Väskor fram och bak

Tja!
Ska man använda lika stora väskor där framme som där bak?
Ser ju att framväskorna är mindre än de där bak, men det kanske är så det ska vara?
Tänkte om det gick att sätta bakväskor även där framme på lowridern?
 
Tja!
Ska man använda lika stora väskor där framme som där bak?
Ser ju att framväskorna är mindre än de där bak, men det kanske är så det ska vara?
Tänkte om det gick att sätta bakväskor även där framme på lowridern?

Har liten erfarenhet av cykelväskor fram men tänk på hur styrningen påverkas av tung last på framhjulet...

/Patrik
 
Jag brukar ha ca 6-7kg fram och skulle nog inte vilja ha mer. Finns ingen som säger att väskorna fram ska vara lika stora som där bak oftast vill man ha mindre. Om du ska ha mindre än ca 15-17 kg behövs inte framväskor. Känns som man vinner på det för när vikten blir högre och över 20 skulle jag nästan säga att det är ett krav för att framhjulet inte ska lätta från marken för lätt, men det beror såklart lite på cykel och cyklist också.

/G
 
Jag använder numera lika stora väskor (Ortlieb) fram som bak. Tidigare använde jag mindre väskor fram men upptäckte att man behöver den extra volym som de större väskorna ger. Jag fördelar dock vikten så att jag lastar tyngre bak än fram.

MVH
 
Som andra sagt, så föredrar man mer vikt bak. Jag hade även ett Hilleberg Allak fram på pakethållaren tidigare, med kök, matprylar, etanol, mat i vänstra väskan och annat i högra. Vikten kändes jobbig i uppförsbackar, och när jag senare skickade hem grejer och flyttade bak tältet, blev det mycket lättare att cykla uppför utan att vingla!

När jag själv skulle köpa väskorna var jag orolig för att det inte skulle räcka med små väskor fram, men de flesta, inklusive jorden runt-cyklister, kan få plats med allt i två små, två stora och packning på bakre pakethållaren, vilket även verkar vara vad de flesta föredrar. Det gäller att inte packa för mycket onödigt, vilket jag gjorde på min förra tur.
 
Mina stora väskor var lätta. Bara tält, sovsäck och kläder. I de små hade jag allt som var tungt. Så det beror nog på hur man packar. Hade en tjugoliters packsäck på pakethållaren bak också. (Liggcyklist). Kan väl tillägga att två nätfickor ibland packades utanpå cykelväskorna. Där kunde man ha en brödlimpa, en hel enlitersflaska med matolja (det gick en flaska i månaden), osv.
 
En del intressanta inlägg här, där jag inte riktigt kan läsa några bra argument att "föredra mer vikt bak". Jag är nämligen av helt omvänd åsikt; stora väskor fram, väskor bak om det behövs.

Att styrningen skulle bli lurig med väskor fram stämmer inte, tvärtom är min åsikt. Eftersom framväskorna sitter så lågt upplevs cykeln och styrningen som stabil och balanserad. Jag kan tänka mig att motståndet mot detta oftast beror på så-här-har-det-alltid-varit-tänk. Däremot blir styrningen svår vid tung last högt upp, till exempel i cykelkorg.

Din position på cykeln gör att den större delen av din kroppsvikt hamnar på bakhjulet. Bakhjulet är i sin tur uppbyggt asymmetriskt jämfört med framhjulet, dvs det är ekrarna på drivsidan (vid växlarna) som tar upp den absolut störta delen av vikten. Du har alltså hälften så många ekrar som ska ta upp större delen av din kroppsvikt OCH den större delen av packningen om du väljer att packa på det sättet.

Ett tredje argument för att inte lasta fullt där bak är att packningen hamnar högt (var inne på detta tidigare). Packväskorna bak måste upp för att få plats med utanpåliggande växel, vilket de flesta använder. Att dessutom lägga mycket tunga skar på pakethållaren ger en hög tyngdpunkt - motsatt vad som ger bra köregenskaper och hantering av en cykel.

Här en bild från min senaste veckotur: http://40.media.tumblr.com/a88b16ddca620911974139ed335c73a4/tumblr_mrj4j6jvp71rx2mm1o1_1280.jpg

Håll i hatten!
/Gustav
 
6ustav skriver så att jag måste bemöta.

Ett rättbyggt bakhjul har mycket riktigt 3 mm kortare ekrar på drivsidan, då fälgen sitter asymetriskt över baknavet, eftersom drivkasetten tar plats.

Är hjulet rättbyggt, runt och rakt så tas belastningskrafterna upp av navet och cykeln hänger i de övre ekrarna, innan kraften överförs till däcket och marken under.

Det skall inte vara större påfrestningar på drevsidan än på den andra sidan i bakhjulet.

Det som inte förstår fysiken rekommenderas att läsa t ex The Bicycle Wheel av Jobst Brandt, ISBN 978-0-9607236-6-9.

Däremot delar jag 6ustavs råd om att ha det mest tyngande i botten av de stora framfickorna som skall monteras lågt.
go tur
 
Meh! Om man mäter hur ekerspänningen förändras i ekrarna hela varvet runt ser man att den enda större förändringen är att de 4-5 ekrar som är riktade nedåt tappar spänning. I övriga positioner är ekerspänningen mer eller mindre oförändrad. Problemet med ett asymmetriskt bakhjul är att det är svårt att få tillräckligt hög ekerspänning på vänstra (icke-driv) sidan. Och det som är det sämsta man kan utsätta ett ekerhjul för är så stora laster att ekerspänningen går ner till 0, dvs helt slacka.
För mig är det självklart att ta de stora väskorna med de tunga prylarna fram där det starkare hjulet sitter. (Om man har skivbroms får man tyvärr även lite asymmetri fram)
Med en korrekt utformad geometri fram blir påverkan på styrningen minimal.

(Jobst Brandts bok står i bokhyllan)
 
Du är rätt på det, låg tyngdpunkt är det viktiga för stabilitet och bra köregenskaper, sen någorlunda balans mellan fram och bak och det kan vara lite smaksak. Långtids-långfärdscyklister har ju bara stora packväskor fram + bak. Kolla så dom inte tar i marken alltför lätt bara!
 
Jag vet inget om teorin, men innan vi skaffade barn för 20 år sen så cyklade vi 2 somrar på Gotland. Första sommaren med enbart packning back, andra gången med lowriders fram också.

Första sommaren var lite som att cykla omkring på en vild mustang, cykeln levde sitt eget liv (och försöka leda den var hopplöst, den höga tyngpunkten bak gjorde att om framhjulet tappade lite grepp roterade sig cykeln runt linjen mellan styrstammen och bakhjulets kontakt med marken, d.v.s. den välte).

Andra sommaren kände man sig som ett tåg ungefär.
 
Jag har kört med:

# Stora bak och små fram
# Stora bak och fram
# Små bak + en säck med prylar och en mindre säck i fram (inga framväskor)
# Stora bak + en säck med prylar (inga framväskor)

Oftast har jag även haft en styrväska. Alla alternativ har fungerat bra, styrningen har inte varit något problem alls. Det enda alternativet som jag aldrig kommer att köra med igen är det sista (då hade jag en superliten styrväska, en kamerabag typ) eftersom främre delen blev för lätt (körde även utan själva pakethållaren i fram) och stegrade sig när jag ledde hojen uppför dåliga grusvägar. Eftersom det var svårt att ha kontroll över cykeln med så ojämn vikt så slirade även bakhjulet och stenar skar sönder sidorna på bakdäcket. På bra grusvägar eller asfalt så spelade vikten mindre roll. Men nästa tur ska jag ha prylar där fram också - även om den totala vikten på ekipaget blir tyngre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Frosten Väskor fram . . . Långcykling 2
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
rimn Hur gör ni med alla väskor vid kortare stopp? Långcykling 18
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Vildkatt Vaude/Ortlieb Väskor? Långcykling 14
a_gilljam Är dessa väskor nåt att ha? Långcykling 8
Swedish Berman Förslag till cykelvagn/väskor Långcykling 0
skog1 Cyklvagn eller väskor? Långcykling 13
Väskor och dämpad gaffel Långcykling 7
Henrik.nu Lampa fram Långcykling 0
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
hijk Vaude aqua back fram Långcykling 12
Moniqan Prisvärda pakethållare fram och bak Långcykling 7
Jansson_ Dubbla däck fram? Långcykling 29
Vildkatt Packväxkor fram eller bak? Långcykling 14
Johnboy Pakethållare fram Långcykling 10
jomeon Väskorna fram eller bak? Långcykling 10
Svenjohansson Visa fram däcket ! Långcykling 41
jontte00 hög låg pkt hållare fram? Långcykling 1
thureb Kransar fram. Långcykling 8
thureb Bromsa på fram respektive bakhjul Långcykling 16
stellan Kullager -fram Långcykling 2
NikitaBa CYKELVÄSKA ca 20l mellan pannierväskorna bak Långcykling 5
mordarsnigel2 Lowriders bak? Långcykling 24
liquidmonkey camel bak LOBO---var??? Långcykling 2
mördarsnigel PAKETHÅLLARE BAK Långcykling 1
stellan Hur tar jag av kransen bak - vilka verktyg Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.