Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen

Teoretiskt är det möjligt att starta vandringen vid Adolfström längs Kungsleden, därefter efter ca 10 km ta västerut och vandra längs Svajppa. Sedan vandra norr längs den stig som är utmarkerad mellan Skaule och Laisstugan. Därefter tar man leden öster om Gåbrek som slutligen leder en ut till Silvervägen.

Turen skulle onekligen vara intressant, särskilt vid klar väderlek. Nu till följdfrågorna om denna tur.

Är det möjligt att ta sig genom den täta vegetationen som är markerad längs Svajppa? Är det möjligt ta sig genom om man tar lite höjd och går på skrå?

Kanske t o m någon har vandrat sträckan?

//Slitvargen

Den här sträckan beskriver Grundsten i boken Vandra Kungsleden 3 som Färdväg E Svaipa. Han verkar inte se några större problem men det kan ju vara bra att läsa på om hans tips längs vägen.

Jag har själv inte gått här, men jag har kollat kartan flera gånger. Jag har då sett ett problem i att komma över Klibbuojuhka. Grundsten går bara över bron, men boken är tryckt 1995. På kartan finns idag ingen bro, men den syns i flygbilden. Dess status är således oklar. Kanske någon vet vilket skick den är i?

Om bron inte är överkomlig måste man gå västerut till sjön 927, vilket verkar vara en omväg om ca 1 mil. Några andra problem av betydelse har inte heller jag kunnat förutse.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips