Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..?

Guest

Gäst
Ni som läst mina tidigare inlägg om Therm A Rest och dem olika tjocklekarna vet bakgrunden.

Annars är det kort så att jag har beställt ett CampRest med 5 cm tjocklek från Sportsnet. På tillverkarens sida står det att CampRest numera görs i 6 cm tjocklek..alltså 1 cm tjockare än den jag har beställt. Något tyngre men ska också ha lite bättre komfort. Detta gjorde mig och efter upplysningar även Sportsnet förundrade. Så nu skulle Sportsnet kolla upp med tillverkaren vad som egentligen gäller..

Frågan är hur jag ska göra..

Mitt beställda CampRest på 5 cm tjocklek har kommit till mitt postkontor. Jag har fått avin och kan alltså hämta ut det om jag vill. Samtidigt håller Sportsnet på att kolla upp med tillverkaren om deras uppgifter stämmer att de "nya" CampResten kommer att tillverkas 1 cm tjockare än tidigare. Om det är så..ja då kommer Sportsnet troligtvis att få hem dem något tjockare liggunderlagen om några veckor.

Frågan är alltså: Ska jag hämta ut det "tunna" liggunderlaget som jag nu ändå har fått hemskickat till mig och nöja mig med det...eller ska jag helt enkelt vänta några veckor på den lite tjockare varianten?

Kan 6 cm tjocklek göra så mycket i komfort jämfört med 5 cm? Förövrigt är dem identiska så vitt jag vet iallafall.

Jag är inte i stort behov av liggunderlaget just nu..men nyfiken på hur CampRest upplevs jämfört med mitt gamla Therm A Rest på 2,5 cm.. :)

Vad hade ni gjort om ni varit i samma situation?


/Jonas (som behöver hjälp med att besluta..) :)
[Ändrat av forstheim 2002-09-04 kl 12:40]
 

Guest

Gäst
Jo..jag har tänkt själv....

Det lutar nog åt att jag hämtar ut det Therm A Rest som jag redan har fått hemskickat till mig. Så mycket skönare kan väl inte 1 cm göra...eller kanske förresten..njaeee..hehe :).

Jag får väl dra lott om vilket då.. :)


/Jonas
 
5cm!

Jag skulle valt 5cm-modellen eftersom den är lättare än en ev. 6cm-modell. Om det sedan skulle visa sig att de skulle sälja en 6cm-modell till samma pris så skulle jag försöka deala till mig någon slags kompensation från Sportsnet. De brukar vara väldigt smidiga och servicevänliga.
 
Hämta ut det!

Har haft mitt 5 cm i många år (tror det är 10 år snart) och använt det flitigt. Jag är väldigt nöjd med det!

5 cm räcker gott åt mig, 173 cm och 71 kg. Men du är kanske längre och tyngre?

Mvh!
// Niklas
 

Guest

Gäst
Ja..jag är 183 cm och väger strax över 90 kg. Mitt nuvarande som är 2,5 cm tunnt "bottnar" jag i. Inte speciellt skönt. Dessutom är det endast 51 cm i bredd..så halva kroppen ligger nästan utanför.. :)

Bottna borde jag ju inte göra med tjockleken 5 cm iallafall..eller!?


/Jonas
 
F'låt men...

...skall du ha det när du kajakar?

I så fall, varför inte en vanlig gummimadrass?

Mvh
"Prinsessan på stjärten"
 

Guest

Gäst
Jo..jag ska ha det i kajaken..mestadels :)

Om det fungerar så ska jag ha det vid eventuell vandring också. Det väger en del..men då får man försöka banta ned vikten på något annat istället. Sova bra är viktigt!

Luftmadrass har jag fått för mig inte är så bra under kallare årstider. Och sedan är det ett j-kla blåsande för att fylla en sådan med luft. Iallafall var det så med dem luftmadrasser jag använde mig av förr. Med Therm A Resten är det i stort sätt bara till att öppna ventilen och vänta. Och blåsa lite.. :)

Pga av dålig värmeisolering och att jag förmodligen behöver ett skönt liggunderlag på eventuella vandringar så väljer jag bort luftmadrassalternativet.


/Jonas
 
Isoleringen ja...

Jag har bara testat luftmadrssen sommartid, då funkar det ju bra.

Förvisso, så var jag ute i våras.
Det visade sej ha varit frost den natten. (Fick jag veta efteråt.)
Jag slaggade gott på min luftmadrass och frös inte alls! Sovsäcken är för övrigt en såndär tunn, kompakt "McKinley mega lite" eller vad sjutton den heter...

En del fryser, andra inte. Därför är det så klart vanskligt att rekommendera sovprylar överhuvudtaget.

Det vore spännande att prova en sån där "självuppblåsande" sak nån gång! Jag inbillar mej nämligen att man "bottnar" på de ställen där benknotorna putar ut! Liggunderlag har man ju provat, det är ingen höjdare direkt. (Tycker jag.)

Beträffande blåsning:
Jag tog med en kraftig pump senast jag var ute. Men va-fan, det tog ju lika lång tid (4 minuter) att blåsa med den, som att blåsa med sej själv! Något mindre jobbigt, kanske? Tiden är ju knappast något större problem heller. Så nån jäkla pump i fortsättningen, det går bort!
Enligt min devis: Allt man bökar med sej BÖR ha fler användningsoråden än ett! Att ta med en grej som stjäl mycket utrymme, för några minuters nyttjande per dygn?.. Nä...

Dessutom tycker jag att gummimadrassen tar minimalt med plats eftersom den ligger helt platt på durken!
Vill man, så kan man ju köra med en fliis-pläd som värmeisolator.

Mvh
Strmbrg, missionär i madrassfrågor :)
 

Guest

Gäst
Måste bara säga att Sportsnet är väldigt servicevänliga och smidiga. Dessutom väldigt snabba med att svara på e-post. Helt enkelt mycket bra att ha att göra med!

Liggunderlaget hämtas ut idag..jag provar om det är "okej" - om inte skickas det tillbaka i expressfart och jag väljer en annan modell. Om det visar sig vara perfekt..ja då behålls det och kompensation i form av avdraget pris och fraktfritt vid nästa beställning är utlovat!

Så det ska nog bli bra det här... :)



/Jonas
 

Guest

Gäst
Men Strmbrg..är inte luftmadrasser "studsiga"..dvs så fort man rör sig åker man upp och ned. INTE 180 grader upp-och.ned..utan i höjdled upp och ned.. :)


/Jonas
 
Utöver mina redan nämnda argument...

...Nä, jag är inte delägare i "Zavod Fabryka Matrezy" i Moskva!

Nå, du kan ju reglera svikten genom att avgöra hur hårt den skall blåsas upp!

Jag tycker det är en underskattad konstruktion. Speciellt den plana "box-modellen" Den är ju nästan att betrakta som en luftvariant av den en gång saliga vattenbingen!

Att böka in vatten i en luftmadrass är emellertid inget vi rekommenderar. (Oj, "...vi..." nu försa jag mej nog...)

Mvh
Strmbrg,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
Mezzner Liggunderlag som flottör Paddling allmänt 6
Strmbrg Liggunderlag vid kajakcamping?.. Paddling allmänt 5
efanjos Liggunderlag till kajak? Paddling allmänt 3
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
PS-VKF Freya Hoffmeister ska runda ny kontinent Paddling allmänt 1
Magnus_74 Ska en instruktör/ledare kunna rolla? Paddling allmänt 137
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
robrox Ska paddla i Tresticklans nationalpark Paddling allmänt 2
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
torger Plask! Gamla gubbar ska int paddla racers. Paddling allmänt 26
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Erik Barkefors Vad ska klubben stå för och till vem? Paddling allmänt 13
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
jamo Sommarlöfte - Rollen ska sitta Paddling allmänt 37
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
UmeåAnna Vad ska en nybörjartjej satsa på för kajakmodell? Paddling allmänt 33
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
Jocka Vart ska vi paddla? Paddling allmänt 2
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
skorpion Jag ska köpa ny padel, var ,vilken? Paddling allmänt 4
sidpatel Vilken 1:a havskajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.