Val av kniv

Flytande kniv är väl bra till havs? ;)

Mycket bra tänk men varför inte ha en rygg anpassad för tändstål?
Och varför inte en större parerstång - i blöt omgivning blir saker ofta halare och man vill ju inte slinta.

Undrar om de med trähandtag också flyter
Får leta fram min gamla första kniv från förra årtusendet och prova.

/Patrik

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sedan länge, 1960-talets början.

Om wikipedia har rätt så får du i Sverige ha och använda springkniv/stilett hemma (men inte sälja meller medföra på allmän plats, så kanske i båten) men inte mer :

Dock ser jag det som en mekansim som kan krångla när det verkligen behövs och är bråttom så jag tycker en fast kniv låter säkrast om man snabbt ska kapa en tamp.

/Patrik

Om wikipedia har rätt så får du i Sverige ha och använda springkniv/stilett hemma (men inte sälja meller medföra på allmän plats, så kanske i båten) men inte mer :

Dock ser jag det som en mekansim som kan krångla när det verkligen behövs och är bråttom så jag tycker en fast kniv låter säkrast om man snabbt ska kapa en tamp.

/Patrik
Får inte ha det i båten eller bilen, utan enbart som samlarobjekt i hemmet.
Ska väl vara i en permanent husbåt i så fall :D

Mycket bra tänk men varför inte ha en rygg anpassad för tändstål?
Och varför inte en större parerstång - i blöt omgivning blir saker ofta halare och man vill ju inte slinta.

Undrar om de med trähandtag också flyter
Får leta fram min gamla första kniv från förra årtusendet och prova.

/Patrik
Rostfritt som är lämpligt med vatten fungerar väl inte att använda med tändstål?

Var i rostfri legering skulle hindra att man tänder ett tändstål? Är det inte kanten som skrapar mot tändstålet som gör gnistorna, oavsett vilken metal det är man skrapar med?

/Patrik

Rostfritt spelar ingen roll men kniven som det länkas till har graderade/rundade kanter så ryggen kan inte användas med tändsstål. Du kan enkelt slippa ryggen för att få bort de rundade kanterna så det går ganska enkelt att åtgärda.

Förutom att kork är lätt och därmed flyter så är det även greppvänligt när det är blött. Delvis därför det är poppis på fiskespön.

För att använda klassikst tändstål krävs kolstål i kniven annars får man inga gnistor. Men jag tror att de flesta tänker på tändstål i ferrocerium och då spelar det ingen roll.

För att använda klassikst tändstål krävs kolstål i kniven annars får man inga gnistor. Men jag tror att de flesta tänker på tändstål i ferrocerium och då spelar det ingen roll.
Tack, hade ingen aning om att de gamla inte funkade med rostfritt. På engelska säger man ju oftast ferro rod, då blir det kanske tydligare att man menar den nya sorten.

Slå gärna upp ordet tändstål i nordisk familjebok uggleupplagan.
Ett klassiskt tändstål används inte med kniv, det används med flinta!
Det affärerna idag säljer som tändstål, salufördes från början som magnesiumstickor och ibland som magnesiumstänger. Första gången en vidare publik såg dom användas var nog i en Rambofilm. Därför har dom även gått under namnet Rambostickor. För att använda dom effektivt behöver man ha annat tände med sig, eller tälja loss ganska mycket flis från rambostickan.
Själv tycker jag att det är både lättare(vikt), smidigare och billigare att använda tändstickor eller cigarettändare. Vill man underlätta ytterligare så kan man ha med lite bommull och vaselin. Eller varför inte frimärksstora bitar tidningspapper doppat i stearin.

/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips