Val av tält från Hilleberg

Hej, jag ska köpa ett 2-mannatält för vandring i Sarek i sommar. Valet står mellan Nammatj, Kaitum och Nallo, alla 2 GT från Hilleberg. Någon som har erfarenhet och kan vägleda i valet? Ola

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nammatj om det ska användas på vinterfjället.

Kaitum om längre än 180 cm och har tjock luftmadrass.

Annars Nallo.

Du kommer få lika många olika svar som antal svarande :)

Nallo 3GT om ni är 2st. Nallo är väldigt starkt för sin vikt och GT är underbart om det är dåligt väder eller bra för ombyte eller kortspel på en myggig kväll

Skulle gärna se myggdörr och ventiler på Nallos yttertält, det gäller fö alla Red label tält, tex Kaitum. Som det är nu måste man gå upp på Black Label, dvs Nammatj eller Keron för att få den ”lyxen”

Ännu en röst för Kaitum

Hejsan,

För min del hade jag valt Kaitum, då jag tycker fotutrymmet är väl snålt tilltaget i Nammatj och tycker ventilationen är klart bättre i Kaitum än i Nallo som bara har luftventil på ena sidan, medans Kaitum har det på bägge.

/ Stefan

Nallo

Man kan rulla upp nederkanten på yttertältet där bak. Inte lika bra som två högt placerade ventiler men bättre än ingenting.

+1 på Kaitum 2.
Jag har Nallo 2, Nammatj 2GT och Kaitum 2 och de senare två tälten har sett många fler natthimlar i fjällen än Nallo 2. Innertältet på Kaitum är betydligt rymligare än de andra två, och med sina dubbla absider finns det utrymme för två stora ryggsäckar på i ena absiden och utgång, kängor och matlagning i andra. Dessutom är Kaitum lättare att ventilera effektivt i varmt väder då man kan ställa upp båda ingångarna och skapa tvärdrag.
Önskar man däremot en GT absid är Nammatj att föredra då både innertält och GT-absiden är rymligare än ex Nallo 2GT pga alla tre bågar är lika långa, dvs rakt innertak. Kaitum GT tycker jag blir för långt vilket kan ge problem att hitta lämpliga tältplatser.
Nallo 2 används mest som lyxigt enmansboende eller i kombination med ex Nammatj 2GT när vi är ute fyra personer. Då förvarar vi alla fyra ryggsäckarna i Nammatj GT absid.

Kaitum/Nallo GT

Kaitum vs Nallo - instämmer i smux synpunkter ovan. Bytte själv från Nallo GT till Kaitum (ej GT) pga dessa anledningar, främst då ventilationen vintertid, det rymliga innertältet och fördelen med två ingångar. På nedsidan kommer förstås lite högre vikt och att man missar Nallos GTs skyddande "veranda" som fås då hela frontabsiden rullas upp !

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips