Västra Padjelanta m. gummibåt

Det finns extra flyttankar som tillbehör,vikt 85 gram styck.Förs in genom den stora öppningen,en på vardera sida och då har man 3 separata luftkammare.
Bäst är det väl att använda torrdräkt och en extra Alpacka Scout,vikt 1,6 kg,på släp som backup.Så löste jag det själv på Svalbard där havet håller +7°C i Juli månad.

Dessa alltså:

https://www.alpackaraft.com/index.cfm/store.catalog?CategoryID=52&ProductID=167

Bra, det var sådana jag tänkte på när jag vandrade och funderade på Alpacka-konstruktionen.

/Mats

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Att paddla den lilla sjön Rahkojavrre blev förresten lite komiskt. Blåste upp gummibåten, riggade min utrustning, satte på flytvästen och paddlade iväg.

Bara för att upptäcka att hela sjön aldrig är djupare än 2-3 decimeter...! :)

/Mats

Dessa alltså:

https://www.alpackaraft.com/index.cfm/store.catalog?CategoryID=52&ProductID=167

Bra, det var sådana jag tänkte på när jag vandrade och funderade på Alpacka-konstruktionen.

/Mats

Denna är "bättre", en rejäl dragkedja på skrovet och 2 lufttäta packväskor man sätter fast inne i packraften. Man kan köra utan dessa, med dem fulla med packning, eller med dem bara uppblåsta. Väger lite mer än bara lufttuber, men är enklare att använda och med mer funktionalitet. Gör även packraften mer kurs-stabil då man sänker tyngdpunkten om man har packningen där.

https://www.alpackaraft.com/index.cfm/store.catalog?categoryID=65

Intressant men funkar det på en fjälltur?

Har du testat det systemet?

Många moment för att packa och ta fram pryttlarna. Men spännande koncept.

Thure

Har du testat det systemet?

Många moment för att packa och ta fram pryttlarna. Men spännande koncept.

Thure

Så här har jag kört.

Saker som ska användas under dagen har jag i vattentät ryggsäck (70L) på fören. Allt annat packat i de två väskorna inne i packraften. Vid riktiga lyft, ta av ryggsäcken, tar ut väskorna ur packraften och lägg i ryggsäcken. Rulla ihop packraft och fäst på ryggsäcken. Vid ilägg gör tvärt om. Eftersom packraften blåses upp så snabbt så har jag aldrig tyckt att det är ett större problem.

Då jag sitter i rullstol, men kan gå med kryckor, och ibland tar med rullstolen så fäster jag den då på fören. Dagens utrustning har jag då i vattentät väska mellan benen inne i packraften.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips