Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor:
- Trådstartare Igelkotte
- Start datum
Raskesven; sa:Om nu skolan helt lagt ner allt vad geografiundervisning heter, kan det vara läge att öppna en atlas (en bok med kartor);-)
Raskesven
Hejsan
Mvh
Christopher
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Re: Re: Re: Inte så enkelt som man tror.
Vad jag vet finns inga isbjörnar i Norge (om du inte har tänkt dig till Svalbard), men mammutar är ju en annan sak. Kanske kan vara värt att kolla upp lite tips från folk som har sprungit på mammutar tidigare och överlevt.
Gyllengahm; sa:Är det kanske något annat man bör tänka på när man går dit västerut, typ isbjörnar-mammutar, farliga lavinområden, privat/militär mark (delvis besvarat) etc etc?![]()
Vad jag vet finns inga isbjörnar i Norge (om du inte har tänkt dig till Svalbard), men mammutar är ju en annan sak. Kanske kan vara värt att kolla upp lite tips från folk som har sprungit på mammutar tidigare och överlevt.
Re: Re: Re: Re: Inte så enkelt som man tror.
Ska kolla lite. Kanske finns folk här inne på forumet som har upplevt dessa djur det gågna året.

Mvh
Christopher
perlarsson; sa:Gyllengahm; sa:Är det kanske något annat man bör tänka på när man går dit västerut, typ isbjörnar-mammutar, farliga lavinområden, privat/militär mark (delvis besvarat) etc etc?![]()
Ska kolla lite. Kanske finns folk här inne på forumet som har upplevt dessa djur det gågna året.
Mvh
Christopher
Re: Re: Re: Re: Re: Inte så enkelt som man tror.
Eftersom tanken fortfarande ligger i bakhuvudet (att vandra till norge från kebne) måste jag fråga om det är någon som provat detta och upplevt det som möjligt även för en mindre van, typ jag.
Går det att vandra från riksgränsen (väster om abisko) till Narvik förresten, eller är det bara bilväg?
Mvh
Christopher
Gyllengahm; sa:perlarsson; sa:Gyllengahm; sa:Är det kanske något annat man bör tänka på när man går dit västerut, typ isbjörnar-mammutar, farliga lavinområden, privat/militär mark (delvis besvarat) etc etc?![]()
Mvh
Christopher
Eftersom tanken fortfarande ligger i bakhuvudet (att vandra till norge från kebne) måste jag fråga om det är någon som provat detta och upplevt det som möjligt även för en mindre van, typ jag.
Går det att vandra från riksgränsen (väster om abisko) till Narvik förresten, eller är det bara bilväg?
Mvh
Christopher
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte så enkelt som man tror.
Får jag föreslå en Atlas.
Gyllengahm; sa:Går det att vandra från riksgränsen (väster om abisko) till Narvik förresten, eller är det bara bilväg?
Mvh
Christopher
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte så enkelt som man tror.
Mig veterligen finns inte småvägar och småstigar med i kartböcker (atlaser). Eller tänkte du på något annat, med tanke på stora bokstaven A?
öringen; sa:Gyllengahm; sa:Går det att vandra från riksgränsen (väster om abisko) till Narvik förresten, eller är det bara bilväg?
Mvh
Christopher
Mig veterligen finns inte småvägar och småstigar med i kartböcker (atlaser). Eller tänkte du på något annat, med tanke på stora bokstaven A?
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte så enkelt som man tror.
Raskesven
Finns många Atlasar "atlasar"" som småvägar är med på. Du gillar tydligen inte dem, men du använder tydligen inte heller de fantastiska "Autoroute 2006, Route 66 EU, Garmin Mapsource, Google Earth, etc etc.". Eller finns inte småvägar med på dem?Gyllengahm; sa:öringen; sa:Gyllengahm; sa:Går det att vandra från riksgränsen (väster om abisko) till Narvik förresten, eller är det bara bilväg?
Mvh
Christopher
Raskesven
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte så enkelt som man tror.
Jag tänkte nåt elakt, men skrev nåt snällt. Läs en bok!
Gyllengahm; sa:öringen; sa:Gyllengahm; sa:Går det att vandra från riksgränsen (väster om abisko) till Narvik förresten, eller är det bara bilväg?
Mvh
Christopher
Jag tänkte nåt elakt, men skrev nåt snällt. Läs en bok!
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte så enkelt som man tror.
Hmm... Det hela handlade egentligen om kanske någon hade riktig erfarenhet av en sådan resa. Iblan kollar man på kartor och då ser man en stig/småväg som i verkligheten inte är i bruk och som kanske är mer avsedd för bilar etc etc. Sen är det ju roligt att få höra någon som berättar av sina verkliga berättelser också. Och i detta fall skulle det alltså även vara nyttigt. Trist att du kanske fick intrycket att jag är småsnål och lat. Du kanske trodde jag frågade bara för att jag inte "orkade lyfta på baken och söka lite själv"? Det vore ju trist att veta i sådant fall. Jag har precis fått ett öga för fjällvandringar och jag kände mer att det vore kul att höra någon annans röst och tips. Känner att forumet är lite till för just det, men jag ber dig om ursäkt om ja störde friden.
Raskesven; sa:Finns många Atlasar "atlasar"" som småvägar är med på. Du gillar tydligen inte dem, men du använder tydligen inte heller de fantastiska "Autoroute 2006, Route 66 EU, Garmin Mapsource, Google Earth, etc etc.". Eller finns inte småvägar med på dem?Gyllengahm; sa:öringen; sa:Gyllengahm; sa:Går det att vandra från riksgränsen (väster om abisko) till Narvik förresten, eller är det bara bilväg?
Mvh
Christopher
Raskesven
Hmm... Det hela handlade egentligen om kanske någon hade riktig erfarenhet av en sådan resa. Iblan kollar man på kartor och då ser man en stig/småväg som i verkligheten inte är i bruk och som kanske är mer avsedd för bilar etc etc. Sen är det ju roligt att få höra någon som berättar av sina verkliga berättelser också. Och i detta fall skulle det alltså även vara nyttigt. Trist att du kanske fick intrycket att jag är småsnål och lat. Du kanske trodde jag frågade bara för att jag inte "orkade lyfta på baken och söka lite själv"? Det vore ju trist att veta i sådant fall. Jag har precis fått ett öga för fjällvandringar och jag kände mer att det vore kul att höra någon annans röst och tips. Känner att forumet är lite till för just det, men jag ber dig om ursäkt om ja störde friden.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte så enkelt som man tror.
Sök på rallarleden eller rallarvägen så hittar du nog en del men det är kanske inte den roligaste eller finaste leden i det området.
/M
Gyllengahm; sa:...
Mvh
Christopher
Sök på rallarleden eller rallarvägen så hittar du nog en del men det är kanske inte den roligaste eller finaste leden i det området.
/M
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte så enkelt som man tror.
Hej och tack för tipset! Ska kolla upp detta!
Mvh
Christopher
granbom; sa:Gyllengahm; sa:...
Mvh
Christopher
/M
Hej och tack för tipset! Ska kolla upp detta!
Mvh
Christopher
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg