Val av såg

Vilken såg?

• Bahco Laplander

Röster: 5 100.0%
  • EKA Combi Saw

Röster: 0 0.0%

• Totala väljare
    5

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Den såg också riktigt trevlig ut, vet du någon direkt skillnad mellan den och Bahcos motsvarande?

Silky på traditionellt japansk vis sågar endast när man drar.
Tunnare blad, man får vara mer försiktig inte trycka ner när bladet ska fram igen. Bahco mer förlåtande på det sättet.

Men Silky tar sig genom snabbt och med minimal ansträngning!
Finns massor med videos på youtube.
Verkligen fascinerande hur väl den tar sig genom trä.

En annan fördel med Silky är att det finns stort urval, både vad gäller bladlängd, utförande och storlek på tänderna.

hejsan
håller på att utvärdera en silky F180.
grym på avverkning men kanske lite brutal till finsågning...
lite tjockare blad..mindre risk att knäcka bladet..
nöjd hittills..lätt å effektiv..
måste prova lite till..
mvh

Jag har både Eka och Bahco. Eka fick jag i utrustningen när jag jobbade som telelinjemontör på Telia en sommar för, tror jag snart 35 år sedan. Den har gungerat alldeles utmärkt som "grensåg" och går bra till att även dela upp lite tjockare ved med, till klyvbara kubbar.

Nuförtiden har jag alltid en Laplander med mig i ryggsäcken. Jag tycker den fungerar bra till det jag använder såg till ute. Den är lätt och framförallt lättpackad.Jag tycker dessutom att den är bättre då den inte i samma utsträckning som EKA riskerar att svänga bladet när man sågar, så även om sågbladet är kortare blir det stabilare.

Jag har inte kollat på priserna, vad det gäller sågarna som nämnts i tråden - och jag vet inte om det är en fråga för TS - men jag tycker Bahco gör väldidgt bra verktyg för det man får för pengarna.

Själv är jag nöjd med Bahco.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips