Vålådalen

Är det någon som gått Vålådalen-Stensdalen-Gåsen-Vålåvalen-Vålådalen? Vilket håll är vackrast att gå? Är det en fin tur eller är det mycket skog?

Svårt val.

Är det någon som gått Vålådalen-Stensdalen-Gåsen-Vålåvalen-Vålådalen? Vilket håll är vackrast att gå? Är det en fin tur eller är det mycket skog?

Jag har gått den turen i bägge riktiningarna och får erkänna att jag har mycket svårt att bestämma mig för vilket håll som skulle vara att föredra. En sak som eventuellt kan hjälpa är det faktum att Vålåvalen - Vålådalen är klart längre än Stensdalen - Vålådalen, så man får välja om man vill starta med den kortaste delsträckan eller avsluta med den.

Visst är det en del vandring i skog, ungefär en dag sammanlaggt, men personligen tycker jag att det bara är trevligt. Det är ju trots allt mycket stor skillnad att vandra i skog uppe i fjällen jämfört med nere på slättlandet. Dessutom är Stensdalen enligt min åsikt Jämtlands vackraste belägna fjällstation.

/ Stefan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mors!

Jag lånar tråden lite...på ämnet slippa skogen.

Jag kommer att gå Vålådalen - Stensdalen - Vålåstugan - Gåsen - Helags - Kläppen i år.
För att komma upp på fjället så fort som möjligt funderar jag på utgång från Nulltjärnsgården.

Hur är stigen som är utmärkt på kartan? Lättföljd eller...? Jag är fjällvan men orientering har aldrig varit min starka sida... :)

/H

Mors!

Jag lånar tråden lite...på ämnet slippa skogen.

Jag kommer att gå Vålådalen - Stensdalen - Vålåstugan - Gåsen - Helags - Kläppen i år.
För att komma upp på fjället så fort som möjligt funderar jag på utgång från Nulltjärnsgården.

Hur är stigen som är utmärkt på kartan? Lättföljd eller...? Jag är fjällvan men orientering har aldrig varit min starka sida... :)

/H

Stigen från nulltjärnsgården finns inte längre. Markeringarna slutar efter några km genom skogen på en mosse, så vet man inte vart man ska, så är det bättre att ta leden från fjällstationen...vi letade efter den förra året och fick ge oss. Sen pratade jag med en guide som bekräftade att man tagit bort spång och kryss för några år sen...

Stigen från nulltjärnsgården finns inte längre. Markeringarna slutar efter några km genom skogen på en mosse, så vet man inte vart man ska, så är det bättre att ta leden från fjällstationen...vi letade efter den förra året och fick ge oss. Sen pratade jag med en guide som bekräftade att man tagit bort spång och kryss för några år sen...

Det var bra info, tack för det!
Märkligt att den finns kvar på kartan från 2007...

/H

Stigen från Vålådalen är mycket lättgången, så man tjänar nog ingenting på att ta en något kortare ospångad stig från Nulltjärn.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips