Vandra genom Japan

Jag har börjat sälja av allt jag äger och har en hel del stålar på ett nödkonto (som jag helst inte använder). Utöver det har jag 13.000 kontant och äger redan sovsäck, kläder och annat essentiellt man får det svårt att klara sig utan. Jag behöver stöd och hjälp från erfarna vandrare, från folk som varit i Japan och liknande.

Tanken är att börja nere i Kagoshima och gå hela vägen upp till Sapporo. Tänkte hålla ett tempo till 2-3 mil per dag vilket innebär långa vandringspass.

För att spara pengar tänkte jag välja tält över hostels, även om jag givetvis tänker bo på hostel/hotell/gästhus och liknande om vädret är kaos eller om något särskilt inträffar. Min budget är mycket, mycket snål och jag kommer behöva leva rejält primitivt. Men jag vet också att det är mycket möjligt och eftersom mitt enda mål är att vandra i japan så kan det inte misslyckas (förutsatt att jag tar mig dit och sätter fötterna i marken).

Lägger studierna på hyllan och spenderar varenda vaken timme med att läsa på om japan, om finansiering och utrustning. Men jag känner att uppladdningen är över och jag har fastnat i planeringsstadiet. Jag vet "allt" det viktigaste, men jag har inte kommit till skott än, börjat planera praktiskt.

Det är uppskattningsvis 300 mil att vandra: 6 månader mer eller mindre.

Vad för utrustning bör jag satsa på? Låt oss säga att 13k är ALLT jag äger i dagsläget och att de 60k som finns på nödkontot är orörbara. Drar man av pris för flyg blir det ca 9k kvar. Hur gör jag verklighet av min dröm? Kan man bli sponsrad av t.ex alpro soja eller nåt (dricker jämt deras mjölk) om man bloggar och gör reklam för deras produkter. Finns det nån sån genväg man kan ta? Hur är det att vandra, är det verkligen omöjligt att klara sig en längre period på 9k om man bara promenerar och köper billig föda. Väger bara 50kg och har lågt energibehov.

Vore väldigt tacksam för all form av råd, respons, vägledning och stöttning. Jag vill gärna lära mig hur man "bara gör det" på smidigaste billigaste sättet.
 
Regnplagg

Jag tycker att poncho är ett praktiskt och prisvärt regnskydd, som skyddar både din överkropp och ryggsäck väldigt effektigt. En bättre plastponcho eller enklare silnylonponcho som håller bra behöver inte kosta mycket. Betydligt billigare och pålitligare i längden än goretexjackor. Jag har vandrat med poncho i 10 år i alla möjliga miljöer och det funkar bra (det är väldigt vanligt utomlands). Hade en grov plastponcho som nog kostade ca 150 kr som höll ett par hundra vandringsdagar... Numera har jag en i silnylon - dyrare men lättare vikt. Skön att sitta i när regnet öser ner, eftersom man kan pyssla med grejer under duken. Man kan t.o.m. ta av sig ryggsäcken och rota i den under ponchoduken :)
Du får hitta på ett praktiskt sätt att fästa ponchon nedtill på ryggsäcken. Då blir ponchon lättare att få på sig och sitter bättre om det blåser. Dessa ser ok ut: länk | länk (du hittar säkert fler om du googlar eller besöker butiker)

Jag kompletterar ponchon med ett par regnbyxor (de är bra att ha med som reservbyxor ändå) som jag tar på om det regnar mycket eller om det är blött i gräset. Jag har ett par billiga regnbyxor från ITAB som jag är riktigt nöjd med! Väger nästan inget (212 gram) och tar ingen plats i ryggsäcken.

Annars är här en kille som har stor erfarenhet av att långvandra i Japan. Du kan ju maila honom och fråga om tips!
 
Det var riktigt bra tips om ponchon! Så enkelt och smidigt, men jag hade nog aldrig kommit på det själv. Det hamnar på inköpslistan omedelbart, tack så mycket! Jag blev väldigt inspirerad av killen på länken, sitter och knåpar ihop lite frågor att ställa honom nu.
 
Allmänt

Hej och hälsningar från Hokkaido

Läste ett tag sen en bok om ämnet. Kanske du redan känner till den: The Roads to Sata: A 2000-Mile Walk Through Japan av Alan Booth
http://www.amazon.com/Roads-Sata-20...1874/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1310784141&sr=8-1

Har själv rest en del omkring i Japan dom senaste 8-9 åren, och besökt alla fyra huvudöar. I vandringsväg har jag dock bara gjort dagsturer, då jag aldrig orkat släpa med all utrustning. Några poänger dock:

-Man får i princip inte slå upp sitt tält var man vill, utan borde använda campingplatser. Ingen allemansrätt, alltså. Känner dock ett par Finska killar som cyklade runt Japan förra sommaren, och dom sov en hel del i tält under broar och i skogsdungar. Ofta slog dom läger efter att det blev mörkt, och åkte vidare tidigt på morgonen.

-Att kunna Japanska hjälper väldigt mycket. Man kan aldrig egentligen utgå från att nån man möter kan engelska. Inte ens i storstäder som Tokyo, och verkligen inte på landsbygden. Undantag finns dock, och man klarar sig naturligtvis på teckenspråk också. Lite Japanska kan göra många saker lättare.

-Skulle säga, att man i matväg klarar sig med ca. 800-1000 yen per dag, om män är noga. Om man vandrar 2-3 mil per dag kräver nog kroppen mer energi än vad man får ur snabbnudlar.

-Kom ihåg att det är regnperiod förutom på Hokkaido kring Juni. Kan vara jäkligt blött att vandra då. Höst och vinter är inte heller dom bästa årstiderna för vandring i norra Honshu eller Hokkaido.
 
Tack så väldigt mycket, du svarade på precis allt jag undrat över! Stort tack:)
Ska nog investera i den där boken, så kanske jag lär mig något.

Tror du att 15 tusen (exklusive flyg) kan räcka för en sån här resa om jag verkligen går in för att inte spendera en yen mer än nödvändigt?

Och vad tror du/Vad kan hända om man slår upp sitt tält på fel plats/utan tillstånd? Jag hittar inte någon lag eller nåt om det på google. :(
 
Att vara kompis med klimatet underlättar i ett grönt och tempererat land som Japan. T ex val av riktning och starttidpunkt.
Från min egen begränsade erfarenhet av Japan skulle jag tvivla på tältning är det optimala. Tättbefolkningen, bristen på natur mm. Men YMMV.
go tur
 
Tror du att 15 tusen (exklusive flyg) kan räcka för en sån här resa om jag verkligen går in för att inte spendera en yen mer än nödvändigt?

För 15000 SEK får du för tillfället lite på 180000 JPY. http://www.xe.com/ucc/convert/?Amount=15000&From=SEK&To=JPY Då har du 1000 yen per dag i 180 dagar, vilket täcker typ mat och inte mycket mer. Logi, tvätt av dig själv och byke, tempel och andra sevärdheter, att ta buss eller tåg i nödfall, telefon, kartor osv. kostar också. T.ex. Youth hostels och billiga hotel är kring 3000 yen/natt utan måltider (2100 yen är det billigaste jag övernattat på i Kyoto, men det var ett tag sen). Bad i sento (allmänna badhus) eller onsen (varma källor) kan kosta från 400-500 yen uppåt. Själv skulle jag nog inte ge mig ut på en så lång vandring med så stram budjet. Man missar mycket roligt om man hela tiden måste bara söka efter den billigaste maten i byn.

Ang. tältande så är det inte det värsta brottet man kan göra här. I bästa fall tycker nån så synd om dig att dom bjuder in att övernatta i sitt hem, inkl. måltider. Hände några gånger åt dom Finska cyklisterna jag nämde tidigare. Vanligtvis kan jag tänka mig att du blir artigt ombedd att inte tälta just där, och då hjälper det nog inte att sträta emot. I värsta fall kan väl nån höja rösten lite, men så länge du snällt tar ner tältet och går vidare borde väl knappast nån börja ringa på polis eller dylikt. I dom här situationerna kan igen lite japanska göra underverk.
 
Tack för ett informationsproppat inlägg!
Jag hade faktiskt inte tänkt spendera pengar på något annat än mat. Att duscha är såklart nödvändigt, men det behöver man ju inte göra lika ofta som hemma i sverige. Handsprit är underskattat.

Kanske gör man bäst i att knyta några kontakter via couchsurfing. Jag har inte riktigt pli på hur det funkar men jag kan ju läsa på.

Har hittat en massa grejer i källaren (kläder, skor, böcker, väskor, filmer, elektroniska prylar osv) som jag tänker sälja på loppis för att få in lite mer pengar. Tar jag 25kr/sak så blir det ca 10.000 kr om jag får sålt allt. Det känns ju som att detta kan täcka eventuella utgifter utöver mat/dusch/enstaka övernattningar på hostels.

Själva grejen med resan är dock att bevisa för både mig själv och för andra att det är möjligt att njuta av ett annat lands natur och kultur utan att spendera större pengabelopp. För en månad sen hade jag inga pengar alls. Snarast möjligt tänker jag bege mig till Japan. Alla har sagt att det är omöjligt att leva primitivt och billigt vid världens ände men det tror inte jag! Jag vill vara ett exempel på att man kan förverkliga såna här drömmar och man behöver inte vara rik eller speciell för att lyckas.

Tack igen för informationen! Har du några andra allmänna råd?
 
Tja, snarast möjligt är kanske inte bästa planen. Beror förståss på vad snarast möjligt betyder i tidsväg? Tidsmässigt bäst kunde vara att starta i Kagoshima på våren, och försöka vara en bra bit upp i Tohoku i Juni när regnperioden drar in. Då kommer du också undan den värsta sommarfukten och hettan. Hösten börjar sen kyla på i Oktober-November på Hokkaido, första snön kan komma i November, så det är nog bättre att ha resan avklarad. Vädret kan vara minst lika ruskigt som i Skandinavien på vintern.
 
Ang. tältande så är det inte det värsta brottet man kan göra här. I bästa fall tycker nån så synd om dig att dom bjuder in att övernatta i sitt hem, inkl. måltider. Hände några gånger åt dom Finska cyklisterna jag nämde tidigare. Vanligtvis kan jag tänka mig att du blir artigt ombedd att inte tälta just där, och då hjälper det nog inte att sträta emot. I värsta fall kan väl nån höja rösten lite, men så länge du snällt tar ner tältet och går vidare borde väl knappast nån börja ringa på polis eller dylikt. I dom här situationerna kan igen lite japanska göra underverk.

Konstigt. Jag har hört precis tvärtom (Jag har dock inte varit i Japan) av andra cyklister, japanska vänner. Japan är i mina ögon känt för att ha en avslappnad attityd till campare. Vet t o m folk som campat i stadsparker veckovis i stöten utan andra problem än nyfikna blickar. Sen brukar resenärer av alla de slag campa på stränderna, utan att någon verkar bry sig.

Att du ska ta in på hostels och campingar med din tajta budget tycker jag är dumt. Lägg lite energi på hitta bra fricampingplatser istället. Sen kan du coachsurfa.

Ett annat tips är att ha några lappar med japanska tecken på som du kan visa vid behov. En med tecken som förklarar varför du campar där du gör (var noga med att ta med att du vandarr genom landet - japanerna älskar udda resenärer!). En annan lapp kan du visa bagaren (om de är vanliga - har ingen aning om brödtillgång i Japan) - skriv att du "Genomför din stora dröm att vandra genom Japan men inte har så mycket pengar - kan jag få köpa gårdagens bröd billigt". Du kommer säkert få det gratis.. :)

En poncho hittar du fö begagnad för en tia på röda korset eller dylikt! Och lycka till - du kommer lätt klara det!

Mvh Lars
www.lostcyclist.com

Edit: Såg nu att det stod att tältning "inte" var det värsta brottet ovan - läste en annan innebörd i meningen första gången... Då klarnar det lite! :)
 
Att duscha är såklart nödvändigt, men det behöver man ju inte göra lika ofta som hemma i sverige. Handsprit är underskattat.

Jag har förvisso bara varit i Japan i en knapp månad men har studerat lite japanologi samt bott på annat håll i asien i många år. Ni som varit mer i Japan än jag får gärna korrigera mig, men min erfarenhet är att japanerna lägger mycket större vikt vid personlig hygien än vad vi gör här i Sverige. Det duschas och badas stup i kvarten och det kan nog vara bra att försöka att inte avvika för mycket från den lokala normen.
 
Konstigt. Jag har hört precis tvärtom (Jag har dock inte varit i Japan) av andra cyklister, japanska vänner. Japan är i mina ögon känt för att ha en avslappnad attityd till campare. Vet t o m folk som campat i stadsparker veckovis i stöten utan andra problem än nyfikna blickar. Sen brukar resenärer av alla de slag campa på stränderna, utan att någon verkar bry sig.

Att du ska ta in på hostels och campingar med din tajta budget tycker jag är dumt. Lägg lite energi på hitta bra fricampingplatser istället. Sen kan du coachsurfa.

Ett annat tips är att ha några lappar med japanska tecken på som du kan visa vid behov. En med tecken som förklarar varför du campar där du gör (var noga med att ta med att du vandarr genom landet - japanerna älskar udda resenärer!). En annan lapp kan du visa bagaren (om de är vanliga - har ingen aning om brödtillgång i Japan) - skriv att du "Genomför din stora dröm att vandra genom Japan men inte har så mycket pengar - kan jag få köpa gårdagens bröd billigt". Du kommer säkert få det gratis.. :)

En poncho hittar du fö begagnad för en tia på röda korset eller dylikt! Och lycka till - du kommer lätt klara det!

Mvh Lars
www.lostcyclist.com

Edit: Såg nu att det stod att tältning "inte" var det värsta brottet ovan - läste en annan innebörd i meningen första gången... Då klarnar det lite! :)
Tack så mycket, blev väldigt peppad av ditt inlägg! :) Känner mig stärkt och känner mer och mer varje dag hur genomförbart det verkligen är. Har börjat bygga/sy utrustning och läser på all vaken tid om överlevnad/camping/djur och faror i japan och liknande.. Har även sålt en massa grejer och utökat budgeten med 10k!

Jag har förvisso bara varit i Japan i en knapp månad men har studerat lite japanologi samt bott på annat håll i asien i många år. Ni som varit mer i Japan än jag får gärna korrigera mig, men min erfarenhet är att japanerna lägger mycket större vikt vid personlig hygien än vad vi gör här i Sverige. Det duschas och badas stup i kvarten och det kan nog vara bra att försöka att inte avvika för mycket från den lokala normen.
Jo det förstås, hade inte direkt tänkt sunka ner mig mer än vad som är oundvikligt. Det jag menade var att jag kanske inte kan duscha 1-2 gr om dagen som jag brukar göra i sverige (2 x 5-6 minuter/dag) utan får nöja mig med var tredje dag eller nåt sånt. Det borde ju finnas vatten ute i naturen så man kan skölja av sig lite i alla fall, i brist på annat. Man kan inte räkna med att varje dag vara i närheten av någon stor stad/nåt vandrarhem. Kan tänka mig att det kan ta ett tag att gå mellan folktäta områden vissa veckor..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hansthomas Vandra genom Island? Trekking 5
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2
zzeezz Vandra i Kina Trekking 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...