Val av friluftskök för ett par veckors vandring

Jag har Frigg i en hink med lock. Jag lyfter ut Frigg i det inbyggda bärhandtaget. Skruvar på gasen och tänder köket.
Med tjocka tumvantar på händerna. Inget att montera. Frigg sitter på sin flaska tills det är dags för en ny flaska.
Frigg funkar även om jag fryser så jag skakar och fingrarna är stela som fiskpinnar.

/John

För länge sedan skaffade jag ett Primus (pro?) som var en top-of-the-line unit dåförtiden. Den kom med två små refillpatroner av stål som ska skruvas fast i det undre vindskyddet. Kan ta propan men jag misstänker att din tub räcker längre :).

//J

jag har trail designs SideWinder kök, otroligt bränslesnålt med kojin brännaren. vindskyddet tillverkas efter val av kastrull. allt i titan går att packa ner i kastrullen. mitt set väger 152 gram kastrull,brännare vindskydd. drar mellan 1,5-2ml per halvliter uppkok. jag gjorde av med 2dl t röd på 4 dagars tur med 12 uppkok.

Bilagor

• IMG_8724_3b5c0514-dc34-4bd7-8311-147c938921f3_compact.jpg
    IMG_8724_3b5c0514-dc34-4bd7-8311-147c938921f3_compact.jpg
    12 KB · Visningar: 162
  • IMG_8746_compact.jpg
    IMG_8746_compact.jpg
    14.5 KB · Visningar: 151
  • IMG_8748_compact.jpg
    IMG_8748_compact.jpg
    11.4 KB · Visningar: 148

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Efter att på en vandring inte kunnat kompletera med gas till campingkök så om det inte är kortare turer (upp till en vecka) så kör jag på mitt trangia som går på T-röd och funkar över öppen eld.

Med förehåll att jag inte testat systemet än så har jag införskaffat en Soto Windmaster med ett MSR gasflaskestöd. Till det har jag ett 1.5l Trangia Duossalkärl och en duossal 27 stekpanna. Föredrar att offra lite vikt för att slippa aluminium. Möjligheten finns att byta ut stekpannan mot något lätt och istället steka direkt i kastrullen. Alla större kastruller i titan verkade ha instabila handdtag och lock.

Större kärl gör att jag kan koka diskvatten eller vatten till kaffet samtidigt. Sist var vi dessutom fyra som delade på mitt Trangia 27...

jag har trail designs SideWinder kök, otroligt bränslesnålt med kojin brännaren. vindskyddet tillverkas efter val av kastrull. allt i titan går att packa ner i kastrullen. mitt set väger 152 gram kastrull,brännare vindskydd. drar mellan 1,5-2ml per halvliter uppkok. jag gjorde av med 2dl t röd på 4 dagars tur med 12 uppkok.

Vill också slå ett slag för detta kök.
Jag har deras ursprungliga modell, Caldera Cone, i aluminium och inte delbart, så lite svårare att packa.
Min variant väger 280 g med en 1,4 liters gryta.
En delbar variant i titan är lättare och enklare att packa (i grytan).
Bränsleåtgången är för mig mer som 20 - 25 ml per uppkok av en halvliter (vet inte om omaisgrande menade cl?)

Köket är stabilt, går någorlunda bra att laga mat på (alltså inte bara uppkok). Det finns någon form av simmer ring till brännaren som jag inte har provat, men det skulle kunna göra köket bättre för mer avancerad matlagning.
Jag tar numera bara med mig Trangiaköket om jag inte ska gå så långt.

/OJ

45l säck ska räcka till en veckas tur... Köper ju inte en 80l säck bara för att få med ett stort kök..
Kan iofs tänka mig dom som använder trangia har även konservburkar, 3kg potatis, en platta öl i säcken.... 😁

Njaa, varför ta konserver när det finns annat..? På våra höstturer tar vi oftast renfile, murklor, grädde, souvas, potatismos, fiskegrejor (=fisk), hemgjord pesto med pasta och fårost, färsk korv (måste ätas senast andra middagen) med surkål. Till det dricker vi ett glas rött till middag, dunk. Andra rätter som passerar är pasta med färskriven parmesanost och tjälknöl på älg med cous cous. Aperitif får vi också i form av en irish coffee som ska vara färdig när tälten är uppe. Till tandborstningen vankas alltid en liten smula Ardbeg, sen kan vi drömma om morgondagens promenad medan fjällvinden rör vid tälten.

Potatis, aldrig, det är för tungt ;).

Och ja, vi kör Trangia med gas, 2 ex krävs om maten ska hanteras på rimlig tid...

//J

Jag undrar hur det gick för trådskaparen. Blev det Trangia 27?

Jag har ersatt mitt 47 år gamla Trangia, som väger 1,4 kg med ett Trangia 27 och har både gas och spritbrännare.
Jag byter aldrig till något annat.

Skulle skänka det gamla tunga till Fritidsbanken, men en så gammal fin vandringskamrat gick inte att skiljas ifrån...:)

Det finns säkert aktiviteter där det gamla platsar. Där man inte har så mycket annat att bära på eller inte behöver gå långt.
/John

Njaa, varför ta konserver när det finns annat..? På våra höstturer tar vi oftast renfile, murklor, grädde, souvas, potatismos, fiskegrejor (=fisk), hemgjord pesto med pasta och fårost, färsk korv (måste ätas senast andra middagen) med surkål. Till det dricker vi ett glas rött till middag, dunk. Andra rätter som passerar är pasta med färskriven parmesanost och tjälknöl på älg med cous cous. Aperitif får vi också i form av en irish coffee som ska vara färdig när tälten är uppe. Till tandborstningen vankas alltid en liten smula Ardbeg, sen kan vi drömma om morgondagens promenad medan fjällvinden rör vid tälten.

Potatis, aldrig, det är för tungt ;).

Och ja, vi kör Trangia med gas, 2 ex krävs om maten ska hanteras på rimlig tid...

//J

Helt rätt, bär hellre tungt och njuter av det goda. Väger inte säcken mer än 20kg vid start så är det lätt i mitt tycke.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips