Vandra i fjällen i början av juni?

Kan man det?

Har fått mitt schema nu och han upptäckt att jag är ledig två första veckorna i juni. Inte optimalt men jag har ett par veckor till senare i sommar så jag får väl se det här som en bonus...

Var vandrar man i början av juni? Jag vill inte åka skidor eller använda snöskor. Kanske Grövelsjön? Någon som vet och kan tipsa? Är inte så jätteintresserad av "låglandsleder" men om någon har ett riktigt bra tips så kanske jag ändrar mig ;)(Bor i Uppland men har tänkt spara Upplandsleden tills senare.)

Tänkte vara ute i en vecka och måste kunna ta mig dit utan bil (dvs tåg/flyg/buss är ok).

Tacksam för tips!

Jämtlandsfjällen brukar funka.

Hejsan!

Nu skiljer det sig naturligtvis en del från år till år, men i normala fall brukar det vara klart möjligt att vandra i södra Jämtlandsfjällen vid den tiden på året. Faktum är att om man har tur kan det vara en helt makalös tid där uppe, med varmt och soligt väder och inga mygg!!!

Visst får man räkna med att det blir en del vandring över snöfält uppe på kalfjälllet, men det brukar inte vara något större beskymmer eftersom snön i vanliga fall har "satt" sig. Värre än så brukar det inte vara, dvs snöskorna kan man tryggt lämmna hemma.

Nu finns det många fina turer att göra, men mitt tipps är att starta från Vålådalen. Dit tar man sig lätt genom att åka tåg till Undersåker och sedan buss ner till Vålådalen. Fördelen är att man här startar långt ner där det brukar vara helt bart.

Sen kan man lägga upp turen efter snöförhållanderna. Om i princip all snö försvunnit kan man gå exempelvis till Storulvån (om bussarna går dit vid den tiden på året?!?) eller Storlien, via Stensdalen - Gåsen - Sylarna. Om det är ett mer snörikt år kan det vara bättre att göra en rundtur i området kring vålådalen.

Hur mycket snö det finns kvar uppe på kalfjället tar man enklast reda på genom att kolla in Åres webkamera på: http://www.skistar.com/are/svenska/skidakning/webbkameror/renfjallet.app

/ Stefan

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Om man utsträcker frågan til att även gälla norska fjällen? Har planer på Jotunheimen samma tid...

Klart snöigare.

Halloj!

Jo jag har även vandrat i Jotunheimen i Juni, helgen före midsommar om jag minns rätt. Hur som helst var det massor av snö, gick sista två dagarna i princip enbart på snö. Anledningen är naturligtvis att det för det mesta faller mycket mera snö i Jotunheimen än vad det gör i Jämtlandsfjällen. Dessutom vandrar man för det mesta på högre höjd.

Men fram tar man sig (nästan) alltid.

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips