Välja torrdräkt

Efter helgens kurs i rollar på Eskimovis tröttnade jag på att frysa. Hade ändå våtdräkt. Instruktören (Dubside, fantatisk erfarenhet by the way) hade en torrdräkt i GoreTex. Han såg inte ut att frysa. Mkt åsikter finns om torrdräkter. De jag hört är av typen otympligt, varmt, kan vara farliga och tynga en om man faller i, osv. Är detta allmängiltigt eller är de allra senaste skapelserna i GoreTex bättre, andra erfarenheter? Tack för tips.
 
De jag hört är av typen otympligt, varmt, kan vara farliga och tynga en om man faller i, osv.
Otympligt: ja och nej! *
Varmt: ja och nej! *
Farliga: va? en torrdräkt kan gå sönder, så dess flytkraft skall man kanske inte "stå och falla med". Men de flesta har ju flytväst också. Det är ju kanske klumpigare att klättra omkring på däck med torrdräkt än med våtdräkt. Men jag har svårt att tro att det kan vara "farligt".

Är detta allmängiltigt eller är de allra senaste skapelserna i GoreTex bättre, andra erfarenheter?
För det första handlar ju Gore-Tex om tyg(&-tillverknings)kvalitet. Det finns andra diffunderande tyger. Det är bra att ha "andastyg" i sin torrdräkt. För det andra, med min asterisk (*) ovan kommenterar jag min erfarenheter som bara är från torrdräkt med diffunderande tyg.


Jag har en "seglingstorrdräkt" från Musto, jag har bytt sockar på den (från tät gummi, till diffunderande tyg). Jag tycker att den var rimligt prisvärd. Jag har den gärna då jag leker/busar/rollar eller då jag är helt själv på vintern i busväder. I övrigt tycker jag att dent är lite klumpigt (ombyte på vintern) och jag har (av skäl som inte ryms här) ofta småproblem med att frysa om fötterna (därav sockbytet) - fotfrysarproblemet är knappast allmängiltigt.

Många av mina vinterpaddlande kamrater här i det saltbemängda vattnet har gärna torrdräkt. Alla dessa skulle nog säga att det funkar fint, att det är skönt och smart.
 
Så att det är sagt:
Inte en chans i världen att jag skulle nyttja torrdräkten för motionspaddling...
Hellre ett par timmar på gymmet! :)

Så klumpigt är det... Så varmt är det.
För all annan paddlingsaktivetet såsom tur, lek och roll är det helt okey alternativt riktigt bra med torrdräkt.
 
Om du inte vill frysa när du rollar och håller på kan du använda en torrjacka, om du har ett bra kapell alltså. Semidry kan hjälpa litegrann, men då måste du nog ta på massa kläder under. Torrdräkter är dyra som tusan. Duktiga forspaddlare kör med shorts och torrjacka, men då gäller det att rollen sitter, annars blir det kallt när man ramlar ur, inget för vinterhavspaddling. För varm rollträning rekommenderas annars att gå med i en klubb som har innomhusträning på vintern.
 
Intressanta svar. Tack allihop. Allt från att använda våtdräkt till att strunta i det hela och öva i bassäng i stället om kylan är för svår. Kruxet är att jag dels vill ut och paddla, dels rollar hellre än bra så länge. Risken är alltså överhängande att jag får vattenkontakt, dvs inte kan fullfölja en roll och får ta mig ur i stället. Japp, jag är försiktig. Jag paddlar rimligt gärna land, osv. Men stretchar också gärna för att utvecklas och det är där det klämmer. Sommaren är skön och det räcker med tunna kläder. Nu blir det däremot kallare och lusten att paddla bara växer, kanske litet snabbare än tryggheten i att te x rollen sitter... Å andfra sidan har jag aldrig kapsejsat utan att ha provocerat, busat och lekt. Vad säger ni som är mer erfarna!
 
Senast ändrad:
Skönt på tur

Jag tycker det är kanonskönt med torrdräkt! Jag har en i GoreTex, inte direkt lågpris men allt behöver ju inte vara det. Hyfsat smidig dräkt, även om jag gärna skulle vilja testa en ännu tunnare (men har ej hittat nån).

