ska våra jägare vara olympiska skyttar med examen som jägmästare, biolog och fysiker?
Nej tack, det är ju värsta sorten.
Jag tror dock på en flerstegsutbildning med någon form av mentorskap.
ska våra jägare vara olympiska skyttar med examen som jägmästare, biolog och fysiker?
man lär sig säker vapenhantering i praktiken där man går en hinderbana i skogen, jag vet inte hur den skall förändras för att göra den bättre. förklara gärna vilka moment som skaknas. att människor sedan gör fel beror på den mänskliga faktorn och inte på bristande utbildning.
man lär sig säker vapenhantering i praktiken där man går en hinderbana i skogen, jag vet inte hur den skall förändras för att göra den bättre. förklara gärna vilka moment som skaknas. att människor sedan gör fel beror på den mänskliga faktorn och inte på bristande utbildning.
om provledaren följer dom regler som är framtagna av jägarförbundet så är vapenutbildning heltäckande med säker vapenhatering i teori och praktik både i skarp skjutsituation samt hinderbana, anståndsbedömning för att visa på gott omdömme vid val av mål samt precisionsskytte mot stillastående och rörliga mål, kraven är inte ställd till olympisk standard men dom är väl tilltagna för att sålla ut skyttar utan duglig förmåga.
sedan så är jag mycket intreserad av vad som saknas i den teoretiska delen?
man bör veta att proven man gör till jägarexamen är av provledare som är förordnade av polismyndigheten och inte av jägarförbundet.
Så frågan kvarstår, har du själv någon gång sagt till en annan jägare: "Dig vill inte jag ha i närheten med vapen i handen."?
Aimpoint är inget vapen, det är ett smidigt och lätt sikte som man har på ett vapen för att träffa det man vill träffa. Problemet är alltså att det är batteridrivet, inte tillräckligt "hardcore" för att platsa på Utsidan, eller?
Det var visserligen PAF som ville backa tiden till "prejägarexamen" men det var Du som kom till hans försvar.
Nej tack, det är ju värsta sorten.
Jag tror dock på en flerstegsutbildning med någon form av mentorskap.
Så frågan kvarstår, har du själv någon gång sagt till en annan jägare: "Dig vill inte jag ha i närheten med vapen i handen."? Kom inte och påstå att det inte varit befogat någon gång...
kolla här, jag är en jävla kuk.. jag har ovanan att i alla lägen säga precis vad jag tycker till min omgivnings stora förtret, jag har dock med åldern lärt mig att hålla käften ibland då det inte skadar någon annan.. jag har slitit ut fulla bilförare ur bilar och dragit dom och deras nycklar till närmaste polis vid mer än ett tillfälle, jag har nekat dykelever certifikat trots dom köpt dyr utbildning och jag har skickat hem jägare som luktat sprit och talat om faran med att befinna sig nära mig med vapen och alkohol i kroppen, jag ser nämnligen det som uppsåt personligen riktat mot mig..
Och även trevlig hänsyn. Men trådskaparen verkar faktiskt undra om hon skall vara rädd för att bli vådaskjuten.Jag är inte rädd att bli vådaskjuten, men försäker ändå undvika att komma ivägen för jaktlagen. Det är bara sunt förnuft.
Ja, det stämmer men den kontroll som ändå utövas från olika håll gör att de är avsevärt färre än inom andra "grupper".Men det som du och Patric mfl verkar blunda för i frågeställningen är detta:
Det FINNS puckon även bland jägare. Det spelar ingen roll om den absoluta majoriteten är ansvarsfulla och omdömesgilla. Det kommer alltid finnas några som inte borde ha vapen.
Är en risk för sig själv och möjligen en jaktkamrat.Jag lovar att ni har sett exempel på det. De som klättrar över staketet med bössan laddad, fast de naturligtvis aldrig skulle göra en sådan sak på ett prov.
Är ett mycket mindre problem här än i övriga samhället. De SKALL bort! Men de är fortfarande få och blir färre.De som tar en jäkel eller två till kaffet.
Samma som de som klättrar över staket.De som lutar ett skjutklart gevär mot en sten för att svara i mobilen.
Visar dålig hänsyn mot viltet.De som tar chansskott.
Ja, otur borde förbjudas.De som har en misstänkt förmåga till otur...
Jo dom finns men varför är det ett problem för dig/samhället?Påstå inte att dom inte finns där, eller att ni inte har träffat dom.
Jo, det händer rätt ofta men då med lite smidigare metoder till ex. att " Enligt detta jaktlagets regler så... bryter mot dessa riskerar uteslutning". Grupptryck för att förändra beteende och det börjar oftast hos Jägareförbundet.Frågan är bara om ni hade kurage nog att säga ifrån. Att säga "Dig jagar jag inte med", för att inte tala om att anmäla incidenten och riskera att den personen (som kan vara en god vän) inte får vara med mer...