Val av stl. Lundhagskänga

Har i normala fall stl.42,5-43 i skor. Vad bör stl.valet för ett par Professional vara.Har prövat 44 och 45 men velar bara och kan inte komma till skott. 44.orna sitter bra och 45.orna känns lite stora men det är ju en sak att pröva dessa i butiken och använda dem ute. Prövade med en tunn och en tjockare strumpa.Saken blir ju inte bättre när man läser att kängorna kan krympa och foten svälla upp till en stl.Finns det några med erfarenhet av Lundhags som kan ge mig lite tips.MVH Göran
 
Ring Lundhags!

Var i samma situation tidigare under sommaren. Jag köpte en känga enligt Lundhags skriftliga anvisningar och affärens råd, men jag hade så svårt att acceptera den stora skon. Jag är van vid att köpa skor som skall sitta "tight". Jag mätte mina fötter (först obelastade (satt ner) och sedan belastade (stod upp utan packning), inte så stor skillnad men jag ville kolla)och ringde sedan Lundhags och hörde mig för. Nu var jag ett gränsfall men jag skulle ha den större storleken.
Måste säga att jag är mycket nöjd med mina skor så långt. De har vid några speciella tillfällen glappat något, men om jag skulle ha lite tjockare sockor eller om skorna krymper något så är det problemet avhjälpt.
 
snowchain; sa:
Har i normala fall stl.42,5-43 i skor. Vad bör stl.valet för ett par Professional vara.Har prövat 44 och 45 men velar bara och kan inte komma till skott. 44.orna sitter bra och 45.orna känns lite stora men det är ju en sak att pröva dessa i butiken och använda dem ute. Prövade med en tunn och en tjockare strumpa.Saken blir ju inte bättre när man läser att kängorna kan krympa och foten svälla upp till en stl.Finns det några med erfarenhet av Lundhags som kan ge mig lite tips.MVH Göran

Tyvärr så har jag ingen erfarenhet av Lundhags mer än att jag undersökt vilken storlek jag skall ha, stod i begrepp att skaffa ett par. Enligt skomakarna på Lundhags skulle jag ha storlek 45 efter att ha mätt mina fötter. Har normalt som du 42.5-43. Detta kändes även rimligt när jag provade dem.
 
Jag har också normalt storlek 42,5-43 och för några veckor sedan köpte jag ett par Lundhags "fjell high" i storlek 44. Jag åkte direkt från en veckas vandring i Vålådalsfjällen till butiken i Järpen och provade ut dem. Eftersom jag var alldeles nyss tillbaka efter en vandrig kunde jag testa med fötterna så svullna som dom normalt är under en vandring. Jag har bra hunnit använda kängorna under lätta förhållanden hemma tillsammans med den tjockaste typen av ullfrotté och de känns fortfarande mycket bra. Eftersom jag har smala fötter är "fjell"-modellens läst perfekt för mig.

Mvh Michael Persson
 
Jag har normal stl 42,5 - 43 och köpte Lundhags Professional stl 45 (äldre model med skinfoder). Dom kände lite för stora i början men nu sitter dom perfekt också för svulna fötter med två strumpor. jag skulle köpa stl 45.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flugsnapparen Val av plagg? Kläder 16
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Jörgen64 Val av kängor Kläder 28
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
vega2k Kläd val för oss som svettas mycket? Kläder 11
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
jerklaren Val av skalkläder Kläder 4
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
speedy hjälp med val av byxor Kläder 3
StefanP- Val av skor/kängor för varierad miljö Kläder 7
thomalin Val av trailskor Kläder 1
plp Val av Anorak i främst bomull - ingen GT! Kläder 8
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
MZS Val av känga Kläder 12
cliff74 Val av skaljacka? Kläder 6
bortsidan Val av vindsäck Kläder 0
bjornhallberg Val av kängor - mer stad än hiking Kläder 4
Bra val av "tjejbyxa"? Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Schneeberger Fält Guide Gloves brun/svart stl 9 Kläder 6
Lisa_ Älvsjö Friluftsbyxa strech i tum stl? Kläder 8
Magnus_74 byxor stl 27" Kläder 0
eobet Var finns Salomon XA Pro GTX att köpa (stl 44)? Kläder 13
grenyg Var hitta skalbyxor i stl C150!? Kläder 5
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Tetraone Vad kan detta vara för Lundhagskänga? (bild) Kläder 2
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Glännman Ny Lundhagskänga ? Lundhags Bielne Kläder 8
skogsvakt skaver i Lundhagskänga Kläder 22
Putte P Ny Lundhagskänga "Syncro" Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.