Val av turskidor

Jag är sugen på att köpa nya turskidor och just nu väljer jag mellan Madshus Eon och Madshus Epoch och undrar om ni har några råd att ge mig.

Eon är smalare och lättare än Epoch som å andra sidan har lite mer midja är väl ungefär vad jag har kommit fram till i mina efterforskningar.

Frågan är vad som är bäst för mig. Jag är medelmåttig åkare, går på tur en till två gånger/år, med ryggsäck boende i stuga, svenska fjällen. Jag är dessutom ganska dålig på att åka utför och plogar gärna ner för backarna. Vad skulle ni råda mig till?
 
Den stora frågan verkar vara hur breda skidor jag ska satsa på.

Jag har förstått att bredare skidor bär bättre i lössnö, men vad förlorar jag med bredare skidor?
 
Den stora frågan verkar vara hur breda skidor jag ska satsa på.

Jag har förstått att bredare skidor bär bättre i lössnö, men vad förlorar jag med bredare skidor?

Är de isigt o hårt så blir de lite sladdrigt med breda skidor o ibland i fjällen kan de va preparerade skidspår så kan du inte åka med breda skidor..

Har själv ägt salomon XADV 89 med stålkant men bytte då jag har hundar så blev de Åsnes Kongsvold o Alpina Woody Step båda utan stålkant o de funkar riktigt bra ändå.
 
Den stora frågan verkar vara hur breda skidor jag ska satsa på.

Jag har förstått att bredare skidor bär bättre i lössnö, men vad förlorar jag med bredare skidor?

Generellt förlorar du längdåkningsegenskaper. Smalare skidor är mer för att ta sig fram på platten, långt, och bredare skidor har ofta egenskaper som gör dom mer lämpliga i brantare terräng, men suger krafter ur en om man ska gå långt med små höjdskillnader. De bredare du länkar till är 500 g tyngre än de smalare.
Om du måste välja ett av de två du länkar till hade jag valt de smalare. Du lär dig åka med det skidpar du har. Och du skal gå stugtur, vilket oftast innebär långt och hyfsat platt där man följer dalbotten/ vägen med minst höjdskillnader.
Sen är det det där med valla, vallafritt, hellånga stighudar, korta stighudar.
Är du van vid att valla hade jag lätt valt ett par som man vallar, annars vallafritt. Hudar är bra om det är brant och du behöver mer fäste. Kan också evt behållas på nedför som broms, men jag rekommenderar hellre att lära sig åka i nedförsbackar alternativt ta av sig skidorna om det inte är en lämplig nedfart (gropigt, stenigt, barblåst).
 
Tack för tipsen. Nu är jag nog lite närmare ett beslut, jag ska inte ha riktigt så breda skidor som jag trodde först.
 
Allt skall passa ihop till en kompromiss. Terräng före packning åkförmåga stavar kängor bindningar skidor inklusive typ av fäste i steget längd bredd spann midja osv.

En riktig norrmann har minst ett dussin olika par skidor.

Breda skidor är bättre utför ospårat men på skrå behöver man stadigare kängor och bindningar. Åker man bara på någlt så när spårad led är breda skidor mest ett handikapp. Gör du toppturer?

Fundera på ett par olika utrustningar.

Thure
 
Det är en kompromiss jag är ute efter. Erfarenheten säger mig också att väder och före kan växla mycket under en tur så jag behöver skidor som är hyfsade till det mesta.

Jag är dålig på utför så toppturer blir liksom besvärliga både upp och ner.
 
Vallningsfria skidor med sk "fiskfjäll" i spannet är en bra kompromiss tycker jag om man inte vill hålla på med att valla skidorna. Så ger fiskfjällen en liten bromsning i nedförsbackarna. Jag har haft sådana turskidor förut, ett par Fischer.

Lycka till!
 
Jag köpte ett par Madshus Eon förr året. De har funkat bra till det jag har använt de till. Dvs. dra pulka i Sarek och åka i "terräng" , åkrar, stigar osv hemma. Har även använt ett par Fisher tidigare, var nog lika bra.
 
Jag har ett par Madshus (Glittertind) sedan flera år. Nöjd!

De är vallningsbara, med stålkant som jag slipat om någon enstaka gång. Vallningen har ställt till det vid ett par tillfällen, det är väl som med vanliga längdisar att man satsar på fel ibland ;-) På det hela taget inget jag ser som ett problem, men vallningsfria är säkert bra det med.

Förra säsongen skaffade jag hellånga stighudar, såna där ned jätteklistrigt klister på. Det kan jag verkligen rekommendera! Jag är precis som du, inte så värst säker nedför, och det är skönt att ha på stighudarna i branta nedförsbackar, (och såklart när man tuffar uppför, särskilt med pulka då man inte har så mycket tryck på spannet.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Thompada Val av Turskidor mm... ??? Turskidåkning 3
PatrickG Alpina turskidor/pjäxor/skridskor - bra val? Turskidåkning 1
kuah Val av turskidor Turskidåkning 14
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
Robox Val inför skidköp? Turskidåkning 5
thureb Val av skateskidor Turskidåkning 1
70617 Val av längdskidor!? Turskidåkning 8
Ingebrigtl Val bredd längdskidor Turskidåkning 5
Peifen Val av bindningar Turskidåkning 19
mca0106 Val av pjäxa till tur/telemark? Turskidåkning 0
glimmen val av dagturssäck Turskidåkning 2
angelikaj Hjälp med val av skidor Turskidåkning 2
041102 Val av skidor Turskidåkning 1
Roger J Val av utrustning Turskidåkning 6
4008 Längdåkning i Val Thorens?? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...