Vågar man ge sig ut?

hehe.. är lite annan syn på det här på forumet än i Norge där jag sett norska mellanstadie- / högstadieklasser knalla upp på fina toppar
 
Förhoppningsvis har har de då med sig folk som har koll =)
Och en fjällvan 15-åring har sannolikt bättre omdöme än en helt ovan 30-åring.
 
Börja enkelt

Hej Hanna!

Du har ju redan fått en massa bra tips, här kommer mina!

Eftersom ni är helt gröna på vandring kanske en stugtur vore bra att börja med. Ni behöver inte alls ha lika mycket packning med er, ni kan bära lätt och bara njuta. Dessutom behöver ni inte köpa en massa dyr utrustning.

Om ni verkligen absolut vill ge er ut i tält tycker jag att det bästa är att hyra ett tält. Hur ska man veta vad för tält man vill ha när man är nybörjare? Det kostar massor med pengar att skaffa en fullfjädrad tältutrustning, om man vill ha bra grejjer. Och tänk om man inte gillar att vandra, då har man kanske lagt 20-30.000 på utrustning man inte behöver. Kanske kan man hyra en rejäl dunsovsäck på fjällstation också? Kolla det med STF.

Jag tycker att man bör ha en sovsäck som klarar minst -5 grader. Det beror förstås på hur frusen man är, men när vi var i trakterna kring Abisko var det MINST -5 på nätterna och jag sov med alla kläder plus dunjacka i min syntetsäck som ska klara 0 grader. Jag frös! Inte kul alls.

Träningskläder funkar som sagt utmärkt att vandra i, det gör jag. Det som kan vara värt att köpa är en bra ryggsäck som passar just dig. Om du köper nya skor / kängor, se till att gå in dem innan! Bäst förberedd är man om man övar på att gå med packning innan. Till och med min man som var enromt vältränad fick ont i sina knän på grund av att det är så annorlunda att gå i terräng med packning. Det räcker inte med löpträning, cykling, eller vad man nu kanske tränar till vardags. Bäst är att packa ryggsäcken lika tung som den blir i fjällen, och sen ut och gå i skogen ett par timmar varje helg inför turen.

Lycka till!
 
Dessa ständiga avvägningar

Visst skall man vara klok och försiktig och inte ta onödiga risker. Men den som t.ex. läser Fjällsäkerhetsrådets information om allt elände man kan råka ut för blir lätt så skrämd att han eller hon helst stannar kvar inomhus och inte beträder det farliga fjället.

Om man håller sig borta från glaciärer, och det tror jag trådskaparen tänker göra, så är risknivån i fjällen under juli och augusti ganska måttlig. Därför kan ett visst mått av ungdomlig entusiasm tillåtas. Det är ett stort intervall mellan obehag (skavsår, mygg, regn och rusk) och verklig fara. Är man ute för första gången så kommer man få många erfarenheter av olika slag, en del omedelbart positiva och en del som blir bestående minnen, därmed inte sagt att det behöver bli bestående men.

Till trådskaparen: Gå ingen kurs eller organiserad tur! Ge er ut på egen hand och upptäck den fascinerande svenska eller norska fjällvärlden. Skaffa kartor och guider samt leta på nätet och ställ fler frågor på t.ex. detta forum! (här häckar mycket samlad fjällerfarenhet) Planering är ett stort nöje inför en fjälltur. Ni kommer säkert att göra misstag t.ex. att ha alldeles för tung packning och ändå upptäcka att ni glömt hälften, med vad gör det. Det viktiga är att ni tar eget ansvar för era val, bedömningar och beslut och ni kommer att känna er utomordentligt nöjda och belåtna efteråt när myggbetten slutat klia, skavsåren läkt och kläderna torkat.

F.ö. så är Syltoppen fin och ligger dessutom i Norge.
 
Senast ändrad:
Okej! Det låter bra!
Då behöver jag inte vara rädd för att törsta ihjäl....jag menar, man kan ju inte släpa runt på en massa vatten. :)

Kängor behöver jag nog införskaffa mig...tror inte mina gymnastikskor duger om det ligger lite snö här och var.



Hejsan!

Att vandra på sommarfjället är inte sådär väldigt märkvärdigt. De riktigt viktiga sakerna är ett bra regnställ, bekväma skor eller kängor som man inte får skavsår av och ett glatt humör. Framför allt det senaste! Vad det gäller kläder klarar man sig i princip me....

/ Stefan
 
Jag vet inte om jag just vill besöka "toppar". Jag vandrar gärna i dalar eller uppe i berg, men jag känner inget behov av att "nå en topp". (Får man det suget när man är där kanske?)
Jag tror att jag ändå klarar av fjällen, jag är inte gnällig annars. Jag har tältat i regn och rusk innan. Hade en veckas cykelsemester på gotland för nåt år sedan och det var ingen bekväm historia... =)
(den som är mest nojjig är nog min kille i så fall, han är ännu grönare på sånt här) Haha!

Sverige vill jag inte vandra i! Ska det vara vandring så måste det bli Norge! Jag älskar människorna där! ;-)




Beträffande toppar så är det kanske inte det första jag skulle rekommendera den här personen. Jag håller med den andre skribenten om att jämtlandstrianglen är en alldeles utmärkt början, och Sylarna är ju faktiskt ganska mäktiga.
Om man vill tälta så finns det ju dessutom gott om stugor att ta in på om man ledsnar på tältet eller om det blir skitväder.
 
COMPEED var en bra påminnelse! Jag lider alltid av skoskav, så det var bra att du sa det!

(skriver upp på min "för sjutton glöm ej detta"-lista



Everest på stadium har riktigt billiga sovsäckar de duger bra hela sommaren och kostar inte mer än 300 spänn. Om ni är två duger vilken sovsäck som helst - blir det kallt kan man alltid dela sovsäc...
!
 
Sverige vill jag inte vandra i! Ska det vara vandring så måste det bli Norge! Jag älskar människorna där! ;-)

Så hyggelig å høre :) Jeg elsker Sverige, så jeg drar dit for å vandre i år. Dra over bekken for å hente vann ville kanskje noen si ;-)

Lykke til på turen deres, høres spennende ut!
 
Haha, helt ovan 30 åring stämmer kanske inte riktigt....=)
Mindre sportig 23 åring skulle jag säga. Jag är inte helt otränad, och är absolut inte kinkig vid dåligt väder och vind! Så mycket vet jag om mig själv.

Det jag däremot är osäker på, är hur mycket packning jag orkar. Jag har inte tid att "prov-vandra" med packningen innan. Jobbar för mycket och helgerna är redan fullbokade med annat....


Förhoppningsvis har har de då med sig folk som har koll =)
Och en fjällvan 15-åring har sannolikt bättre omdöme än en helt ovan 30-åring.
 
Det jag däremot är osäker på, är hur mycket packning jag orkar. Jag har inte tid att "prov-vandra" med packningen innan. Jobbar för mycket och helgerna är redan fullbokade med annat....

Då är väl det givna rådet att ta så lite som möjligt. :) Gör du en stugtur kan du slimma packningen så mycket att det knappast är den som sätter gränsen för dig.
Sovsäckslakan, lite förstärkningsplagg, regnkläder, extra sockor, karta och kompass och ett litet sjukvårds och hygien-set. Det blir inte mer packning än många släpar med sig till jobbet varje dag.

Sköt om fötterna, håll humöret uppe och kom ihåg att du vandrar för din egen skull, inte för att vinna något pris eller göra någon prestation så blir det hur bra som helst.
 
Det jag däremot är osäker på, är hur mycket packning jag orkar. Jag har inte tid att "prov-vandra" med packningen innan. Jobbar för mycket och helgerna är redan fullbokade med annat....
Jag har vandrat några gånger med en relativt liten tjej som väger omkring 48 kg och hon bar mellan 15-18 kg. Men då är hon envis och starkt för sin storlek! Tror inte du ska bära mer än 15. Tänk max 1/3 av din vikt, men helst 1/4 eller mindre.
 
Just packningen är den stora skillnaden mellan tälttur och stugtur. Tält, liggunderlag,sovsäck, kök och käk är bokstavligen dom tunga posterna i en packning. Vid stugturer, i synnerhet om man kan (och har råd med att) köpa mat i stugorna, så skall ryggsäcken inte behöva väga mer än 8 kilo vid en sommarvandring.

Om du inte har ingångna vandrarkängor utan funderar på att skaffa nya som du inte hinner gå in så tycker jag att du skall överväga att gå i gympaskor. Jag har gjort det i Jämtland och dom norska fjällen är ju oftast torrare än de svenska. Detta förutsätter dock att du inte skall gå alltför mycket över snöfält. Vid stugturer så är det ju lätt att torka blöta skor över natten, vid tälttur så kan det ju i och för sig vara svårare så det finns som vanligt inget enkelt svar på frågan om vad som är bäst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Vågar man lämna tältet ? Fjällvandring 24
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.