Suunto

Någon som känner till Suuntos klockor?
Jag tänkte skaffa en X6 men efter att ha pratat med en ägare till en S-Lander så undrar jag.
Han sa att det var jättejobbigt med höjdmätaren eftersom man fick calibrera den hela tiden??
När han var i Göteborg så visade den plötsligt en höjd på 900m??
Han påstod att när vädret ändrade sig så ändrade sig höjden??
Är detta sant? Ganska kass att ha en höjdmätare som man måste calibrera varje gång vädret ändrar sig.

Kan någon ge svar på detta?
 
Så fort lufttrycket ändrar sig (vilket ofta sker ett minst par ggr om dage) på en given plats, ja då måste du kalibrera om höjdmätaren.
That´s it.
 
inte specifikt för Suunto..

Någon som känner till Suuntos klockor?
Jag tänkte skaffa en X6 men efter att ha pratat med en ägare till en S-Lander så undrar jag.
Han sa att det var jättejobbigt med höjdmätaren eftersom man fick calibrera den hela tiden??
När han var i Göteborg så visade den plötsligt en höjd på 900m??
Han påstod att när vädret ändrade sig så ändrade sig höjden??
Är detta sant? Ganska kass att ha en höjdmätare som man måste calibrera varje gång vädret ändrar sig.

Kan någon ge svar på detta?

Så funkar i princip alla höjdmätarklockor så det är inte unikt för Suunto. det kan t ex vara bra att ha ett antal referenspunkter i huvudet t ex hemma och jobbet så man kan kalibrera. Suuntos nyare klockor låter dig välja om tryckförändringen ska tolkas som väderändring eller höjdändring.

t ex dagtid vandring -> hödändring och i tältet på natten - väderändring.

/Patrik, som bor på 20 m ö h och jobbar på några enstaka meter över havet i ett hus vid kajen
 
Ok
Då är ju höjd mätaren ganska oduglig då eftersom man måste calibrera den för att vara säker?
Då kanske man ska skaffa sig en GPS istället? för den visar väl höjden efter vad kartan visar ? eller??
 
Den är inte oduglig

Vad ska du ha den till?

En tryckhöjdmätare är inte oduglig. Den ger en oerhört mkt större precision än en gps i höjdled. Däremot måste man som tidigare sagts givetvis känna till aktuellt lufttryck eftersom en höjdmätare egentligen är en barometer med annan skala. I praktiken kollar man t.ex på en karta vilken höjd man är på och får då fram lufttrycket. Om man sen rör sig i höjdled kan höjdmätaren visa vilken ny höjd man befinner sig på. Detta sker helt utan krav på kontakt med satteliter och till en betydligt mindre energiåtgång.

I flygplan används huvudsakligen tryckhöjdmätare. För att föraren skall veta hur långt det är kvar till marken vid landning sänds aktuellt lufttryck till flygplanet via radio innan.

Ingen sensorteknik är fulländad, alla har fel, brister och nackdelar. Det gäller att känna till hur dom fungerar för att kunna välja rätt vid varje tillfälle.
 
Berätta

vad du vill att ditt instrument skall visa så kan vi ge lite råd.

Barografisk höjdmätare kompletterar GPS och har flera fördelar gentemot GPS. Den drar betydligt mindre batteri. Den är exaktare förutsatt att den kalibreras när du passerar kända höjder t ex ett par gånger per dygn (busenkelt).

I bergsterräng speciellt i djupa raviner visar ofta GPSen fel p ga reflexer eller visar ingen position alls (äldre okänsligare mottagare) Detta gäller inte barografiska höjdmätare.

Thure
 
Jag hade tänkt mig en bra höjd mätare och lite av varje. Efter samtal med ägare till en sådan klocka så tyckte han att man fick calibrera hela tiden och att det var en massa meck med det.
Därför tycker jag att det är lite si och så om man nu inte kan lita på den närsomhelst utan hela tiden måste veta höjden, då behöver man ju inte höjd mätaren.
Därför tänker jag nog om och funderar på GPS tyo Colorado som har en barometer inbyggd + lite annat lull lull som termometer.
 
Colorado

är säkert bra. Men du får lägga rätt mycket tid och pengar på att förstå alla funktioner, köpa kartor, hänga här på Utsidan etc för att fullt ut kunna dra nytta av underverket.

Thure
 
Klockan jag tänkte köpa kostar 5000 kr om jag då får en GPS med mera saker ( även om jag inte kan använda allt ) för kanske ett par tusingar till, ja då får jag mer för pengarna.
Jag tycker att måste man kalibrera ett par ggr per dygn eller om det blir åska och då efter kända höjder som man passerar, ja då är ju vittsen borta.
 
Flyg

Vid varje start och landning (även vid andra tillfällen) så får vi lufttrycket angivet av flygtrafikledningen. Detta lufttryck QNH är omräknat till havsytans nivå, menandes att höjdmätaren i maskinen visar flygplatsens höjd över havet då man sätter hjulen i banan (till skillnad mot för lufttrycket QFE som är aktuellt lufttryck på platsen, vilket innebär att höjdmätaren visar noll när man sätter hjulen i banan).
 
Flyg

Jag känner några som betalar för att hoppa ut ur fullt fungerade flygplan, och det sista dom gör innan dom klättar in i planet är att dom nollställer höjdmätaren.

Dom landar alltid på samma flygplats där dom startade och i regel inom 30 minuter efter att planet startat.

Per
 
Barometerhöjd funkar bättre för en löprunda än GPS. Du ser dina backar och är inte ute mer än max några timmar. Absolut höjd kvittar (oftast).
En GPS har ofta +-10-20m i noggrannhet i höjdled och hackigare höjdkurva. Det är inte heller meter över havet utan meter över en normaljordsyta. Jag har större nytta av mitt spår och tar att höjdprofilen är lite sämre.

Garmins 60CSx eller Vista HCx tror jag korrigerar höjden med GPShöjd, men ritar den med barometerhöjden för noggrannheten. Sedan kan man kalibrera genom att ange exakt höjd eller exakt lufttryck.
Coloradon funkar i detta avseende säkert som 60CSx, men den finns inte i Sverige än.

/Gunnar, löper med Forerunner 305 och kör efter en Quest.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.