Valla träskidor för tö?

Hur bär jag mig åt för att slippa decimetertjocka snö och issjok under mina Tegsnäs med rödsula nu i vårsolen? (fästet uppför blir visserligen kalas, sämre med glidet)
 
Boningen under släpper in vatten i dina skidor, sen bygger det.
Jag har under mina kört med kall grundvalla, målas på. Går den att köpa ännu? Har bara några få burkar kvar. Därefter rubbas ytan tills dess att hela botten är impregnerad. Ytvallor som vanligt, ett lager med vaxparafin är aldrig fel för glidet och så Swix röd eller gul i trampet. Det gick härnere när det var smältvatten i spåret i år.
Nu är det gummistövelföre, rekondoserande flyttfåglar, snödropp och vintergäck, m a o vår.
 
Aha, det kanske duger med nån slags glidvalla för att 'impregnera' trät då, tackar!

(Jag skidar visserligen i gummistövlar oavsett väderlek, men så här års är det ju nödvändigt!)
 
Jag har hört att man gnuggade stearin på skidorna förr i tiden, det borde funka som en enkel glidvalla.

/M
 
nu skriver ni konstiga grejer.. träskidor tjärar man väl, värme och tjära tills undersidan är svart..

Men ska man verkligen tjära de här laggarna med rödträsula? Jag hade fått för mig att man ska undvika det, vet inte varför..?

(jovisst - man kunde fråga Tegsnäs direkt, men det är ju mycket roligare att tjôta lite på Utsidan! :))
 
Jag har själv ett par urgamla tegsnäsare med rödsula. Jag måste säga att jag har oerhört positiva erfarenheter av skidornas funktion i de mest skiftande fören. Jag har vid enstaka tillfällen upplevt att det klabbar fast under, men som regel fixar man att "slå loss" det som sitter under, tycker jag. Att försöka att aldrig låta skidan vara stilla mot snön i sådant före är klart bra!

Enda problem jag upplevt i övrigt är att rödsulan har en tendens att spricka, men jag inser efter att ha kollat på tillverkarens hemsida att jag nog borde varit flitigare med linoljan.

Skulle aldrig byta mina rödsulor mot björksula!
 
Men ska man verkligen tjära de här laggarna med rödträsula? Jag hade fått för mig att man ska undvika det, vet inte varför..?

(jovisst - man kunde fråga Tegsnäs direkt, men det är ju mycket roligare att tjôta lite på Utsidan! :))

Som redan antytts, linolja till rödträsula, allt enligt Tegsnäs. Sen är det inte omöjligt att man kan dra lite med ett stearinljus under och få effekt...

Mina hädangångna tegsnäsare hade halvgenomskinliga plastbelag :)...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
vandrafjäll Valla pulkan enkelt Turskidåkning 9
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
Gröngölingen Ny säsong, ny valla? Turskidåkning 2
flierman Valla glid på vallningsfria turskidor Turskidåkning 6
bekkis Valla/vallningsfritt? BC/NN75? Turskidåkning 4
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
hannulan Butik m valla i närheten av Mölndal Turskidåkning 5
Rasmus B Valla till fjällskidor Turskidåkning 2
Staffan Andersson valla fiskfjäll? Turskidåkning 7
fujii Valla vallningsfria skidor? Turskidåkning 9
Mathew Bakhalt som sjutton. Varje gång, trots valla Turskidåkning 36
frippe1976 Valla eller vallningsfritt? Turskidåkning 6
afropavo Valla? Turskidåkning 2
ett_och_noll Valla Vita blixten? Turskidåkning 1
mothesta Tjära och valla... Turskidåkning 6
Vandrare Hur valla turskidor? Turskidåkning 12
abielk Lära sig valla Turskidåkning 6
Valla eller inte valla det är....? Turskidåkning 1
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
Ovansjö Service av gamla träskidor? Turskidåkning 3
freaxt Träskidor som vridit sig Turskidåkning 5
Gregorius Hur tar man bort fästvalla från träskidor? Turskidåkning 8
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
Kanii Bindningar till träskidor. Turskidåkning 12
ShadingGray Info om gamla träskidor Splitkein? Turskidåkning 7
jarbring Att laga träskidor. Turskidåkning 13
hannulan Gamla träskidor Turskidåkning 1
hannulan Gamla träskidor Turskidåkning 16
muminfar gamla träskidor Turskidåkning 11
Mieut Tjära träskidor med stålkant, ngt speciellt? Turskidåkning 0
hellas Tjära träskidor? Turskidåkning 11
Hur vallar jag träskidor? Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.