Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor:

Om nu skolan helt lagt ner allt vad geografiundervisning heter, kan det vara läge att öppna en atlas (en bok med kartor);-)

Raskesven

Raskesven; sa:
Om nu skolan helt lagt ner allt vad geografiundervisning heter, kan det vara läge att öppna en atlas (en bok med kartor);-)

Raskesven

Hejsan :) Kollade upp gränserna efter att jag skickat inlägget, så jag upptäckte att det berörde Finland, som jag även anade i slutet där :) För övrigt tänker jag inte mer öppna en atlas ty det finns så oerhört bra digitala kartor jag har tillgång till, därbland Lantmäteriets samtliga kartor över hela Sverige, Autoroute 2006, Route 66 EU, Garmin Mapsource, Google Earth, etc etc.

Mvh
Christopher

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Re: Re: Inte så enkelt som man tror.

Gyllengahm; sa:
Är det kanske något annat man bör tänka på när man går dit västerut, typ isbjörnar-mammutar, farliga lavinområden, privat/militär mark (delvis besvarat) etc etc? :)

Vad jag vet finns inga isbjörnar i Norge (om du inte har tänkt dig till Svalbard), men mammutar är ju en annan sak. Kanske kan vara värt att kolla upp lite tips från folk som har sprungit på mammutar tidigare och överlevt.

Re: Re: Re: Re: Inte så enkelt som man tror.

perlarsson; sa:
Gyllengahm; sa:
Är det kanske något annat man bör tänka på när man går dit västerut, typ isbjörnar-mammutar, farliga lavinområden, privat/militär mark (delvis besvarat) etc etc? :)

Vad jag vet finns inga isbjörnar i Norge (om du inte har tänkt dig till Svalbard), men mammutar är ju en annan sak. Kanske kan vara värt att kolla upp lite tips från folk som har sprungit på mammutar tidigare och överlevt.

Ska kolla lite. Kanske finns folk här inne på forumet som har upplevt dessa djur det gågna året.

:)

Mvh
Christopher

Re: Re: Re: Re: Re: Inte så enkelt som man tror.

Gyllengahm; sa:
perlarsson; sa:
Gyllengahm; sa:

Ska kolla lite. Kanske finns folk här inne på forumet som har upplevt dessa djur det gågna året.

:)

Mvh
Christopher

Eftersom tanken fortfarande ligger i bakhuvudet (att vandra till norge från kebne) måste jag fråga om det är någon som provat detta och upplevt det som möjligt även för en mindre van, typ jag.
Går det att vandra från riksgränsen (väster om abisko) till Narvik förresten, eller är det bara bilväg?

Mvh
Christopher

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte så enkelt som man tror.

Gyllengahm; sa:
öringen; sa:
Gyllengahm; sa:
Går det att vandra från riksgränsen (väster om abisko) till Narvik förresten, eller är det bara bilväg?

Mvh
Christopher

Får jag föreslå en Atlas.

Mig veterligen finns inte småvägar och småstigar med i kartböcker (atlaser). Eller tänkte du på något annat, med tanke på stora bokstaven A?
Finns många Atlasar "atlasar"" som småvägar är med på. Du gillar tydligen inte dem, men du använder tydligen inte heller de fantastiska "Autoroute 2006, Route 66 EU, Garmin Mapsource, Google Earth, etc etc.". Eller finns inte småvägar med på dem?

Raskesven

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte så enkelt som man tror.

Gyllengahm; sa:
öringen; sa:
Gyllengahm; sa:

Mvh
Christopher

Mig veterligen finns inte småvägar och småstigar med i kartböcker (atlaser). Eller tänkte du på något annat, med tanke på stora bokstaven A?

Jag tänkte nåt elakt, men skrev nåt snällt. Läs en bok!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte så enkelt som man tror.

Raskesven; sa:
Gyllengahm; sa:
öringen; sa:
Gyllengahm; sa:

Mvh
Christopher

Finns många Atlasar "atlasar"" som småvägar är med på. Du gillar tydligen inte dem, men du använder tydligen inte heller de fantastiska "Autoroute 2006, Route 66 EU, Garmin Mapsource, Google Earth, etc etc.". Eller finns inte småvägar med på dem?

Raskesven

Hmm... Det hela handlade egentligen om kanske någon hade riktig erfarenhet av en sådan resa. Iblan kollar man på kartor och då ser man en stig/småväg som i verkligheten inte är i bruk och som kanske är mer avsedd för bilar etc etc. Sen är det ju roligt att få höra någon som berättar av sina verkliga berättelser också. Och i detta fall skulle det alltså även vara nyttigt. Trist att du kanske fick intrycket att jag är småsnål och lat. Du kanske trodde jag frågade bara för att jag inte "orkade lyfta på baken och söka lite själv"? Det vore ju trist att veta i sådant fall. Jag har precis fått ett öga för fjällvandringar och jag kände mer att det vore kul att höra någon annans röst och tips. Känner att forumet är lite till för just det, men jag ber dig om ursäkt om ja störde friden.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte så enkelt som man tror.

Gyllengahm; sa:
...

Mvh
Christopher

Sök på rallarleden eller rallarvägen så hittar du nog en del men det är kanske inte den roligaste eller finaste leden i det området.

/M

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Inte så enkelt som man tror.

granbom; sa:
Gyllengahm; sa:
...

Mvh
Christopher

Sök på rallarleden eller rallarvägen så hittar du nog en del men det är kanske inte den roligaste eller finaste leden i det området.

/M

Hej och tack för tipset! Ska kolla upp detta!
Mvh
Christopher

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips