Välja torrdräkt

Nu återstår att hitta en som i) är tät utifrån och ii) andas maximalt inifrån och för övrgt är bekväm och bra att röra sig i. Snygg.... ett

Jag använder Palm Stikine Extrem och är hittils nöjd. Den har dubbla midja som gör kapellet helt tätt, bra passform, snygg. Negativt är att den inte andas som en GT XCR men det funkar hyfsat till havspaddling där tempot inte är så högt.

http://www.palmequipmenteurope.com/acatalog/Suits___Pants.html

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Recension Kokatat Expedition

Nu har det paddlats i kallvatten med dräkten. Har egentligen enbart paddlingsjackan med lösa brallor att jämföra med. Denna torrdräkt känns i princip likadant som det bortsett från sparkdräktkänslan. Och just det är skönt när det är kallt. Inget kallt som kan rinna eller blåsa in någonstans.

Upplevelsen är alltså varmt och gott utan att bli för varmt eller blött vare sig utifrån eller inifrån under den paddling vi hade i måttligt tempo. Om det beror på Goretexet eller annat, ingen aning.

En observation, det klämde litet i ena armhålan men gick att rätta till genom att dra litet i materialet. Största minuset är att gummit tätar väldigt hårt i halsen. Fast jag gillar inget som sitter åt i halsen. Har försökt tänja med allt större kastruller enligt instruktionen till dräkten. Men kragen är spänstig (tips, vad göra?).

Kan gärna rekommendera dräkten.

Är inte gummit i halsen lite "trattformat" så du kan klippa av en liten bit(det kunnde jag på min paddeljacka) Men ta hellre för lite än för mkt :)

/Janne

Var själv ute på havet idag å hade 4gr i vattnet å 12gr i luften. Använde mina "riktiga" paddelkläder för 2:a ggr på 2år, å det var svettigt värre jag lovar!
Så nu blir det "löparkläderna" igen nästa gång ska bli underbart :)

/Janne

skär med vass kniv

Hej!

Vad gäller form av halsmudd, (som är konisk) skär med vass kniv, den är uppdelad i flera zoner med veck skär precis ovanför vecket med vass kniv, så intruerade iallfall en försäljare mig, även om jag inte behövt prova själv.
Mikael

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips