Tillbaka till det gamla lärlingssystemet där man fick följa med och lära "på riktigt" utan en massa vapen, GPS och annan batteriberoende smörja. .
Jaga utan "en massa batteridrivna vapen", hur tänkte Du nu??
Tillbaka till det gamla lärlingssystemet där man fick följa med och lära "på riktigt" utan en massa vapen, GPS och annan batteriberoende smörja. .
Jag måste få fråga:
Hur tycker Du att utbildningen borde ha gått till?
Vad jag förstår så fick Du hjälp av läraren med sådant Du tyckte var svårt. Sen fick Du öva på skjutbanan tills Du klarade även skjutprovet.
Det låter ungefär som en normal utbildning i vad som helst.
Att Du nu inte vill gå ut och skjuta på levande varelser beror väl isåfall på att Du aldrig har tänkt göra det. Det kanske beror på bristande motivation att Du känner det som om utbildningen kom i ett cornflakespaket, eller tycker Du att läraren skulle ha genomskådat din brist på motivation och avvisat dig från kursen?
småvilt och högvilt.. det är korrekt.. detta är ytterst generella utbildningar vill man vidareutbilda sig för ett specialintresse så går man fler kurser precis som i dykning eller så.. i skåne har man mycket kurser i vildsvinsjakt, just hundintresset är stort bland jägare och det finns otal med utbildningar för hund och förare..
Äsch, då får jag väl hålla med Patric: Se där, du Ulrica har också varit utsatt för en enskild, isolerad händelse, liksom lillspöket.
Vid närmare eftertanke är det mesta som sker enskilda händelser, även när de händer en masse.
Jag hoppas att du förstod min ironi. Tills man samlar dem och systematiserar dem och räknar dem och mäter dem, så är ju allt "enskilda händelser", även när de tillsammans utgör en röta.Enskilda händelser och enskilda händelser. Nu tror jag ju i och för sig att de av oss som gick kursen själva är vuxna nog att ta ansvar för att vara bra jägare...
Den otäcka skillnaden är att vid dykning kan man riskera sitt eget liv och i värsta fall sina dykkamraters. Vid jakt är det oftast nån annan som åker dit...Eftersom paralleller med dykning också varit uppe så ser jag exakt samma saker där. Själva utbildningen är ju mest grundläggande teori och teknik. Om personen som får den tar emot det eller inte är en helt annan femma. Finns ju inget bra sätt att kontrollera att inte den personen solodyker till 40 meters om han har egen utrustning eller ännu värre tar med sig kompisar på "provdyk" och därmed riskerar andras liv än sitt egna.
Det går för det mesta inte att bota idioti med utbildning eller träning.