Vandra i Norge

Jag och min sambo ska bila upp till Nordkap med ett stopp vid Treriksröset på vägen upp
i Mitten på Juli.
Hemvägen kommer att gå på Norska sidan för att sedan ta in på Svensk mark
i höjd med Storlien.
Behöver lite tips och ideer på en 2-4 dagars fjällvandring med tält på
Norska sidan.
Har funderat lite på børgefjell eller Saltfjellet och Svartisen.
Mera förslag är välkommna, även på lämpliga startplatser.
Vill gärna "upp på fjället" utan altför långa skogspromenader.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag hade också tänkt fråga om förslag på bra vandringsleder i Norge. Den enda längre fjällvandringen vi gjort är Padjelantaleden - så det är väl ungefär något på den nivån vi söker. Gärna med möjligheter till stugboende. Och långt bort från civilisationen ...

Jag ska till Rago den 14 juli. Stannar 3-4 nätter. Det är ju inte så långt att gå från vägs ände och nationalparken är ju inte så stor så det får räcka till att börja med. Det finns stugor att hyra om man inte vill tälta.

Rago är verkligen kanonfint med stora kontraster mellan skogen på lägre höjd och den väldigt karga miljön lite högre upp, alltsamman inramat av helt blankslipade stupbranta fjäll runt omkring.

Gick igenom förra sommaren som ett sätt att ta mig in i västra Padjelanta. Terrängen är ganska tuff, så räkna med kortare dagsetapper än i svensk fjällterräng. Även på de markerade lederna måste man emellanåt ta hjälp av händerna för att klättra upp för små stup eller över stora stenblock!

Jag har några bilder på min hemsida också för den om vill titta.

Ingen som vart i tex børgefjell och kan ge lite feedback ?

Ta en titt på Lars Monsen, eller titta vad de skriver under "Turrapporter" i fjellforum.net där finns det mycket att läsa.

För övrigt är det väl bara att sätta fingret på kartan och leta upp närmaste intressanta fjälltopp och säga hit går vi, finns så mycket fjäll i Norge att hälften vore nog.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips