Val av skor - paddlingstur med kanadensare?

Om några dagar ska jag och en kompis ut och paddla kanadensare. Det är Rogen-området det gäller, vilket innebär att vi kommer att göra några lyft i terräng och göra någon dagstur till fots. huvuddelen av tiden spenderas dock i kanoten eller vid lägerplats.

Vilka två par skor skulle du som har erfarenhet av liknande aktivitet ta med?
Min plan nu är mina Lundhags och ett par lägerskor typ joggingskor.

Verkar det vettigt eller bör jag fundera på gummistövlar, Neoprenskor eller något annat?

Sent from my F8131 using Tapatalk

Rogen

Jag har paddlat i Rogenområdet- några kängor behöver du inte. Ett par vanliga "trailskor" vid transporter och samma "neoprenskor" som man har att surfa med när du sitter i kajaken/kanoten.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Precis hemkommen från Rogenområdet och Femundsmarken efter lite paddling i min Ally kanot.
I och ur kanoten innebär en del nedsättningar utav foten i vatten eller sumpmark och vid de flertalet lyft så är det väldigt ojämt och stenigt, jag hade mina Lundhagskängor. Vid läger så kör jag alltid med ett par "foppatofflor"
Kan för övrigt meddela att det var skitfiske som skulle bero på regnigt och kallt väder under sommaren men jag tror även på en överpopulation. Under våra 11 dagar så såg vi åtskilliga andra paddlare tillika fiskare...

Precis hemkommen från Rogenområdet och Femundsmarken efter lite paddling i min Ally kanot.
I och ur kanoten innebär en del nedsättningar utav foten i vatten eller sumpmark och vid de flertalet lyft så är det väldigt ojämt och stenigt, jag hade mina Lundhagskängor. Vid läger så kör jag alltid med ett par "foppatofflor"
Kan för övrigt meddela att det var skitfiske som skulle bero på regnigt och kallt väder under sommaren men jag tror även på en överpopulation. Under våra 11 dagar så såg vi åtskilliga andra paddlare tillika fiskare...
Tack för era råd!

Jag kom hem igår och kan berätta att jag tog mina Lundhags och tycker i efterhand att det var ett vettigt och självklart val. Jag skulle ha saknat dem - inte bara vid de längre bärningarna i rejält stenig och lerig terräng - utan också i läger och till och med i kanoten...

Kanske hade torrt och varmt väder möjliggjort ett helt annat skoval men vi hade mestadels regn och temperatur från ca 4 - 8 grader i en vecka.

Vädret till trots var det en mycket fin tur i en spännande och annorlunda miljö.

Sent from my F8131 using Tapatalk

Neoprensko oslagbart

Brukar använda neoprenskor med skaft. Sitter bra, värmer och har gott fäste på de flesta underlag. När dagens paddling är över byte till bekväma skor typ trail eller gympasko.

Vilka delar av området besökte ni? Funderar på att fara dit till sommaren, men går också i tankar om att det kanske är väldigt mycket folk?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips