Val av Gps

Hänvisning

En liknade fråga var uppe för ett tag sedan, se tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12293. Du kan som jag skrev då söka vidare bland gamla diskussioner på forumet Navigering och få synpunkter från många som har en GPS-mottagare. Ett råd är att inte köpa funktioner som man inte kommer att använda. Den inbyggda kartfunktionen använder man ju t.ex. bara om man reser på okända vägar eller rör sig i Europas storstäder. För mig har basmodellen Garmin 12 varit helt tillräcklig i skärgården, på fjället, i svampskogen och vid geocaching. Enda nackdelarna är större vikt och högre batteriåtgång i förhållande till eTrex-serien. Det sista fungerar dock för mig bra med två satser laddningsbara batterier 1800 mAh.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för ditt svar gjorde i fel ordning postade först och sökte/läste andra trådar efteråt. Vilka butiker är det man ska söka sig när det gäller införskaffande av gps?

Kolla andra märken

Sitter själv och funderar på vilken GPS jag ska välja, på detta forum verkar alla vara helt "insnöade" på Garmin. Jag undrar varför? Tyvär verkar det ganska svårt att hitta info om Magellan men jag väljer nog det ändå, Magellan Meridian av något slag, dom har utbyggbart minne, landkartor med ungefär samma täckning som Garmin, det som saknas är sjökort för den som vill ha det. Det går även att byta baskartan som ligger i mellan olika områden eller POI för sjöbruk, detta är inget som är officiellt utan det kan man tyda fram om man letar bland tidiga inlägg på denna grupp http://groups.yahoo.com/group/Magellan_Meridian. Gruppen verka ha mycket kunskap om Meridianserien.

Det beror ju en del på vad man ska ha den till Meridian är ju lite större än Etrex-serien, Jag kommer att min till mycket sjöbruk, Väljer då mellan Garmin 76 eller Magellan Meridian.

Bra pris på Magellans produkter i Sverige kan man få på Blekinge marin och motor i Karlskrona.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips