Vandra i Alperna i sommar

Hej,
Finns en hel del trådar med bra information, men startar ändå en ny eftersom de inte riktigt passar in på mina frågor.

Vi tänkte vandra i Alperna i sommar. Ingen av oss har någon direkt erfarenhet (vi har vandringskängor typ...) av vandring.

Vi vill åka i mitten av juli så det är ganska kort varsel. Vi önskar bo på hotell/B&B/vandrarhem. Ingen organiserad guide utan bara frivandra på leder. Vi är båda relativt fysiskt starka så vi klarar att gå, men inte att klättra.

Var kan man åka om man bara vill boka flyg, hotell och sen vandra i en vecka? Dessutom med kort varsel och utan speciellt mycket förberedelser. Tips på var man ska flyga och sedan åka för att det ska bli prisvärt. Antar att det även behövs liftkort och hyrbil?

Fin natur med fina vyer är vårt enda krav. Och att man kan ha en bas där man får sova i en säng inomhus :)

Tack för er hjälp!
 
Zermatt är min favoritort för vandring i Alperna. Går tåg dit. Mängder med boenden, även i vettig prisklass.

Annars är Bad Gastein en klassiker.
 
Flyg till Innsbruck via Wien eller Frankfurt, vidare med tåg/buss till dalgångar i Österrike, t ex Zillertal/Tuxertal, Ötztal, Stubaital, Paznauntal, Montafon, Lech am Arlberg.
Ofta kan man köpa en kort som gäller för flera liftar och bussar i dalgången.
Ingen hyrbil behövs. Det är generellt billigare i Österrike jämfört med t ex Schweiz. Om man ska till Vorarlberg eller Arlberg kan man med fördel ta flyget till Zürich och vidare med tåg in till Österrike.
Vi brukar boka flyg via Supersavertravel och boende direkt via hotellet.
Via ortenas hemsidor får man mycket info.
Lycka till med planeringen och resan!
 
Augusti är högsäsong och sannolikt lite dyrare. Men logi är mkt billigare på skidorterna sommartid än vintertid. Det man kan spara pengar på är logi och att laga maten själv i stället för att äta på restaurang. Finns många fina områden svårt att välja ut det mest prisvärda.

Tågresor kan kosta en hel del. Jag skulle välja en ort utan bilgenomfartstrafik. (Zermatt har ingen biltrafik alls)

Mitt intryck är att Italien är lik dyrt som Schweiz och att det varierar mera mellan orter än mellan länder.

Thure
 
Tack så mycket för bra svar, många bra tips dör.

Hade jag fått önska hade någon kunnat säga "flyg dit, ta tåget dit, bo där, ta den liften, gå dom lederna"

Men alperna är väl för stort och valmöjligheterna så stora att det är svårt att ge exakta svar :)
 
Here we go:

Flyg till Innsbruck, buss till Stubaital Neustift (tar mindre än ett timme, bil är 20 minuter).

Rekommenderade turer:
-Buss till Fulpmes, lift till Schlick, vandring tillbaka till Neustift, fin utsikt över dalen
-Lift upp till Elfer, vandring tillbaka till Neustift
-Buss till Mutterbergalm, lift upp till Stubaier Gletscher, mängder med vandringar upp vid glaciären men även ner till dalen igen.
-Kolla upp Stubaier Höhenweg, man kan gå del etapper
-Alla vandringar upp till de olika ”Hütten”.

Annars är området kring Serfaus väldigt fin för vandring, men naturen är lite maffigare i Stubai.
 
OK 2 av 5: Flyg till München, ta tåget till Bad Gastein.

Boka tåget via https://www.oebb.at brukar bli billigare än via db.de
Någon annan får fylla på med 3-5 :)

Skaffa den här vandringsguiden är väl ett bra tips:

https://www.adlibris.com/se/bok/van...ar-och-glaciarfjall-i-osterrike-9789186773588

Jag var i Bad Gastein med STS Alpresor förra sommaren. En veckas fantastisk vandring med dagsturer i bergen runt Gasteinerdalen. Finns flera nivåer på vandringarna. Jag valde Alpin vandring plus. Vill du ha allt färdigt så är det ett bra tips. Vill du hoppa över en eller flera vandringsdagar och gå själv så är det inga problem.
 
