Suunto

En suuntofråga:

Har jag fattat det här med höjdmätare rätt när jag antar att jag måste hänga klockan utanpå ryggsäcken när det är kallt..?
Hamnade liksom inte alls där jag tänkt på senaste skogsturen... och jag misstänker att luften beter sig annorlunda när det är 15 minus :)

Kortfattat: funkar bra på armen sommartid, men måste bäras "utanpå" vid kyla?


Suunto observer, är klockan det handlar om.
 
En suuntofråga:

Har jag fattat det här med höjdmätare rätt när jag antar att jag måste hänga klockan utanpå ryggsäcken när det är kallt..?
Hamnade liksom inte alls där jag tänkt på senaste skogsturen... och jag misstänker att luften beter sig annorlunda när det är 15 minus :)

Kortfattat: funkar bra på armen sommartid, men måste bäras "utanpå" vid kyla?


Suunto observer, är klockan det handlar om.

Jag tror inte lufttrycket innanför resp precis utanför din jacka skiljer sig nämnvärt och batteriet håller nog kapaciteten bättre i värmen innanför din jacka och behöver du inte läsa av den konstant hade jag haft den innanför jackan.

/Patrik, med en X6HR på armen
 
Hmm, men om temperaturkompenseringen skall funka så måste den väl befinna sig i rätt temp?

Om jag fattat det hela rätt så kan en höjdstegring på 1000m i kall väderlek skilja sig ca 100/200 meter mot normal temp. Därför blir det väl fel om klockan påverkas av min kroppstemp vid kall väderlek?

Alltså: 15 minus måste vara detsamma för klockan, om den skall kompensera den tunnare luften.

Men jag kan nog ha fått det hela om bakfoten... :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.