Valla glid på vallningsfria turskidor

Jag har ett par fischer e99 om jag minns rätt, de har grymt fäste och är bra på alla sätt utom att glidet är katastrofalt dåligt. På vägen nerför hugger de i och jag får ibland staka nedför. Någon som har erfarenhet av att glidvalla vallningsfria tuskidor? Jag funderar på attt glidvalla hela, även "fjällen" under för jag kan bli av med en del fäste utan problem..går nästan uppför som med stighudar som det är nu.
 
Fjällen kommer att bromsa oavsett om du har glidvalla på dem eller inte, såvida du inte lägger på ett så tjockt lager att fjällen inte längre tar i backen. :)

Alternativet är att mäta hur mycket av fjällen du kan ta bort och sedan slipa eller putsa bort de fjäll som är överflödiga, helt enkelt utöka glidytan. Själv har jag funderat på det men inte gjort slag i saken.
 
Vallningsfria skidor är normalt inte gjorda för att ta upp valla. Vallan kommer att lägga sig ovanpå beläggningen istället för att sugas upp av den. Efter några kilometer har vallan slitits bort.
 
Sickla och paraffinera!

Det jag misstänker är att du har haft skidorna ett tag.

Det bildas ett "ludd" under glidytorna som gör att snön fastnar på belaget. Detta brukar vara värst i fuktig snö.
Så här gör du för att bli av med problemet:
Sickla av detta "belagsludd" med en stålsickel (går även med en riktigt vass plastsickel). Fästytorna med fiskfjällsbelaget lämnar du osicklat.
Efter det värmer du in ett glidparaffin på hela skidan, även fiskfjällsytan, egentligen med vilket längdparaffin som helst. Sickla av glidytorna med en vass plastsickel och upprepa gärna proceduren ett par gånger. För att få bort paraffinet i fästytan tar du ett styv plastborste och borstar bort paraffinet (finns i vilket skidbutik som helst), skulle säkert fungerar med en styv diskborste med korta borst.

Vips så har du ett par skidor som är som nya! :)

/FD skidgymnasietränare och inbiten fjällfarare
som tycker att du valt helt rätt, dvs vallningsfria fjällskidor!
 
Det jag misstänker är att du har haft skidorna ett tag.

Det bildas ett "ludd" under glidytorna som gör att snön fastnar på belaget. Detta brukar vara värst i fuktig snö.
Så här gör du för att bli av med problemet:
Sickla av detta "belagsludd" med en stålsickel (går även med en riktigt vass plastsickel). Fästytorna med fiskfjällsbelaget lämnar du osicklat.
Efter det värmer du in ett glidparaffin på hela skidan, även fiskfjällsytan, egentligen med vilket längdparaffin som helst. Sickla av glidytorna med en vass plastsickel och upprepa gärna proceduren ett par gånger. För att få bort paraffinet i fästytan tar du ett styv plastborste och borstar bort paraffinet (finns i vilket skidbutik som helst), skulle säkert fungerar med en styv diskborste med korta borst.

Vips så har du ett par skidor som är som nya! :)

/FD skidgymnasietränare och inbiten fjällfarare
som tycker att du valt helt rätt, dvs vallningsfria fjällskidor!

Fast skall du bara vaxa skidorna vart 3e år är det nog vettigt att ta ett vax som sitter i relativt länge, ett alltför mjukt och lättsmällt vax som tex Swix HF10 skulle jag nog inte ta utan kanske ett LF7 eller kanske tom ett med Molybden för konstsnö och aggressiv snö... Detta tåla att tänkas på, alternativ glidvalla lite oftare.
 
Jag har köpt Åsnes Cecile Skog. Aldrig kört på vallningsfria skidor tidigare. Testat dem några gånger, upplevde en gång att det klabbade friskt i steget. Jag skall nu på långtur. Vad har ni för tips för att undvika eller lindra det problemet i det specifika föret? Läser i tråden om att lägga valla även på fästytan. Funderar, skall jag verkligen göra det på nya skidor? Det jag tänker är att ha glidvalla på spray och en liten borste med mig på turen, om det skulle bli alldeles omöjligt, vad säger ni som har erfarenhet av vallningsfria?
 
I vissa fören (ofta nysnö/ finkornig snö kring "nollan") kan det klabba ordentligt, både på glidytorna och i fästzonen både med eller utan fiskfjäll. Jag har alltid med mig ett mjukt paraffin som jag gnuggar på, om det behövs även på fiskfjällen. Får du problem med att få fäste så kan du ju borsta ur det paraffin som fastnar i "hacken" som finns i fiskfjällen. Eftersom du har en glidvalla på spray tror jag inte du kommer att få dessa problem eftersom det blir en tunn yta med valla. Bara att test. Du kommer inte att förstöra skidorna.
Även om du har korta eller långa stighudar som vill "klabba" är det bara att gnida in dem med ett mjuk paraffin.

Ibland när fiskfjällen inte gett tillräckligt fäste har jag även gnidit på fästvalla i fiskfjällen. Fördelen är ju att fästvallan blir kvar mycket bättre (längre) än om du har en helt slät fästzon. Fästvallan kan vara lite svårare att få bort när du är i fält. Däremot är det bara att tabort med lite vallaborttagningsmedel när man kommer hem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
vandrafjäll Valla pulkan enkelt Turskidåkning 9
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
Gröngölingen Ny säsong, ny valla? Turskidåkning 2
bekkis Valla/vallningsfritt? BC/NN75? Turskidåkning 4
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
fson Valla träskidor för tö? Turskidåkning 9
hannulan Butik m valla i närheten av Mölndal Turskidåkning 5
Rasmus B Valla till fjällskidor Turskidåkning 2
Staffan Andersson valla fiskfjäll? Turskidåkning 7
fujii Valla vallningsfria skidor? Turskidåkning 9
Mathew Bakhalt som sjutton. Varje gång, trots valla Turskidåkning 36
frippe1976 Valla eller vallningsfritt? Turskidåkning 6
afropavo Valla? Turskidåkning 2
ett_och_noll Valla Vita blixten? Turskidåkning 1
mothesta Tjära och valla... Turskidåkning 6
Vandrare Hur valla turskidor? Turskidåkning 12
abielk Lära sig valla Turskidåkning 6
Valla eller inte valla det är....? Turskidåkning 1
Jackiie Militärens träpulka dåligt glid? Turskidåkning 7
landy Bästa glid i en gammal fjällpulka av trä? Turskidåkning 4
Silverfox Glid på turskidor! Turskidåkning 2
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.