Val av friluftskök för ett par veckors vandring

Trangia är nummer 1 på min lista också.

Jag har ett Primus Gräshoppa, en liten toppmonterad brännare samt Trangia 25 med gasbrännare.

Trangiat vinner alla dar i veckan pga sin enkelhet, driftsäkerhet och inte minst pga att det är ett stabilt kök. Jag är av naturen lite klumpig och det finns alltid en risk att något ben far ut i konstig riktning och riskerar sparkar till köket. Då känns det bra att ha ett Trangia. Det var inte minst viktigt när barnen var små.

Nu för tiden så är det dock mindre matlagning, och mer värma vatten till att blöta upp torkad mat så då har jag kompletterat med Trangia Triangeln. Fungerar också mycket bra och så sparar jag både lite vikt och plats. Föredrar Triangeln framför det toppmonterade köket faktiskt.
Men hade jag inte redan haft gasbrännaren och alla kastruller/kaffepannor redan så hade jag kanske valt Jetboil eller liknande för att värma vatten.

/lasse
 
Vill ändå slå ett slag för bensinkök. Har just ersatt mitt 19 år gamla MSR dragonfly med ett likadant. Viktigt med bensinkök är att det ska finnas en nålventil på brännaren så kan man inte bara koka vatten utan även laga mat på det.

Enda nackdelen är att man inte gärna tänder köket i absiden. Fördelen är att man inte samlar på sig en massa glasflaskor som inte är fulla eller tomma.

Använder akrylatbensin och 1 liter räcker utan problem till en veckas matlagning.

Och då talar vi inte om snabbmakaroner.

Finns även mindre flaskor att köpa.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Jag gillar också bensinkök. Jag förordade ändå Trangia eftersom trådstartaren ville ha ett gaskök av vad jag förstod på första posten. Det ena utesluter å andra sidan inte det andra. Jag själv kör Trangias vindskydd och kastruller med en bensin (multifuel-brännare) från Edelrid (Hexon). Tycker att det är en mycket kompetent kökslösning.

Kör jag inte Trangias vindskydd och pannor (och packar ihop allt i kaffepannan, som vanligt folk) brukar jag använda Optimus Nova som "fristående kök". Eller - om jag är själv - Svea 123R. Jag gillar verkligen bensinkök. Det är bränsleeffektivt och förhållande billigt att använda. Använder Biltemas alkylatbensin, och det har funkat utmärkt i mina kök.

MEN

Jag skulle möjligen inte rekommendera det till vem som helst. Det kräver en viss grundkunskap - inte minst att serva köken - och just DET behöver man ju i större utsträckning på bensin- eller flerbränslekök än på ett trangia med spritbrännare eller ens gasbrännare.

Och som sagt - ett Trangia är aldrig ett felköp för ett första kök - då det finns väldigt mycket delar att bygga ut med. Bensinbrännare, t.ex.
 
Trangia

Trangia kommer du alltid ha användning av kör med gasol enkelt snabbt.

Om du vill använda köket året runt kör med bensin finns guider hur man "bygger" om till Multifuel-kök för tydligen är trangias egna inte så bra.
 
Trangia

Vi har använt Trangias koncept + gasbrännare och tagit med det som behövs för varje enskild vandring. Ett tag testade vi med toppmonterad lågviktsbrännare med separat vindskydd. Det funkar om man bara ska koka upp vatten och inte är många som rör sig i "köket" men det passade inte oss. För tillfället släpar vi på dubbla stora Trangiakök för att betjäna fem personer. Det väger lite mer, men det tar man igen eftersom det alltid går att sätta upp köket och laga mat, oavsett väderlek eller terräng och hela familjen får mat samtidigt.
 
Många har gjort misstagen att köpa färdiga kitt med en massa onödiga kokkärl man inte behöver.

Bättre och billigare att bara köpa det man behöver. Hur ofta behöver man mer än 1 kastrull tex? Kanske om man är många och även har flera lågor. 1 brännare, 1 kastrull, 1 stekpannelock och nån form av vindskydd räcker iaf för mig + ett par personer till.
 
Oj vad många som gillar trangia här!

Själv kör jag MSR PocketRocket, toppmonterat gaskök.
Har aldrig känt behov av separat vindskydd, det som är integrerat i brännaren tycks funka.

Kompletterar ibland med en sån där plastfot som man sätter på gastuben för att den ska stå stadigare.

Biltemas kastruller plus kök plus grytmysare blir mindre än 350g.

Minns ej pris men detta blir bland de billigaste lösningarna.


Tycker det går bra att steka på toppmonterat för jag lämnar ändå aldrig köket om jag steker nått så det är stabilt nog. Steker i kastrull, aldrig fattat poängen med de där trangiastekpannorna.
Gillar dock stekpanna med låg sarg så man kan steka pannkakor och tortillias. Tar inte med mig det på vandring dock..

Det går ju att ha varsin kastrull till varsin portion och turas om att använda köket/stå och dra.
Och äta ur kastrullen. Då är det skönt om kastrullen har handtag.

Med varsin kaffekopp, gaffel och grytmysare blir det ändå totalt mindre än 450g för 2 pers.

Vill jag ha fullutrustat kök tar jag även med:
*Slickepott utan handtag (underlättar disken enormt). Åtminstone på fjället.
*Liten trasa att torka disken torr med innan nedpackning.
*diskborste utan skaft. Helt vanlig, gles. Lätt att rengöra efter disk (till skillnad fr svamp)
*Liten kniv
 
Trangia med gasbrännare här med. Har också ett gammalt coleman peak one, som jag tycker är bra på vintern. Och sommarn också. Men formfaktorn är lite stökig. I övrigt kanon. Men oftast trangia när man är fler än en.
 
Dock 2 kastruller är väldigt behändigt om man kör lite mer avancerat/hemlagat än äta påse, man kan äta direkt ur grytan om så samt värma kaffevatten och/eller diskvatten medans man mumsar i sig krubbet.

trangiagrytor är inte speciellt tunga och vilken plastbytta som helst som man kanske har istället för andra grytan, rivaliserar rent vitmässig men mindre användbart då man inte kan sätta det över elden
 
Trangiagrytorna funkar också på eld så länge man har vätska i dem. Ställ dem bara inte mitt i elden utan vid sidan av så handtaget fortarande går att använda. OBS! Jag har inte testat med belagda grytor.
Fast jag funderar också på att hitta grytor med handtag till mitt t25 för bekvämlighets skull men då tänker jag inte bära det köket långt. Jag har redan en större trangiastekpanna med fällbart handtag som alternativ i den uppsättningen.

Med den utläggningen så för det aktuella ämnen så köp eller låna en trangia 27 med gas och ett toppmonterat kök. Testa sen olika varianter när ni ändå prövar resten av utrustningen samt får ett antal mils vandring i kroppen.
 
Dock 2 kastruller är väldigt behändigt om man kör lite mer avancerat/hemlagat än äta påse, man kan äta direkt ur grytan om så samt värma kaffevatten och/eller diskvatten medans man mumsar i sig krubbet.

Instämmer, praktiskt med två grytor när man är ute och vill laga något att äta mer än bara värma vatten. Brukar även själv använda dem att hämta vatten i, och när vi är klara för kvällen står två grytor klara med vatten till frukosten i absiden (en för morgongröt och en för kaffe/te vatten), man vet ju aldrig hur vädret är nästa morgon;)
 
Vill man kunna laga alla typer utav mat utan att vinden är ett stort bekymmer så är ett klassiskt trangia det bästa valet. Så enkelt är det. Det uppfyller alla dina krav, men lättvikt tycker jag inte att det är.

Jag skulle i all välmening vilja föreslå att du tänker igenom om du verkligen behöver ha samma matlagningsmöjligheter som du har hemmavid. Lättare ryggsäck är skönt.
Det finns massor med goda rätter som kräver väldigt enkel tillagning. Är tillagningen enkel klarar man sig på enklare och lättare utrustning.


Såhär brukar jag tänka och göra när vi är två personer.

Frukost. Tillagas och äts i tältet (jag personligen brukar dock äta nötter till frukost, så jag använder inget kök alls då).

Lunch. Äts alltid utomhus. Anpassad meny som bara kräver uppkok av vatten. Jag väljer en lämplig vindskyddad plats att koka på så att jag spar gas.
Här äter jag frystorkat eller hemmatorkat som bara behöver varmt vatten. Renskav med tranbär, svamp, lök och pulvermos. Couscous med wokgrönsaker sweet chilisås och ölkorv. Nudlar med ölkorv. Bara goda saker.
Jag vill att lunchen ska gå att göra snabbt och enkelt. Man vet aldrig hur vädret kommer var på lunchen.

Middag: Tillagas och äts alltid i tältet. Här finns både tid och vindskydd, och man kan välja mer kulinariska rätter. Alltid hemmatorkat. Här är det många rätter som behöver puttra några minuter eller stå i grytmysaren 15-30 minuter. Spaghetti och köttfärssås. Chili con carne. Diverse pastrarätter med sås. Nudlar med grönsaker och teriyakisås.
Jag steker inget, men om jag skulle vilja göra det så steker jag i kastrullen.



Min tidigare uppsättning för två personer:
Optimus vega fristående gasbrännare, 198g.
Vindskydd, 40g.
Tamoj 50g.
Kastrull TR25, 2x 112g.
Folielock, 10g.
Tot 518g.

Jämfört mot Trangia 27-1 UL Gas som väger 775 g:
Lika stabilt. Något sämre vindskydd. Något mindre smidigt att packa ihop. Större kastruller, men ändå 257g lättare.



I år har jag bytt "system". Sättet jag lagar mat på kräver inte allt det där som jag av gammal hävd använt tidigare.
Toppmonterad brännare med goda regleringsmöjligheter, 79g.
Vindskydd, 26g.
Grytmysare, 20g.
Tamoj, 20g.
Kastrull TR27, 2x 85g.
Folielock, 5g.
Tot 321g.

Grytmysaren spar snabbt in sin egenvikt i form av gasbesparing.

Jämfört mot Trangia 27-1 UL Gas som väger 775 g:
Mycket mindre stabilt. Betydligt sämre vindskydd. Krångligare att ta fram och packa ihop (beroende på om vindskyddet ska monteras). Samma kastruller, men 454 g lättare.


Lättare kök innebär enligt mig inte tråkigare mat, men det är i många fall inte lika smidigt.


Du gör dock inget "fel" om du köper ett trangia med gas. Det är ett jättebra system som du säkert kommer ha användning för på olika sätt.
Kastrullerna kan du använda även om du vill byta system senare. Tänk däremot på att gasbrännaren enbart passar till bottendelen av trangias vindskydd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
desmo79 Val av kök för maximal flexibilitet Kök och brännare 22
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
salis Val av kök? Kök och brännare 9
vincentt Stekhäll och friluftskök, fungerar det? Kök och brännare 7
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Peter77 Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl Kök och brännare 52
KLAGER Plus testar friluftskök Kök och brännare 24
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Tundraman Gasskvättar....ett minne blott!! Kök och brännare 45
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
såg ett kök för alla lägen. Kök och brännare 2
Primuskungen Äntligen, ett riktigt Primuskök Kök och brännare 9
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
David E Höjs verkingsgraden i ett Tranga kök Kök och brännare 1
Oootro Förvirrad av ett trangia :/ Kök och brännare 37
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.