• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Väljer du fritid framför arbete?

Jag har en fd klasskompis som jobbar som konsult i eget företag han har gått ner till att försöka jobba bara två dagar i veckan för att kunna cykla mer. Han klarar sig på de pengarna och prioriterar fritid över jobb.

Skickat från mobilen

Det är fullt möjligt att uppnå en sådan situation, men för de flesta är det nog så att det tar ett tag innan man har den kompetens som krävs och det nätverk som behövs för. A.knapp.a

Skicka t från min C6603 via Tapatalk 2
 
Jag har en fd klasskompis som jobbar som konsult i eget företag han har gått ner till att försöka jobba bara två dagar i veckan för att kunna cykla mer. Han klarar sig på de pengarna och prioriterar fritid över jobb.

Skickat från mobilen

Ja, dom som verkligen kan förverkliga ett minskat lönearbete med ökad tid för självvalda aktiviteter är (vid sidan av yrkeskriminella som tidigare nämnts, samt proffsidrottare som inte har månadslön som huvudinkomst) just egenföretagare samt konstnärer, kanske oftast i kombination. Fritid behöver ju inte alla betyda att man inte presterar något som kan generera intäkter i framtiden även om man inte har lön för det nu?

Men jag ser inte att det är en så intressant fråga i stort, antingen lönearbetar man för att man måste för att få råd med fritiden, eller så har man valt ett lönearbete som är så givande att man gör det av intresse, och lönen kommer som en förutsättning för att det skall fortsätta så, (många högskoleutbildade). Eller så har man inte sådana tankar på att det skulle vara ett fritidsstörande problem att arbeta, utan arbete skulle man ju inte ha fritid alls?
 
Jag har jobbat många år och har långt ifrån klassisk 9-17-arbetsdag. Jag kämpar varje dag för att utvecklas och brinner för att komma till jobbet varje morgon.

Jag antar då att du inte jobbar som t.ex. lokalvårdare, undersköterska, sitter i butikskassa eller nåt av alla de andra liknande jobb som nån måste göra för att samhället ska gå runt?

Det är rätt få förunnat att jobba med nåt man verkligen vill jobba med. Jag skulle gissa att 80-90% av arbetande i Sverige är glada över att öht ha ett jobb...
 
Jobbar för fritiden

Jag känner att jag har en ganska bra arbetssituation. Jag arbetar inom bevakningsbranshen och är heltidsanställd. Jobbar natt i 13 timmars pass. Så långa pass gör att man fort kommer upp i heltid så man jobbar inte så många dagar i månaden. Jag har ofta längre sammanhängande ledighet upp till en vecka utan att behöva ta ut semester.

Tyvärr tar jag väl inte vara på ledigheten så bra som man borde men försöker komma ut mer och mer
istället för att titta på TV eller sitta vid datorn.
 
Jag har gått ner i arbetstid till 50% och jag kan leva på den lönen.
Efter ja har jobbat som ett svin i flera år så valde jag att gå ner till 50% för att kunna vara med mina barn och vara mer i skogen.



Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.