Val av paddel 2021

Hmm, känns inte helt optimalt på en grönlandpaddel. Någon som kan bekräfta?

M.v.h

Stefan

det är kajaksports vanliga delning på den. Så den sticker ut en liten bit vid spaken men är i övrigt ganska strömlinjeformad.
vänder jag spaken mot mig så upplever jag inga problem alls med den vid glidande tag.
7C1332E1-4002-46EB-8126-1170480AC67C.jpeg

E32DBA98-5DA5-4B25-A5C5-3680820BDE8D.jpeg
 
4cm överlappning när man har paddeln på max längd (10) är väldigt snålt tilltagen. Med hänsyn hur man hanterar en grönlandspaddel skulle jag vilja påstå att det är en design miss. Mina ving och euro paddel (Braca och Celtic) hat 10-12cm, vilket känns klart vettigare ur ett stabilitets perspektiv.
 
jag har faktiskt inte ens reflekterat över det förrän nu när du säger det. En 5 cm markerad längdjustering hade varit klart vettigare i det här fallet.
Lyckligtvis faller jag inom det spannet, men vill man ha justeringsmöjligheten 215-225 cm (på riktigt) bör man nog kolla efter en annan paddel
 
Jag rekommenderar Kalleq över den lite äldre Akiak, även om priset är lite högre.
Jag kan läsa mig till att Kalleq är lättare, tunnare, tystare och har något bredare blad och något lite längre skaft. Tycker du att den har några nackdelar jämfört med Akiak? Jag villa att paddeln funkar hyfsat för allt jag gör: dagsturer, motion, roll (som träning och räddning) och om jag har turen att få surfa lite i vågor.
 
Mitt val blev Akiak. Jag upplevde att Kalleq hade för tunna kanter. Mindre komfortabelt vid rollövningar. Akiakpaddeln såldes dock senare då den var 200g tyngre än den egentillverkade jag paddlat med i tolv år. Tyvärr blev jag bestulen på den för ett par år sedan. Svårt att ställa om efter så lång tid. Ordningen återställdes genom att bygga en ny.
Tycker annars Akiakpaddeln var behaglig att paddla med men att ytan repades lätt
 
Gearlab har precis släpt en ny paddel, IPIK.
Ser väldigt lovande ut. Vikt under 600gr, oval skaft med skuldrar. Samma bladspetsar som Kalleq.
Blir spännande att testa. Den har en chans att slå Kalleq, som jag personligen rankar högst av mina grönland paddlar.
 
Gearlab har precis släpt en ny paddel, IPIK.
Ser väldigt lovande ut. Vikt under 600gr, oval skaft med skuldrar. Samma bladspetsar som Kalleq.
Blir spännande att testa. Den har en chans att slå Kalleq, som jag personligen rankar högst av mina grönland paddlar.
Hur ska man se det att skaften blir längre och längre på Gearlabs paddlar?
- Akiak 220 cm har ganska normala 51 cm.
- Kalleq 220 cm har 55 cm.
- Och nya Ipik på 219 cm har hela 57 cm skaft.
Är tanken att man ska paddla med allt bredare mellan händerna? För att bladen också är bredare och därmed ”tyngre” paddeldrag?
 
Ett ovalt skaft på IPIK låter bra. Jag kände ofta ett behov av att kontrollera mitt grepp på Akiakpaddeln. Den flacka övergången mellan skaft och blad underlättade inte precis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...