Vallning

Swix

Jag tror att www.swixsport.com har en del, bl.a. vallaskola. Länge sedan jag var inne där och nu verkar det bara vara en del på svenska. Kolla hemsidan och under både waxtips (swix school) och downloads (bra broschyrer) så hittar du nog en del. Jag vet att några skidklubbar brukar ha vallning på sina hemsidor så du kan säkert hitta en del om du söker.
 
Ställde exakt samma fråga till en vän från Gällivare med stor skidvana idag.

Har förstått att det tar en livstid av skidåkning att lära sig valla längdskidor och när man bara har runt tre dagar skidföre om året, (Stockholm) kan man nog inte bara lita sig till att man lär med tid och erfarenhet...

Efter att helt oväntat ha kunnat åka längd varenda dag i snart tre veckor har jag börjat inse varför riktiga åkare inte använder den där tejpen man kan köpa på intersport. ;)

Har inte hunnit kolla själv än, men min vän från Gällivaretrakten sa att det finns instruktionsfilmer och manualer på tex youtube och vissa tillverkares hemsidor.

Hittade du något användbart? Tar tacksamt emot alla tips!
 
swix.no fungerar bra, de har både Swix school som är instruktionsfilmer, där de använder vallajärn där det behövs...
Sedan finns Wax Wizzard som är tips om vilken valla som passar till det väderförhållande som du lägger in, vilken typ av åkare du är, vilken temperatur det är, vilken luftfuktighet det är och vilken typ av snö. Utifrån det så får du tips om vilken valla som fungerar då.

Sedan är som sagt valla något som kan ställa till huvudbry även för de som inte gör annat än att vallar skidor och frågar du någon annan åkare vad som ligger inte skidorna så får man ofta lite kryptiska svar...

Sedan är det bara att testa, testa och testa. Ta med en alternativ burk och kloss i fickan så kan du alltid stanna till och valla om.

/Rob
 
Rimligtvis borde ju Swix veta hur man ska handskas med de vallor som de själv tillverkar så deras tips borde ju absolut gå att lita på, åtminstone för deras egna vallor. De har dessutom tre olika varianter på instruktionerna beroende på om man är tävlingsåkare, motionär eller turåkare.
 
endast två vallor

Hej,
Själv använder jag numera endast två vallor:
Fäste och glid i flytande form. Temp mässigt så ´ligger dom omk +5-- -10grader tror jag. Funkar helt ok för mig. Är ingen hurtbulle utan kör dessa två vallor på det mesta.
Mina träningsskidor typ "Vasalopp", telisar utan stighudar för lättare tg och slutligen mina vita blixten; träskidor. Är väl inte det optimala men det funkar...

Fjällguiden
 
Jag har letat efter sånt där flytande valla. Men i skidbutiken tittade de bara frågande på mig, som om jag vore dum i huvudet. Vart hittar med den? Nn som hittat den på nätet nånstans?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Vallning begagnade skidor Skidor allmänt 33
iia vallning? Skidor allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.