• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vänsterextremismens framfart

Du visar exakt på det jag menar genom att i detta som så många andra inlägg helt och hållet utgå från en verklighetsbild som bygger på en rasistiskt ideologi. (läs vanföreställningar)

Du är inte intresserad av att prata om de egentliga problem som ligger bakom utanförskap och ökande klyftor, ännu mindre är du intresserad av att hitta en lösning, du är enbart intresserad av att framhäva din rasistiska världssyn där vissa människor är skyldiga redan från födseln enbart beroende på sitt ursprung.

Lösningarna för utanförskap och orättvisor kommer aldrig ligga i rasism eller totalitarism.
Du är alltså Mona Sahlin. Lite otippat, men kul att just du tittar in här! :)


Seriöst, du är nog sinnebilden av vad jag menar har skapat SD. Tror faktiskt att du kan förstå min tanke om du slappnar av och backar från frågeställningen en stund.

Ledaren i Folket, han pratar om såna som dig. Inget fel att vara godhjärtad! Men, det kan bli väldigt fel om man skalar bort sunt förnuft från politik.



Och läs detta noga:

Jag vill VÄLDIGT gärna prata om Rosengård, om somliernas arbetslöshet på 70%, om invandrarproblem överhuvudtaget. Men det vill nog inte du.
Jag inser dock att det du gör - pekar finger "på de onda" är lika meningslöst som att prata om de 50 brott i veckan som sker på Malmös skolor. Det leder ingenstans.

Man måste prata lösningar. Inget annat.

Berätta då för oss var alla problemen ligger, när och ur de uppstod, och vilka lösningar du har.
 
Du är inte intresserad av att prata om de egentliga problem som ligger bakom utanförskap och ökande klyftor, ännu mindre är du intresserad av att hitta en lösning, du är enbart intresserad av att framhäva din rasistiska världssyn där vissa människor är skyldiga redan från födseln enbart beroende på sitt ursprung.
Seriöst, du är nog sinnebilden av vad jag menar har skapat SD.
Hallå där! Att ni (supergeten och joask) inte vill diskutera samma problem är ju naturligt, eftersom ni inte ser samma problem som orsak till den rasistiska högerns framgångar. Det gör varken supergeten automatiskt till rasist, eller joask till åsiktsförtryckare. I stället för att beskylla varandra för fula saker kan ni väl fortsätta argumentera för respektive problemformulerings överlägsenhet? Det blir liksom lite intressantare debatt då ;).

Edit: ok, nu ser jag, att joask bett supergeten om just detta :)
 
Berätta då för oss var alla problemen ligger, när och ur de uppstod, och vilka lösningar du har.

Ser man inte problemen så är man ju som Reepalu för några år sedan. Innan han plötsligt vaknade och började peka finger åt Sahlin som nu helt plötsligt blev ansvarig för att Malmö numera är en antisemitisk stad där "etniskasvenskarmittilivet" flyttar bort från invandrarna.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/malmobor-flyttar-bort-fran-invandrarna/

Detta kommer att ske mer och mer, svenskar kommer att flytta till dyrare områden för att slippa se hur läget är. För att barnen skall få gå i skolor utan problem.

När ser vi första stängslade "disneystaden" i Sverige?



...men jag vet inte riktigt vad lösningen är, bortsett från att dagens politik är anledningen till dessa oöverskådliga problem.
 
Den gamla farbrorn i Folkets ledare påvisar väldigt bra hur läget är, han är ju själv invandrare dessutom:

– Men det handlar inte om mig – jag är gammal nu och gör det för Sveriges, mina barns och barnbarns framtid. SD är de enda som vågar påtala galenskapen i att ta emot en massa folk från hela världen och som sedan i huvudsak hamnar i arbetslöshet, utanförskap och ofta livslångt bidragsberoende, förklarade farbrorn som själv kom hit utifrån för många år sedan.

– Och får man inget arbete återstår bara den kriminella världen, tillade han.



Är denna farbror då en rasist med vrickad människosyn, eller är han en orolig gammal man som ser en dyster framtid för sina barnbarn?
 
Se det så här hade SD varit ett seriöst parti så hade det varit en sak. Men det är det inte hur mycket de än rensar bland mest bland deras medlemmar.
 
(...) att ta emot en massa folk från hela världen och som sedan i huvudsak hamnar i arbetslöshet, utanförskap och ofta livslångt bidragsberoende (...)
Vilket av ovanstående är problemet, enligt den gamla farbrorn (och dig?)?

1. "att ta emot en massa folk"?
Troligen inte. Vi prisar ju rörelsefriheten inom EU och drar gladeligen nytta av alla utländska städtanter, byggubbar och inte minst doktorer, som fattigare länder fått betala utbildningen för. Ingen verkar protestera mot våra politikers vackra tal om att underlätta arbetskraftsinvandring, och hur en sådan i längden är enda sättet att klara välfärden i vårt åldrande samhälle.

2. att folk "hamnar i arbetslöshet, utanförskap och livslångt bidragsberoende"?
Troligen. Och jag håller med*. Men låt oss då diskutera detta problem.

Men, hmmm, farbrorn har satt ett "och" mellan satsdelarna. Lite ologiskt med tanke på punkt 1, eller hur? Men, det kanske inte är där skon klämmer, för "problemet" är möjligen...

3. "att ta emot en massa folk från hela världen"?
Troligen är det precis det farbrorn menar, och du bejakar. Det är alltså helt ok med polska doktorer, (särskilt om man slipper betala deras utbildning), byggubbar och städtanter (särskilt om man slipper ta hand om dem, när de blir gamla och skröpliga), men gud bevare oss från "folk från hela världen", även om de är skyddsbehövande flyktingar (särskilt om de skall ha samma rätt till stöd vid bristande utbildning, sjukdom och arbetslöshet som vi). De har nämligen, av födsel och en gång för alla intill tionde generationen, "en annan kultur", som inte passar farbrorn.

Och sen blir farbrorn (och du?) förvånad över att bli skälld för rasist.
Det finns inga gratisluncher. Snart är den EU-importerade doktorn, byggubben och städtanten barn till franska algerier och rumänska romer. Vill du säga upp EU-medlemskapet? Eller vill du "bara" säga upp den Genevekonvention, som förpliktar oss att ge skydd åt flyktingar?


* Maciej Zaremba hade för något år sedan en lång artikelserie i DN om den svenska integrationspolitikens tillkortakommanden. Där fanns en del "upplagehöjande" överslag och braskande formuleringar, men också tillräckligt mycket grundligt faktaarbete för att kunna dra slutsatsen, att Sverie hör till de sämsta länderna i EU på att integrera "sina" invandrare. Huvudskälet var höga, och delvis konstgjorda, trösklar in till den fria arbetsmarknaden och, som sekundärfenomen, det segregerade boendet.
 
Senast ändrad:
PS
Jag är själv "invandrare", eller rättare sagt flykting.
Med dagens hårda kriterier för flyktingskap hade jag dock inte fått skydd i Sverige.

Min sambos syster är rektor på en av de totalsegregerade skolorna i Rosengård - med stora problem.

Min yngsta dotter har gått i en grundskoleklass, där hälften av barnen, huvudsakligen med irakiska och albanska föräldrar, läste "svenska som andraspråk" - utan några som helst problem, med god stämning och näst högst studieresultat bland Lunds skolor - även för de "utländska" barnen.

Mina kompisar bor vid Möllevångtorget mitt i Malmö - de har flyttat dit för dess brokiga, mångnationellt totalblandade folkliv. De hade säkert inte velat bo vare sig i det totalsegregerade Rosengård, eller det lika totalsegregerade Limhamn (för er som inte vet: Malmös vita ghetto).

Om Sverige, av någon anledning, klarar av att ta vara på kompetensen hos en polsk doktor och byggubbe, men inte hos en irakisk ingenjör eller bonde, så har vi naturligtvis problem att diskutera - men kanske inte självklart i en tråd om vilka ideologier, som hotar den svenska yttrandefriheten.
 
.....
PS till supergeten. Varför kan du inte ta in, att "de bruna" vinner mark i samhällen med ekonomisk kris/ökande samhällsklyftor, även där det inte finns någon invandring? Beskrivningen ovan avser Polen, utan invandring. Ungern - samma sak. Senaste exemplet är ju Grekland.
Jag är inte supergeten. Men att förringa problem förknippade med invandring gynnar ingen, allra minst invandrare. Utgår ifrån att du i fallet Grekland skrivit av ren okunskap. Grekland har ett närmast extremt problem med illegal invandring. Det i kombination med den ekonomiska krisen är en av grogrunderna till att neonazister har fått fäste. Ca 90 procent av den illegala invandringen till EU inleddes i Grekland år 2010:
http://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/home/opendocPDFViewer.html?docid=4f269d5f9&query=illegal immigrants greece

Jag var själv i Grekland nyligen och talade bl.a. med chefen för UNHCR. Enligt honom har Grekland 1- 1,5 miljoner illegala invandrare. Det är inte vad jag kallar ett land utan invandring, i synnerhet inte som Grekland har knappt 11 miljoner invånare.

Polen har varken Greklands djupa ekonomiska kris eller invandringsproblem. Anledningar till att de du kallar "de bruna" vinner mark kan alltså skilja sig åt. Polen har extremvänster i form av sovjetkommunism i relativt färskt minne. Det kan vara en bidragande orsak. I sak inget konstigt att nationalism med negativa yttringar då kan få fäste. Ungern ligger mittemellan vad gäller ekonomisk kris. Hur deras invandring, legal eller illegal, ser ut vet jag inte. Att nationalism med negativa yttringar har fått fäste där kan ha bidragande orsaker likartade de i Polen, accentuerade av ekonomiska problem som grupperingar inte är sena att utnyttja.

Likartade fenomen kan ha olika bakomliggande orsaker.

Raskesven
 
PS
Jag är själv "invandrare", eller rättare sagt flykting.
Med dagens hårda kriterier för flyktingskap hade jag dock inte fått skydd i Sverige.

Min sambos syster är rektor på en av de totalsegregerade skolorna i Rosengård - med stora problem.

Min yngsta dotter har gått i en grundskoleklass, där hälften av barnen, huvudsakligen med irakiska och albanska föräldrar, läste "svenska som andraspråk" - utan några som helst problem, med god stämning och näst högst studieresultat bland Lunds skolor - även för de "utländska" barnen.

Mina kompisar bor vid Möllevångtorget mitt i Malmö - de har flyttat dit för dess brokiga, mångnationellt totalblandade folkliv. De hade säkert inte velat bo vare sig i det totalsegregerade Rosengård, eller det lika totalsegregerade Limhamn (för er som inte vet: Malmös vita ghetto).

Om Sverige, av någon anledning, klarar av att ta vara på kompetensen hos en polsk doktor och byggubbe, men inte hos en irakisk ingenjör eller bonde, så har vi naturligtvis problem att diskutera - men kanske inte självklart i en tråd om vilka ideologier, som hotar den svenska yttrandefriheten.


Njao... är det inte denna ickefungerande integrationspolitik som är grunden till att våldsideologier får fotfäste?
 
Njao... är det inte denna ickefungerande integrationspolitik som är grunden till att våldsideologier får fotfäste?
Hmm, jag skulle väl snarast uttrycka det så, att den dåligt fungerande integrationen och våldsideologiernas uppdykande har sin grund i huvudsakligen samma underliggande samhällsproblem.

Problemet är "bara", att SD inte alls vänder sig mot den dåligt fungerande integrationen, desto mindre mot de samhällsproblem och politiska blinda fläckar som ligger bakom dess misslyckanden - utan mot invandringen (eller mer korrekt: flyktingmottagningen) som sådan.
 
Utgår ifrån att du i fallet Grekland skrivit av ren okunskap. Grekland har ett närmast extremt problem med illegal invandring. Det i kombination med den ekonomiska krisen är en av grogrunderna till att neonazister har fått fäste.
Jag uttryckte mig virrigt, men så blir det när man försöker fatta sig kort. Menade att Grekland kunnat ha invandring utan nazism, inte nazism utan invandring. Den illegala invandringen till/via Grekland är ju betydligt äldre än den nuvarande ekonomiska/sociala krisen, och kan heller inte med bästa vilja påstås ligga till grund för denna (Grekland har ju inte heller haft någon som helst ambition att integrera ens någon del av dessa invandrare, så det är svårt att tala om integrationsproblematik). Men det är först krisen, som orsakat uppsvinget för neonazisterna. Och i det läget blir de väl synliga illegala invandrarna, på klassiskt vis, ett mycket tacksamt "de" I "vi mot dem"-diskursen.

Samma med Polen och Ungern - även där gjorde sig den rasistiska högern bred först vid ekonomisk och social kris. Minnet av den kommunistiska tiden är inte heller så entydigt, och svårt att koppla till nynazismens uppdykande. 2001-2005 satt det postkommunistiska polska SLD i regeringsställning, största delen av tiden dessutom med egen majoritet.

I övrigt håller jag med dig om att man varken skall förtiga eller bagatellisera integrationsproblematiken - det vore ju konstigt, om kulturell diffusion var en problemfri process. Men det är ju inte samma sak som att skylla vår oförmåga att hantera strukturell arbetslöshet, ökande utanförskap och andra lika grundläggande samhällsproblem på "invandringen" som sådan.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.