inte så stor så det får räcka till att börja med. Det finns stugor att hyra om man inte vill tälta.

Rago är verkligen kanonfint med stora kontraster mellan skogen på lägre höjd och den väldigt karga miljön lite högre upp, alltsamman inramat av helt blankslipade stupbranta fjäll runt omkring.

Gick igenom förra sommaren som ett sätt att ta mig in i västra Padjelanta. Terrängen är ganska tuff, så räkna med kortare dagsetapper än i svensk fjällterräng. Även på de markerade lederna måste man emellanåt ta hjälp av händerna för att klättra upp för små stup eller över stora stenblock!

Jag har några bilder på min hemsida också för den om vill titta.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Ingen som vart i tex børgefjell och kan ge lite feedback ?

Ta en titt på Lars Monsen, eller titta vad de skriver under "Turrapporter" i fjellforum.net där finns det mycket att läsa.

För övrigt är det väl bara att sätta fingret på kartan och leta upp närmaste intressanta fjälltopp och säga hit går vi, finns så mycket fjäll i Norge att hälften vore nog.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips