Val av vandrarstavar

De senaste två fjällvandringarna har jag använt vandrarstavar, något som jag anser gör vandringen betydligt mer behaglig. Jag har dock inte hittat något optimalt par av stavar ännu. Det första paret (som jag fick låna) med variabel längd trycks ihop med några centimeter per kilometer vandring, vilket är mycket irriterande. Därför är det av vikt att det är ett stabilt låssystem, d.v.s. inte något som man låser genom att skruva staven.
Jag har också använt ett annat par, med fix längd på 125cm. Problemet är att detta par inte är optimalt vid kraftig uppförsbacke, dessutom kan det vara svårt att stuva undan när jag reser.

Alternativen som jag har kommit fram till är följande.

Black Diamond Trail Back
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BLACKDIAMONDTRAILBACK

Verkar vara ett populärt (populäraste?) alternativ

Urberg - Fast lock Trekking Pole
http://www.outnorth.se/urberg/fast-lock-trekking-pole-1size-black.php?group=prod_prod_grp-s1/279

Kostar mindre och väger 100 gram mindre än BDTB. Dock verkar märket inte vara så känt. Finns inga recensioner till skillnad från med BDTB.

Finns det något annat alternativ som inte väger eller kostar för mycket, har snötrugor för vandring på snöfält, är gjort av aluminium och har en variabel längd mellan (minst) 100-140 cm?
 
Har ett par extra långa Black Diamond med Flicklock och jag upplever detta lås som mycket stabilare och bättre än det vridlås som var på de stavar jag lånade en gång under en sarekvandring (kommer ej ihåg märket på dessa stavar). Nu har jag använt stavarna i tre år och även de har börjat att sjunka ihop något under vandring upptäckte jag senast. Men detta bör inte vara svårare att åtgärda än att man spänner skruven skulle jag tro.
 
Jag använder ett par Black Diamond Trail Ergo Cork som jag är mycket nöjd med. Skönt grepp, stabil stav och en flick lock låsning som inte gett med sig något alls trots vandringar över 10+ dagar. Extra grepp under handtaget i mjuk EVA för en lägre fattning i uppförsbackar om man vill, och mycket sköna fodrade handledsremmar.
Hustrun har ett par Gipron med twistlock stängning som får justeras dagligen, så skall bytas mot ett par BD.
De stavar, BD Trail Back, som du tittat på rekommenderar jag inte pga hårt grepp, oskön handledsrem (risk för skav) och avsaknad av lägre grepp för uppförsbackar. Min rekommendation är BD Trail eller Trail Ergo Cork. Båda stavarna levereras med gängade löstagbara snötrugor.
Jag köpte mina stavar i USA då de varit svåra att hitta i Sverige, men här är ett prisvärt alternativ som jag just noterade:
http://shop.folkhalsoinformation.se/startsida/black-diamond-trail-ergo-cork-vandringsstavar/
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BLACKDIAMONDTRAIL

Komprimerade är BD Trail Ergo Cork lite längre än BD Trail pga det vinklade handtaget.
 
Någon som har haft tillfälle att testa (eller i alla fall titta på) dessa än?

Jag har ett par Urberg. Velade ett tag innan jag slog till. Var osäker på vilken längd jag ville ha så jag köpte justerbara. Upptäckte ganska snart att det är väldigt praktiskt med justerbar höjd.

Rent praktiskt så fungerar låsningen utmärkt. Ena staven sjönk 1 cm första promenaden men justerades snabbt åt.

Bra stavar med smidig justering. Har ej någon större referensgrund men har använt gåstavar vid tidigare tillfällen.
 
Jag har ett par Urberg. Velade ett tag innan jag slog till. Var osäker på vilken längd jag ville ha så jag köpte justerbara. Upptäckte ganska snart att det är väldigt praktiskt med justerbar höjd.

Rent praktiskt så fungerar låsningen utmärkt. Ena staven sjönk 1 cm första promenaden men justerades snabbt åt.

Bra stavar med smidig justering. Har ej någon större referensgrund men har använt gåstavar vid tidigare tillfällen.

De där såg ju ganska intressanta ut. Ser ut att vara snäpplås på bilderna... Stämmer det?

Hur är handtagen? Vilket material och hur känns de att hålla längre stunder?

Fungerar handledsremen så smidigt som Outnorth påstår och hur känns den att använda? Tittade på ett liknande par Black Diamonds på Naturkompaniet nyligen, men gillade inte alls handledsremen på dem.
 
Ena staven sjönk 1 cm första promenaden men justerades snabbt åt.

Menar du att du lyckades justera permanent genom att spänna åt skruvarna, eller har det hänt igen att de sjunker ihop?

Jag är lite sugen på att köpa dessa inför sommarens fjällvandring... Har aldrig använt stavar tidigare, så då jag ändå inte vet exakt vad jag vill ha kan man ju lika gärna köpa något lite billigare och testa. Bra pris och vikt. Men är nyfiken på hur de håller längden samt om de är sköna att hålla i eller ger skav?
 

avslutad210712

Gäst
Vi har Exped Lite 125/140 och har aldrig varit med om att låsningen har glidit.

Mina första stavar var ett par billiga med vridlås och inte där hade jag några som helst problem med låsningen. Problemet med dem var att spetsarna var av "blötjärn" vilket gjorde att de var rundnötta efter en vandring på Padjelantaleden. Spetsarna på Expedarna är fortfarande orunda trots ett antal vandringar.

Så man får vad man betalar för.
 
Problemet med dem var att spetsarna var av "blötjärn" vilket gjorde att de var rundnötta efter en vandring på Padjelantaleden. Spetsarna på Expedarna är fortfarande orunda trots ett antal vandringar.

Så man får vad man betalar för.

Samma här med mina BD, slitaget på karbidspetsarna är knappt synligt för blotta ögat trots flera längre fjällvandringar i stenig terräng. Och skulle spetsarna slitas ner, kan man ju byta spetsar utan större kostnad:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BD_ZPOLECARBIDETIPS

Dessa spetsar passar även på nya stavar typ BD Trail och Trail Ergo Cork (inte bara Z-pole) som har skruvade sptsar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...