valla fiskfjäll?

Jag råkade ut för det förra påsken. Ingen i närheten hade ngt lämpligt så jag tog en stearinstump och gnodde in. Det blev avsevärt bättre. Skulle dock tro att silikonspray är både enklare och effektivare. ;)

HåkanF
 
Tror det finns silicone som man smörjer dörrlisterna på bilar med som har motsvarande effekt. MInde förpackning än stora sprayflaskan. Vill minnas att jag läste om det på utsidan ngn gång före sekelskiftet men har inte testat själv...

Angenämt problem att få bekymra sig om klabbföre. Här är det mest blöthålen där cykeln kör fast som är problemet. Då hjälper inte siliconesprayen...

/Ala
 
Varför köper folk vallningsfritt då merparten ändå måste valla???? finns det någon som helst fördel med fiskfjällen ?? Kanske nåt speciellt före eller om man bara är ute på små turer??? Känns också som att fiskfjällen är en teknik som utvecklades under 70 talet och har sedan dess behållits istället för att vidare utvecklas!!!!
 
Varför köper folk vallningsfritt då merparten ändå måste valla???? finns det någon som helst fördel med fiskfjällen ?? Kanske nåt speciellt före eller om man bara är ute på små turer??? Känns också som att fiskfjällen är en teknik som utvecklades under 70 talet och har sedan dess behållits istället för att vidare utvecklas!!!!
Just för att merparten inte måste valla, that's why.

Med mina vallningsfria slipper jag släpa 3-5 vallaburkar, kloss, sickel och 1-2 klistertuber. Det är aldrig kanon (vilket det ändå sällan är med turskidor, oavsett hur välvallat det är), men å andra sidan minskar jag risken för underfrysning betydligt. Har bara frusit under mina fjäll några enstaka gånger, när jag vallat är det otaliga ggr (men då kan man iaf stanna och skrapa bort sk*ten).

Och nej, jag är ingen valla-guru, men jag har vallat i tio års tid. Åker bara på vallningsskidor i spåret. Jag resonerar så att om en normalbegåvad person har så mediokra vallningsresultat som jag haft med turåkning, då är det inget jag rekommenderar annat än till er proffs.
 
Just den här effekten får man på alla skidor om man inte vallar dem. De får ett vitt lurv som fångar viss sorts nysnö.

Silikonspray kanske fungerar. Snabbvalla av glidytorna kan också vara en ide. Bäst är dock att göra riktig vallning då man binder luddet med parafinet.

Dock går ju inte det så bra på fiskfjäll. Värm på parafinet och droppa ner och torka bort med trasa innan vallan stelnat kanske kan fungera?
 
"Valla" på vallningsfritt

Swix Glidewax universal på liten sprayflaska med kudde går alldeles utmärkt att använda på hela skidan, även på fjällen, kanske inte så lång åkhållbart men det är så lätt att hantera att det inte gör så mycket, fungerar lika bra på slalomskidor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
vandrafjäll Valla pulkan enkelt Turskidåkning 9
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
Gröngölingen Ny säsong, ny valla? Turskidåkning 2
flierman Valla glid på vallningsfria turskidor Turskidåkning 6
bekkis Valla/vallningsfritt? BC/NN75? Turskidåkning 4
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
fson Valla träskidor för tö? Turskidåkning 9
hannulan Butik m valla i närheten av Mölndal Turskidåkning 5
Rasmus B Valla till fjällskidor Turskidåkning 2
fujii Valla vallningsfria skidor? Turskidåkning 9
Mathew Bakhalt som sjutton. Varje gång, trots valla Turskidåkning 36
frippe1976 Valla eller vallningsfritt? Turskidåkning 6
afropavo Valla? Turskidåkning 2
ett_och_noll Valla Vita blixten? Turskidåkning 1
mothesta Tjära och valla... Turskidåkning 6
Vandrare Hur valla turskidor? Turskidåkning 12
abielk Lära sig valla Turskidåkning 6
Valla eller inte valla det är....? Turskidåkning 1
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
AndersSupertramp Fellelås på fiskfjäll - bra eller obra Turskidåkning 3
tango Eftersäsong och fiskfjäll - hur sköta? Turskidåkning 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...