Vålådalen kyrstenenen östra bunnerstöten Gåsen vålådalen

Funderar på sommarvandringen 2013, och utgå från Vålådalen. Funderar kring att runda på norrsidan av Kyrstensfjället, och sedan ner förbi Gåsen och tillbaka. Någon som gått här och har tips?

/Peter

Jag har gått delar av denna tripp

Hej,

jag har gått delar av din tänkta tripp.

Från Vålådalen upp mot Kyrkstenen, fast jag fortsatte mot Stensdalen...mycket lättgånget upp mot
Kyrkstenen. Fortsättningen mot Stensdalen var inte speciellt svår (men lite blöt) heller.
Sedan har jag rundat Västra Bunnerstöten ett par gånger och fortsatt ner mot Gåsen eller
Vålådalen... Östra Bunnerskalets östra sida är mer lättgången än den västra även om ingen av dem är
svårtrampad på något vis...en fin etapp. Det kan vara mödan värt att sikta på Östra Bunnertjärnen som
tältplats...ett mycket fint ställe. Därifrån kan du gå väster om toppen 1274 och sedan trilla ner mot vindskyddet
Stjäntja och fortsätta antingen ner i Tjallingdalen eller mot Gåsen.

Däremot har jag inte gått norr om Kyrkstensfjället...

Vad jag däremot klurat på är att gå upp mot Kyrkstenen och fortsätta upp mot kammen mot toppen
av Kyrkstensfjället, fortsätta mot Stor-Stensdalsfjället och Östra Bunnerstöten för att till slut slinka ner
mot Östra Bunnerskalet...på kartan ser detta ut att kunna bli en fin tur på lite höjd. Någon som gått den ??

Hoppas innerligt på att inte anklagas för trådkapning nu...

// Pzon ...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Inget gnöl om trådkapning, tvärtom! Kul med lite andra infallsvinklar!

Har oxå funderat fram och tillbaka på hur stor del av kammen man ska gå. Jag tror inte att det är speciellt svårgånget, men lite sten lär det ju vara. Har mest funderat på att inte vilja bära överdrivet mycket vatten, och det lär ju inte finnas några bäckar på kammen. Hmmm, rutten tål att filas på....

/Peter

OK...en del sten får man ta med i beräkningen, inte tu tal om det. Tror att man kan hitta vatten på fler ställen, man brukar kunna hitta snölegor på flera ställen även om man är relativt högt.

Tror inte att det är något problem att få up ett AKTO heller :)

Lurar verkligen på den här trippen nu...måste bara tillse att ha lämplig backout, man vill ju inte sitta på den här höjden med åska å hällregn...

Hoppas du får till din tur !!

// Pzon ..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips