Val av Fordons typ i C550/Nuvi

Vilken typ av fordon skall man välja då man kör bil+släp/husvagn? Väljer jag BIL/MC så använder GPS.en felaktig maxhastighet vid ruttberäkningen, väljer jag LASTBIL så blir maxhastigheten rätt (80km/h), men blir då ruttberäkningen rätt? eller kommer andra parametrar in t.ex. att lastbilen är högre, tyngre, bredare än en personbil? vilket gör att GPS:en kommer att välja andra vägar? vilka parametrar använder GPS:en vid ruttberäkning för olika fordon?

Du kan ju prova med buss. Exakt hur ruttberäkningen prioriterar olika vägar vet jag inte. Ibland undrar jag om det själva minns på Garmin.

Buss är inte lika fixerad på större vägar som lastbil, men går inte lika fort som personbil, så det kan gå ganska bra om du drar en husvagn.

Eller så fortsätter du med personbil, antar att de vägar den finner till bilen går att använda med husvagn också och tar ETA med en nypa salt i början. När du har kört några mil lär den sig att du inte kör lika fort som du brukar, och sen stämmer ETA igen. Likaledes tar det några mil att lära tillbaka, när du kopplat loss vagnen.

Anders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips