Val av Fordons typ i C550/Nuvi

Vilken typ av fordon skall man välja då man kör bil+släp/husvagn? Väljer jag BIL/MC så använder GPS.en felaktig maxhastighet vid ruttberäkningen, väljer jag LASTBIL så blir maxhastigheten rätt (80km/h), men blir då ruttberäkningen rätt? eller kommer andra parametrar in t.ex. att lastbilen är högre, tyngre, bredare än en personbil? vilket gör att GPS:en kommer att välja andra vägar? vilka parametrar använder GPS:en vid ruttberäkning för olika fordon?

Du kan ju prova med buss. Exakt hur ruttberäkningen prioriterar olika vägar vet jag inte. Ibland undrar jag om det själva minns på Garmin.

Buss är inte lika fixerad på större vägar som lastbil, men går inte lika fort som personbil, så det kan gå ganska bra om du drar en husvagn.

Eller så fortsätter du med personbil, antar att de vägar den finner till bilen går att använda med husvagn också och tar ETA med en nypa salt i början. När du har kört några mil lär den sig att du inte kör lika fort som du brukar, och sen stämmer ETA igen. Likaledes tar det några mil att lära tillbaka, när du kopplat loss vagnen.

Anders

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips