Val av paddel och väst

Hej

Har köpt en Tahe Multisport kajak och funderar nu på vilket paddel samt väst jag ska välja och mottager gärna tips. Vet att det är högst personliga val men lite generella guidelines vore fint då jag är en nybörjare.

Syftet med paddlingen är motion och mulitsport, dvs långa distanser. jag är 187cm och väger 86 kg. Har tittat på Hiko Multisport väst som är förberedd för vätskesystem och bra fickor. http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HIKOSWIFTMULTISPORT


Paddel så har jag fått tipsen en vingpaddel med ganska små blad då jag kommer hålla på i många timmar under tävling. Bör jag också skaffa en billig reservpaddel med stora blad för liten fors ? Kommer träna en del i en fors nära sommarstugan.
 
vätskesystem på västen är ju väldigt skön särskild på långa turer. man hinner tom att dricker på längre svårare överfarter där man annars skulle har väntad med att dricka då man inte vill släppa paddeln. den västen du visa skulle jag personligen inte gillar då man med flaska på bröstet har svårare att rolla och klättra på kajaken (vid ev kapsejing) och de där remmar på sidan skulle störa mig när man paddlar med jacka eller torrdräckt. tycker att på sidan ska det vara så slät som möligt. hiko har ju en väldigt bra väst med vätskesystem på ryggen. tycker jag är den bästa västen för långa turer och liknande. ang paddel, som du säger så är det en personlig sak. en smalare vingpaddel låter som en bra ide eller en grönlandspaddel. själv använder jag bara grönlands paddlar nuförtiden. kör mkt längre distanser och är helt såld på de paddlar. reservpaddeln vill jag alltid har en rätt likt paddel som min första paddel. i mitt fall är det en stormpaddel med samma form som min vanliga grönlandspaddel. då behöver jag inte fundera nånting när situationen är framme att jag plötsligen måste ta den andra paddeln. skönt också att har en liknande kvalitet på paddeln så man inte tappa lusten på att paddla vidare sin tur bara för man snålade och köpte en biltema-aluskaft-plast paddel.
 
Den Hiko västen har även ficka för vätskesystem på ryggen, det är den jag kommer använda. Fickan på magen kan jag stoppa ner kameran i.

Ska försöka låna lite olika vingpaddlar under kommande veckor och prova mig fram.
 
Jag har en sådan Hiko med en 3L Camelbak-påse i och det funkar bra. Tror dock att 2L passar ännu bättre (givet att man klarar sig på 2L.)
 
Du kanske redan är medveten om att du behöver ha en väl skolad paddelteknik för att dra nytta av en vingpaddel. Har du inte det ger den dig inga fördelar, snarare tvärtom. Om du vill lära dig paddelteknik är mitt råd att du söker upp en tävlingsklubb. De flesta vuxna behöver någon som paddlar bredvid, observerar och ger goda råd för att få ordning på tekniken för vingpaddel.

Jag håller med om rådet du fått. För att dra en parallell till cykling motsvarar kort paddel och små blad lätta växlar och lång paddel med stora blad tröga växlar. Den som vill orka länge kör rimligtvis på lätta växlar. De flesta motionärer som fått ordning på paddeltekniken brukar hamna på paddellängder från 210 till 220 cm. Köp en paddel med justerbart skaft så kan du prova dig fram.

Sök på vingpaddel här på forumet så hittar du mer.

Lycka till, Klas
 
Tack för alla tips, är med i en klubb så kommer vara riktigt jobbig på mina klubbkompisar för att lära mig tekniken. Vill däremot börja direkt med vingpaddel då blir jag helt enkelt tvungen att lära mig rätt. Ska eventuellt få låna några olika prov-ex på vingpaddlar från en butik, men det blir absolut ett litet blad då jag kommer paddla långa distanser.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 3
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.