Suunto Ambit

Hej,
Är det nån som har erfarenhet av Suunto Ambit? Det verkar vara en väldigt bra klocka för uteliv, men de flesta recensioner jag hittar är skrivna av löpare där det ju ställs andra krav.

Det jag framförallt undrar över är:

- Använder höjdmätaren bara barometern för att bestämma höjd, eller även GPSen? Jag vill helst slippa kalibrera den varje gång vädret ändrats, så på så sätt vore det bra om den kan använda GPSen till detta.

- Hur bra fungerar GPSen bland höga berg och i molningt dåligt väder? I skog?

- Är det möjligt att lägga ut GPS-punkter längs vägen då man t ex bestiger ett berg, för att kunna följa dessa på nedvägen?

- Annat ni tycker jag bör veta? Andra klockor som ni skulle rekommendera istället?

Tackar för hjälpen.
/Johan
 
Jag velade länge mellan ambit och fenix men nu sitter det en fenix på armen -hade Suunto X6HRM tidigare och har nog nite riktigt vant vid Garmin hitills. En formell funktions om garmin har som itne suunto har är solenls och månens upp och nedgång om man har glädje av det. Annars är många av de tvås funktioner likvärdiga på pappret. Vill du läsa omfattande tester med traninsaspeketen så finns dcrainmaker's websida som jag blev tipsad om då jag frågade inför mitt klockval. Sök här på utsidan så finner du min tråd inkl tips om dcrainmaker
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=71802&highlight=ambit

http://www.dcrainmaker.com/

En annan anledning till mitt val är att ett och samm pulsband kan då prata ANT+ med både klockan och mobilen men min nästa mobil kommer inte att ha ANT+ så då kanske det får bli blåtandspulsband alternativt tillbaka till två pulsbnad vilket var ett av skälen till garmin på handleden :-(

Lycka till och berätta gärna vad det blev!

/Patrik
 
Suunto ambit saknar enligt mig två viktiga funktioner. Den har ingen vettig "hitta hem" funktion och för att kunna följa ett tidigare spår så måste man först koppla upp till en dator och sen skicka tillbaka spåret till klockan!!

Praktisk användning av dessa funktioner: Spring eller vandra rakt ut i skogen och följ lite djurstigar, ingen stig, okänd väg och när du tycker det är lagom så trycker du på "hitta hem" och blir guidad samma väg tillbaka till bilen/tältet osv.

Andra funktionen: Spring/cykla en riktigt fin runda i skogen. Någon dag senare vill du köra samma runda eller visa den för en kompis så är det bara att leta upp rundan i uret och "köra" den. Mkt trevligt!

Min slutsats blev att min gamla forerunner 305 funkar lika bra och enda anledningen att skaffa en Ambit vore om den hade samma funktionalitet och var ok att ha som vardagsklocka. Ingen av dessa önskemål blev uppfyllda pga ovanstående samt att den var för obekväm. Fenix hade haft bra funktionalitet men är imo för ful att ha som vardagsklocka. Jag väntar till nästa generation!
 
Jag kan inte hålla med om att Ambit är obekväm. Helt störtskön skulle jag vilja säga. Jag använder min som vardgsklocka och har bara hunnit testa några funktioner. I arbetet tar jag ofta och sparar min position för att lätt kunna härleda var jag varit när jag kommer in till kontoret. Gps'en är snabb och exakt. Höjdmätaren måste man dock tyvärr kalibrera ofta, ibland flera gånger om dagen. Jag ger Ambit 4 av 5 i betyg. Blir säkert bättre nästa programuppdatering.


Manual:
http://ns.suunto.com/Manuals/Ambit/Userguides/Suunto_Ambit_UserGuide_SV.pdf

En utvärdering jag hittade:
http://vandringsman.blogspot.se/2012/05/utvardering-av-ambit.html?m=1

//Robert
 
Aha, så den fungerade inte?
Jag postade från min iPhone, det kanske beror på det?
Tack för att du fixade till det, en rätt så bra test han gjort.
// Robert
 
Tack för alla bra svar. Inte helt lätt val, men det lutar nog åt Ambiten ändå. Synd bara att de inte kan använda GPSen för att bestämma höjden, då det skulle eliminera behovet av att ställa in höjden på morgonen. Antar att det är svårt att få lika exakt.
 
Tack för alla bra svar. Inte helt lätt val, men det lutar nog åt Ambiten ändå. Synd bara att de inte kan använda GPSen för att bestämma höjden, då det skulle eliminera behovet av att ställa in höjden på morgonen. Antar att det är svårt att få lika exakt.
Du har helt rätt, om GPS:en skulle kunna ange den höjd du befinner dig på så vore det det klart ultimata. Kanske kommer i framtiden?

/Mattias
 
GPS allmänt dålig på höjd

Det har avhandlat flera gånger men GPS är bra på att "gaffla" in en position i X- och Y-led (latitud/longitud) men är inte alls lika precis i höjd-/Z-led. detta är allmäntgiltigt för alla GPSer och inte specifikt för vaken ambit,fenix eller någon annan GPS utan gäller generellt alla GPSer.
Ska man förklara det lite förenklat så får man ofta in satelitsignaler från nästa vinkelräta håll, t ex en satelitt från vänster och och en rakt framifrån men eftersom de båda hänger högt över dig så blir vinkeln i höjdled väldigt liten och då är det svårt att få till samma precisioni höjdled. Lite svårt att förklara utan en bild - vill du läsa lite detaljer se här
http://sv.wikipedia.org/wiki/Triangulering

Sen är det också frågan om höjd över havet eller höjd över "ett avrudnat jordklot", lantmäteriet förkalrar lite här
http://www.lantmateriet.se/-FUNKTIONER-/Soksida/?query=höjder+mätt+med+gps

alltså: Bra höjd kräver kalibrering med barometer - det använder trafikflygplan t ex.

/Patrik, vars havs-skridskotur i lördags startade på minus 17 meter över havet före kalibrering :)
 
Tackar för förklaringen. Får väl helt enkelt kalibrera den på morgonen....

En liten följdfråga dock. Lufttrycket rör sig ju ungefär runt 1 mbar, men hur stor är variationen normalt? Och mer intressant för min del, hur stor höjdskillnad resulterar detta i? Ett par hundra meter?
 
oftast 10tals meter

Jag bor nära havsytan och jag kan nog minnas luftryck där på mellan 980 och 1040 mBar. Mina klockor översätter nog inte mBar direkt till höjd utan tar även med temperatur i beräkningen men mina kaliberingar kräver oftast justering på ngåra 10tals meter men i extremfall kanske uppåt 200m om vädret ändrats markant och jag varit på samma höjd.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.