Förutom att den är skön när man buspaddlar eller rollar är den suverän när man är ute på turpaddling. Man kryper ur den på kvällningen och kan direkt krypa i vanliga kläder eller i sovsäcken; varm och torr hela tiden. Visst kan man bli lite fuktig om man skulle få för sig att ta i, men det vädras snabbt ur om man lugnar ner sig.

Men jag håller med Patric; för motionspaddling finns det bättre klädval, även om jag garanterat hellre skulle motionspaddla i torrdräkt än att tillbringa timmar på gymmet ;-)

Jag har skrivit lite mer om mina torrdräktstankar på min hemsida.
 
även om jag garanterat hellre skulle motionspaddla i torrdräkt än att tillbringa timmar på gymmet ;-)

Erik, du har väl aldrig varit på våra förträffliga gym här i Göteborg ännu? ;)

Timo, ja där fick du lite hyllningar också... :)

Men jag undrar faktiskt hur man tänker kring "farligt".
Det verkar väl fantasirikt... Har du någon story eller argumentation här, Timo?

(Eller har man resonemang i stil med att folk nuförtiden kör "farligt" mycket fortare med dubbdäck, säkerhetsbälten och airbag än vad man gjorde då detta inte fanns?)
 
Jag älskar min torrdräkt, av märket Kokatat. Och gör gärna reklam för den :D
Innan jag fick min dräkt var jag ingen paddlare av vintervatten, ville inte bli blöt, vilket jag blev med byxor o jacka. Och jag hatar att frysa! Dessutom ser jag den som en extra säkerhet just i kallt vatten.
Sen ska man ju inte glömma att det är rätt gott på sommaren oxå, när det regnar småspik och blåser För att inte tala om hur gött det är när man leker timmavis i havet... ;D
Som du märker är jag endast positiv till torrdräkt, visst blir man lite fuktig när man tar i, men luftar man bara dräkten lite tex undertiden man sätter upp tältet, så är man ganska snabbt torr igen.
Jag har baklucka på min, ser klumpig ut men funkar jättebra!

mvh Pia
 
Men jag undrar faktiskt hur man tänker kring "farligt".

Det jag har hört om "farligt" med torrdräkt är att om den läcker så blir det väldans kallt plus att man inte kan klättra i kajaken igen eftersom de vattenfyllda benen är för tunga. För forspaddlare som är så dåliga att dom kan räkna med att simma då och då (jag själv t.ex., att rolla i en vals är inte helt lätt ;)) rekommeneras våträkt (byxor eller longjohn) plus torrjacka av två anledningar:

1. Våtdräkten är bättre att simma i och är tåligare.
2. Om man ska klä sig så varmt under torrdräkten att den blir lagom varm när man hamnar i vattnet blir det för varmt att sitta i kajaken. Ett par flecebyxor trycks ihop, det gör inte neprene.

Men, om man mestadels hade tänkt att sitta kvar i båten ska visst torrdräkt vara skönare. Skulle inte vilja sitta i våtdräkt i havskajak en hel dag.
 
Erik, du har väl aldrig varit på våra förträffliga gym här i Göteborg ännu? ;)

Näe, på de gymen har jag (heller) aldrig varit. Behov finns säkert, men mer tid inomhus känns föga lockande, däremot hade det varit fint med lite mer utomhustid ;)

Och "farligt" är säkert att den skulle kunna vattenfyllas om det går hål och då kan det bli jobbigt att bada om man inte har flytväst.
Sen skulle man kunna få luft i benen och inte kunna vända sig rätt om man inte har flytväst kanske.

Det går att hitta "farligheter" i det mesta, bara man vill tillräckligt gärna.
 
Ott topic

Erik, det finns utomhusgym på stränderna på ameriks västkust (det har jag sett på film!)!
Och på fängelset i malmö på sommaren (det har jag sett själv, jobbade där) och i ukrainska parker (har jag också sett själv).
Intressant med mer utomhustid på detta vis? :)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
scandec Att välja ny kajak Paddling allmänt 7
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6
oliver05 att välja paddel Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det? Paddling allmänt 6
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
Laila Hjälp med att välja kajak Paddling allmänt 8
Välja kajak. Paddling allmänt 5
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.