värmeljuslykta

Trangias värmeljuslykta

Har en dylik för den är lättast! Men värmeljus från de flesta tillverkare är inte gjorda på stearin utan på parafinerad disel.....I Bayern hittade jag värmeljus gjorda på stearin och de rinner inte men väger lika lite.
Brinntiden för dessa är 41/2 timme så de brukar räcka för två sommarkvällar och en höst/vårkväll.
En av finnesserna med Trangias lykta är att veckans reservljus kan förpackas i den hopskjutna lampan.
Jag har fått en fin mässinglyckta med exraljus och läckande fotogeninsats, den gör sig fint på terassen eller trädgårdsbordet....men knappast i ryggsäcken pga vikten...

Gott ljus

Johan K
 
Har provat ett par ljuslyktor av mindre storlek och anser att de endast ska ses som något som förhöjer "mysfaktorn" i tältet. Ofta för klent ljussken för att vara till någon större nytta och att det skulla vara bra för att driva ut/minska fukt har jag inte märkt något av.

/John
 
fuktutdragningsfunktionen

Hur är det egentligen med fuktutdragningsfunktionen? Ger lyktan någon märkbar effekt? Märker man någon skillnad om man t.ex. försöker torka sin strumpor i tältet över natten?

/Niklas
 
rinnande ljus

Har funder förut på det med ljus för ljuset skull men när ljusdiod lampor kom har jag slagit det ur tanken.
Dock det som jag funderar över är dess packvänlighet.
om man vill ha ljus en mörk morgon och sedan riva lägret för att dra bör man nog ha med faktorn att det tar en liten stund för ett ljus att kalna dvs stelna för man vill ej ha stearin överallt.
Såg då men köpte den desvärre ej en liten "oljelampa". såg ut som ett deostick med en avskruvbar kork över veken därmed slipper man spill och rinning dock var det inge skyddande huv för blåst.
Angående fukt ätare har jag hört att det funkar bra i vintercamp för sin egen utandings kondens för att hålla fukten nere i tält men jag tror nog att det blir svårt med blöta kläder.
 
Gasollykta är mera effektiv om man vill jaga bort fukten. Den värmer bra också. Köpte en lykta av märket Primus "EasyLight" förra hösten. Den väger bara ett par hekto exkl. gasbehållare.Trots den låga vikten blir den för tung att hänga upp i det tunneltält vi har. Står den på golvet måste man vara extremt försiktig när man rör sej i tältet.Den ger jättebra ljus och låter inte mycket. Har testat med värmeljuslykta tidigare men det blev lätt stearin spill då ljuset skulle blåsas ut.
Hälsn. BrittMarie
 
Re: rinnande ljus

dat94mka; sa:
Såg då men köpte den desvärre ej en liten "oljelampa". såg ut som ett deostick med en avskruvbar kork över veken därmed slipper man spill och rinning dock var det inge skyddande huv för blåst.
Candle Lantern har en "UCO fotogentillsats", förmodligen kan man även köra den ensam utan lyktan?

LL1091UC.gif
 
Re: Lysande

Lorre2; sa:
Candle lantern har en massa kul och onödiga tillbehör, vad sägs om neoprenfodral (har), toppskärm (har), sidoskärm (har), fotogentillsats (har), batteritillsats, (har inte) botten med inbyggda lysdioder (har absolut inte!).

Inte för att jag har letat efter det men blev, efter att ha läst detta inlägg, helt övertygad om att jag behöver en fotogentillsatts till min lykta!

Någon som vet var man kan få tag på detta?

Hittade inget på uco:s hemsida!

http://www.ucocorp.com/
 
Re: Re: rinnande ljus

LL1091UC.gif


Har en sådan till min Northern Lights-lykta och den fungerar utmärkt som lykta, men inte speciellt fuktkäkande.

Väldigt höga myspoäng som i sig kan vara värmande om man inte är ensam...

Söker efter en veke i glasfiber som jag sett till en prydnadslykta. Tips på var en sådan finns?


/Ulf
 
Windmill Field Max

zp01501-.jpg

zp01501a.jpg

Windmill Field Max
Faszinierend kleine und dennoch vollwertige Gas-Laterne: Mit gedichtetem Schraubdeckel, versenkbarem Glaskorpus, Reibrad-Zündung, Flammen-Regulierung, Sicherung und Nachfüll-Ventil für handelsübliches Feuerzeug-Gas. Metall-Gehäuse mit Federstahlring (ideal als Schlüsselanhänger). Nur 65 x 26 mm Ø. 65 g Instant-Romantik.

€46.95

http://www.globetrotter.de/de/shop/...=Lampen,+Signalmittel,+Heizung&u_kat=Laternen
 
Trangias suger

Köp då inte Trangias värmeljuslykta då den inte duger till annat att få lite porrig stämning i tältet.
Läsa eller skriva är svårt..

Som tur var fick jag min för ca 20 kr när Domus sport i Skellefte la ner..

/Per Wiklund
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.