Suunto X9i

Hej!
Har skaffat mig en sunnto x9i och undrar om någon baserat på erfarenhet kan uttala sig om precision på höjdmätare och termometer. Även om någon har erfarenhet av att använda klockan i låga temperaturer (typ -20). Sedan är jag givetvis nyfiken på generell info och tips om hur den används på bästa sätt.
Tack på förhand!
//Anders
 
Ladda ner trackloggen

Hej

Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av din klocka men veta att du kan använda programvaran Fugawi Global Navigator eller Fugawi Marine ENC för att ladda ur trackloggen och presentera den på en karta.

/Göran
 
Jo jag håller på för fullt med det just nu. Men blir inte klok på höjd och temp. Verkar diffa rejält. Vore i så fall en besvikelse...
//Anders
 
X-lander

Jag har en X-lander som jag gissar har samma mekanism. Den stämmer mycket bra när det gäller höjd. En förutsättning är dock att du kalibrerar den varje morgon för att kompensera för ev. lufttrycksförändring. Jag har kollat den i Kebnekaiseområdet både mot höjdkurvor i kartan och kompisarnas höjdmätare (Casio och Silva) och överensstämmelsen är bra. Temperaturen har jag inte jämfört mot andra termometrar, men den verkar stämma bra den också. Klockan måste dock ligga för sej själv minst 10 minuter för att inte handledstemperaturen ska påverka.
 
Jag äger en X9m sen juni och jag gillar den skarpt. Har inte testat den under nån fjälltur än men kvicksilvret har parkerat runt -20 stora delar av vintern här i Umeå och då har den funkar bra. Har inte testat höjdmätaren utan de andra funktionerna men är mycket nöjd. Batteriindikatorn är ibland i botten men den "repar sig" när klockan blir lite varmare.
 
Landberg
Ok, det gäller alltså att kalibrera för att kompensera tryckförändringar. Antar då att man får använda sig av barometerfunktionerna så att klockan larmar när förändring sker? Jag gillar att använda höjdmeter vid navigering (lat som man är). Så jag är ute efter hög precision.

Zvalan
Tack för infon. Då lär jag börja frysa innan klockan :)

//Anders
 
"Ok, det gäller alltså att kalibrera för att kompensera tryckförändringar. Antar då att man får använda sig av barometerfunktionerna så att klockan larmar när förändring sker?"

Barometerfunktionen är ju också beroende av höjden (= lufttrycket) så den blir ju inte tillförlitlig när du vandrar i bergsterräng. Jag gör helt enkelt så att jag vid vandringens/klättringens start ställer in höjden efter en säker höjdangivelse i kartan. På kvällen kollar jag vad höjdmätaren står på (och gärna också om det stämmer med ev. användbar höjdkurva på kartan). På morgonen kollar jag höjdmätaren igen och korrigerar om det inte stämmer med kvällen innan. När jag gjort så har höjdangivelsen stämt bra under dagarna.
 
batteritid?

Jag har kikat lite på den aktuella klockan och om jag förstått det rätt så laddar man upp batteriet. Men hur länge kan man gå sen utan att ladda det igen?
 
GPS ladd-batteri, övrigt vanligt batteri!Re: batteritid?

malou; sa:
Jag har kikat lite på den aktuella klockan och om jag förstått det rätt så laddar man upp batteriet. Men hur länge kan man gå sen utan att ladda det igen?

Det laddbara batteriet driver GPS:en medan övriga funktioner går på ett vanligt knappcellsbatteri. Knappcellsbatteri håller många månader vid min användning (inkl pulsmätning vid träning flera ggr per vecka) i min X6HR.

/Patrik
 
höjdmätaren vid kyla

Hej!

jag är också mycket nöjd med min klocka. En Suunto X-lander, men antar att höjdmätaren är idententisk. Dock bör nämnas att höjdmätaren är kalibrerad för närapå sommartemperaturer. Detta påverkar användningen märkbart vintertid på grund av att lufttrycksförändringen i vertikalled är beroende av lufttemperaturen.

Exempelvis vid några minusgrader vid fjällets fot och flera minusgrader högre upp visade klockan en stigning på 590 meter då verkliga stigningen var 64, ungefär. Vet man om detta kan man ju relativt snabbt lära sig hur mycket den visar fel. Sommartid har den varit mycket exakt.
 
Re: höjdmätaren vid kyla

hoxel; sa:
Hej!

jag är också mycket nöjd med min klocka. En Suunto X-lander, men antar att höjdmätaren är idententisk. Dock bör nämnas att höjdmätaren är kalibrerad för närapå sommartemperaturer. Detta påverkar användningen märkbart vintertid på grund av att lufttrycksförändringen i vertikalled är beroende av lufttemperaturen.

Exempelvis vid några minusgrader vid fjällets fot och flera minusgrader högre upp visade klockan en stigning på 590 meter då verkliga stigningen var 64, ungefär. Vet man om detta kan man ju relativt snabbt lära sig hur mycket den visar fel. Sommartid har den varit mycket exakt.

Detta var ett oacceptablt fel. Möjligen så har batteriet inte klarat av kylan kanske är det på väg att ta slut men att detta bara märks när det är kallt.

Sådana fel har jag aldrig haft på höjdmätaren på den Suunto X6HR som jag har sedan 4 år tillbaka eller den Avocet Vertical som jag haft från 1993. Alla bra höjdmätare är temperaturkompenserade. Det stora fel du beskriver kan inte bara bero på att höjdmätaren inte är temperaturkompenserad (vilket säkert din Suunto är).

Byt batteri.

Thure
 
Re: Re: höjdmätaren vid kyla

thureb; sa:
Detta var ett oacceptablt fel. Möjligen så har batteriet inte klarat av kylan kanske är det på väg att ta slut men att detta bara märks när det är kallt.

Sådana fel har jag aldrig haft på höjdmätaren på den Suunto X6HR som jag har sedan 4 år tillbaka eller den Avocet Vertical som jag haft från 1993. Alla bra höjdmätare är temperaturkompenserade. Det stora fel du beskriver kan inte bara bero på att höjdmätaren inte är temperaturkompenserad (vilket säkert din Suunto är).

Byt batteri.

Thure

Ett mycket alvarligt tryckfel har smugit sig in i min beskrivning:(, konstaterar jag generad såhär i efterhand. Man borde alltid korrekturläsa noggrannt och inte bara skumma. Skulle naturligtvis stå 640m och inte 64 meter som jag skrev, äsch. Så då är ju felet mycket mindre men trots allt ett fel.

Däremot måste det skilja sig mellan modellerna för i min manual till min X-lander står klart och tydligt att klockan inte är temperaturkompenserad, samt hur stora fel detta ger. (Så matematiskt begåvade kan räkna ut den korrekta höjden om man vill) Detta är ju lite tråkigt för mig men desto bättre för er med dyrare klocka.

Undrar dock om temp-kompensationen är automatisk eller manuellt styrd i X6HR?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.