Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Västergötland har gott om fina vägar, och utflyktsmål finns det också gott om. Om man inte är rädd för backar finns Billingen och området kring Kinnekulle. Sverigeledens sträckning genom Västergötland är mestadels trevlig. Västgötaleden har jag inte så mycket erfarenhet av, jag har bara kört den mellan Skövde och Varnhem.
Om man ÄR rädd för backar kan man cykla längs Göta kanal.
Vägar att undvika är t.ex. E20 och väg 44 mellan Skälvum och Lidköping. Tyvärr är vägarna ut till Kållandsö inte heller så cykelvänliga under turistsäsongen.
Jag har cyklat en del i Västergtland och tycker precis som Gunnar Hovmark att det är ett mycket trevligt landskap (en e´la Västgôte).
Rent generellt så går västögtaleden på mindre och krokigare vägar än Sverigeleden genom västergötland (åtminstone i skaraborg). Då mindre vägar brukar vara trevligare att cykla än större vägar så...
Ps det finns också en hel del backar kring Tidaholm och Falköping, om du tar Västgötaleden där.
Ps 2 Det finns något så idiotisk som en 20 mil omarkerad cykelled som går genom Hjo, Habo, Mullsjö och Tidaholms kommuner.
Tja, det där 30-mila leden skulle jag nog snarare kalla lopp. Dessutom går detta lopp på stora vägar, som lämpar sig mindre väl för trevlig cyklesemester...
Däremot finns det en cykeled som heter runt vättern (alltså inte vättern runt). Fast den är betydligt längre än loppet, men går också på trevligare cykelvägar.
För den som är mtb-intresserad finns också en vandringsled som täcker större delen av vättern, ätminstone från norr om Karlsborg, via hötensås och jönköping till gränna. Bitvis mycket trevllig att cykla mtb på och bitvis mindre trevlig att cykla mtb på (frmycket grusvägar). Den heter Västra vätterleden, Södra vätterleden samt John Bauer leden.
Tja, det där 30-mila leden skulle jag nog snarare kalla lopp. Dessutom går detta lopp på stora vägar, som lämpar sig mindre väl för trevlig cyklesemester...
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
1 kommentar
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...