Tack så mycket för bra svar, många bra tips dör.

Hade jag fått önska hade någon kunnat säga "flyg dit, ta tåget dit, bo där, ta den liften, gå dom lederna"

Men alperna är väl för stort och valmöjligheterna så stora att det är svårt att ge exakta svar :)

Jag tycker att du begränsar dig om du önskar dig väldigt konkreta förslag. Som du själv skriver är ju alpernas valmöjligheter stora och det är bara du själv som vet vilken smak du och ditt ressällskap har samt hur starka ni är. Nästan samtliga alpområden innehåller allt från komfortvandringar till hur krävande turer som helst.

"Planeringen är halva resan" är en klyscha som det ligger mycket i, såväl gammaldags planering med kartor och guideböcker samt numera med hjälp av ett närmast oändligt antal internetsiter. Missunna dig inte det nöjet.

Du har fått många mer eller mindre konkreta förslag i denna tråd. Många rekommenderar sitt favoritområde. Få har varit "överallt" och kan ge en allsidig bild från olika alpområden. Inget område är "bäst", det handlar ju om vad man trivs med. Jag tror du får gå på generella rekommendationer och sedan stämma av det mot dina intressen och din förmåga.

1. Hyrbil är bra. Du kan visserligen komma till vilken alpby som helst med tåg och buss från de mest näraliggande flygplatserna, men dels är det tidskrävande, dels behövs oftast bil på plats för att enkelt komma till startplatser för vandringarna. Vandringarna börjar sällan vid kyrkan i byn.

2. Östalperna är enligt min uppfattning vandringsvänligare än västalperna (alla delar dock inte den åsikten). I t.ex. Wallis så springer man snabbt på en glaciär så snart man närmar sig bergen. Österrike och Italienska Sydtyrolen är i det avseendet enklare.

3. Vädret är statistiskt bättre söder om den alpkamm som delar de Österrikiska landskapen Tyrolen och Salzburgerland från Italienska Sydtyrolen.

4. Italien är det alpland som har den bästa maten (personlig uppfattning och jag har varit i alla alpländerna).

5. Schweiz alper må vara hur vackra som helst men det är numera så dyrt i Schweiz att jag inte upplever det värt pengarna.

Jag tycker inte heller att du bör utesluta flerdagsturer med övernattning i alphyttor (satsar du på det så kan du överväga att slopa hyrbilen som då bara blir stående oanvänd i flera dagar). Många alphyttor är bekväma och har tvåbäddsrum. Medlemskort i STF kan ge rabatt i vissa hyttor. Tänk på att ta med kontanter. Kort fungerar inte i hyttorna.

Och skall jag vara åtminstone lite konkret så är Dolomiterna i Italien mitt favoritområde i alperna medan min fru gillar Mont Blancområdet i Frankrike.
Lycka till!
 
Tack så mycket för alla svar, konkreta och bra tips!

Har åkt på otaliga golfresor så skriver under på att (bra) planering är halva nöjet, och att lite av tjusningen är att göra val som passar just ens egna önskemål. Men när man bor i betongen i Östergötland och knappt sett vare sig ett träd eller en backe i hela sitt liv så är preferenserna små vad gäller fjällvandring...Det i kombination med att resan planeras med kort varsel, och tiden fram till dess nästan uteslutande består av att sitta på ett kontor utan fönster så får det nog bli den enkla vägen och gå på rekommendation från er som verkar ha koll!

Helt fantastiskt att det finns hjälpsamma människor som tar sig tid att svara och dela med sig av sina tips. Uppskattas!
 
Nu har vi iaf bokat flyg och hyrbil. Det blir flyg till Venedig och sedan en hyrbil till Val Gardena. Även hittat något som heter Gardena Card för 79 Euro som ger liftkort till alla liftar under en vecka vilket verkade vettigt.

Så nu återstår det bara att hitta boende på lämplig plats, samt vilka leder man ska vandra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
martint Vandra i Alperna Trekking 10
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...