Vandra i Jämtland i augusti

Vi är ett gäng som tänkt vandra en kortare tur i Jämtland i mitten på augusti. Tanken är att vi ska börja mitt på dagen på fredag och vara åter mitt på dagen på söndag. Vi anländer med bil så start och stopp behöver vara samma ställe.

Vi är relativt oerfarna men har vandrat ett par ggr tidigare med ett antal år emellan. Vi kommer att sova i tält.

Vi vill ha vackra vyer.

Så jag eftersöker helt enkelt tips på ställen att vandra på?

Vi är ett gäng som tänkt vandra en kortare tur i Jämtland i mitten på augusti. Tanken är att vi ska börja mitt på dagen på fredag och vara åter mitt på dagen på söndag. Vi anländer med bil så start och stopp behöver vara samma ställe.

Vi är relativt oerfarna men har vandrat ett par ggr tidigare med ett antal år emellan. Vi kommer att sova i tält.

Vi vill ha vackra vyer.

Så jag eftersöker helt enkelt tips på ställen att vandra på?

Hej!

Två dagar är ju lite tajt, men Oviksfjällen kanske kan funka. Ställ bilen i Höglekardalen och ta en tur över Falkfångarfjället och Drommen. Dromskåran är en häftig upplevelse, som med fördel vandras nerifrån och upp.

Mvh Filip

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Triangeln....

Den optimala platsen beror ju till stor del på okända faktorer som hur långt ni vill gå per dag och hur mycket ni stör er på folk.

Men den mest klassiska 3-dagars turen i Jämtlandsfjällen är Storulvån - Sylarna - Blåhammaren - Storulvån. Nu brukar de flesta göra denna på 3 hela dagar, men den är fullt görbar på en vanlig helg även om det kräver att man knatar på i gott tempo fredag+söndag.

Vill man ta det lugnare och kommer söder ifrån kan man även tuffa till Ljungdalen och gå in till Helags. Sen kan man t.ex välja att göra basläger där en dag och gå upp på toppen.

/ Stefan

Det hela beror lite på hur erfarna ni är och vad ni tänker göra - men jag skulle om jag var ni antingen

A) Gå Storulvån till Sylarna på fredag, Topptur sylarna Lördag, Sylarna till Storulvån (möjligen vägen över enkälen/ulvåtjärn tillbaka). eller B) Turer Vålådalen (t.ex. Vålådalen till Stensdalen (lägg Er nedanför Lill-stensdalsfjället - där är det vackert) topptur och sedan tillbaka?)

Bägge dessa vandringar är "nybörjarvänliga" och man hinner ändå uppleva en hel del olika fjällmiljö. I alternativ A med den alternativa återrutten över Enkälen och Ulvåtjärn är miljön väldigt varierad, med allt från fjällbjörkskog upp på kalfjäll och på vägen tillbaka både över myr och i älvdal.

Lycka till!

Oviksfjällen

Vill slå ett slag för Gräftåvallen där man kan parkera bil, ta en bit mat och sen ge sig ut på trevlig vandring i ett par tre dagar. Lätta leder men med väldigt fin natur och enkelt att ta sig upp på kalfjället.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips