Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm.

Bergans Compact Light 3 går ju verkligen att få tag på till mycket bra priser, men så är det väl inte riktigt i samma klass som Hilleberg heller.

Däremot kan det mycket väl uppfylla våra behov nu, särskilt om man ska vara lite kritisk till att jag valde bara rätt så dyra tält från början.
Och med tanke på att vi faktiskt räknar med att bränna ytterligare närmare 20 000kr på annan utrustning inför sommarn, utöver tältet, så kan ju dom slantarna göra viss skillnad..

Men då tänker jag mig att det skulle kunna vara till fördel att istället välja ett Bergans Compact Winter 3, framför Compact Light 3.
Köper jag det hos Skövde natur så kommer jag med deras bidrag (1500kr) ner ungefär i prisnivå med vad Compact Light 3 kostar.

Men det kanske är rent av onödigt? Vad tror ni om skillnaderna mellan dessa två?

Bergans - Compact Winter 3 Pers Tent
Bergans - Compact Light 3

Jag skulle inte komma på tanken att köpa Bergans Compact Winter 3 över Compact light 3 för vandringar och turer vår-sommar-höst. Onödig vikt, volym och ganska högt pris. Jag vet att Compact light 3 väger 3,3kg komplett (då jag själv ägt ett sådant), varför jag tvivlar på viktangivelsen på 3,3 kg för "Winter" varianten med dess extra stormmattor.
Bergans Compact light 3 är ett rktigt bra tält för kring 3600kr som du kan hitta det för på ex Northstar.se eller XXL. Skall du betala kring 5000kr eller över hade jag gått på Nallo eller Nammatj.
Arctic Alpine Design WBT3 är ett annat tält i samma prisklass som Bergans Compact light 3 som fått bra omdömmen av dem som testat det.
 
Jag skulle inte komma på tanken att köpa Bergans Compact Winter 3 över Compact light 3 för vandringar och turer vår-sommar-höst. Onödig vikt, volym och ganska högt pris. Jag vet att Compact light 3 väger 3,3kg komplett (då jag själv ägt ett sådant), varför jag tvivlar på viktangivelsen på 3,3 kg för "Winter" varianten med dess extra stormmattor.
Bergans Compact light 3 är ett rktigt bra tält för kring 3600kr som du kan hitta det för på ex Northstar.se eller XXL. Skall du betala kring 5000kr eller över hade jag gått på Nallo eller Nammatj.
Arctic Alpine Design WBT3 är ett annat tält i samma prisklass som Bergans Compact light 3 som fått bra omdömmen av dem som testat det.

Jag har legat och tittat på både Bergans Compact Light 3 och WBT3 nu på morgonen och av vad jag läst så verkar wbt3 vara både lägre och kortare än Bergans, men framförallt kortare.

Det lutar nog åt ett Bergans just nu, visst skulle jag helst välja ett Nammatj 3 GT, men det blir ändå mer än det dubbla att betala.

Och har vi tur så kanske dom rent av kommer med ett Nammatj som kan rulla upp absiden i fronten lagom tills det är dag för oss att byta upp oss i framtiden.. ;)
 
Hej,
Jag förstår inte riktigt vitsen med att köpa ett Hilleberg Anjan alls?!

Det är som att betala fullpris för en Ferrari med Cykelhjul och enliters dieselmotor! (God affärside?)

Lägga ut så stora pengar och inte få ett fullgott Hillebergtält är för mig slöseri med pengar.
Tycker att Hilleberg anjan med högt uppdragen tältduk innebär stora nackdelar. Det regnar ju ofta i kombination med blåst här i Norden och det leder ju ofrånkomligt till att 1-2dm in i absiden så blir grejorna blöta och vattnet rinner in. Det måste ju vara betydligt bättre med ett Nallo GT som går ner till backen för i stort sett samma pris. När det gäller genomluftning kan man ju lösa det med en sten under duken eller öppna ingången.

Om man bara vill finväderstälta så behöver man inte ett Hilleberg utan kan lägga pengarna på ett maffigt liggunderlag med dun....

Nallo har högt placerad ventil i absiden och möjlighet att även öppna baktill för att fixa genomluftningen. I fint väder kan du öppna absiden på två sidor för genomluftning. Nammatj har dubbla högt placerade ventiler. Ventilerna på Nammatj är försedda med myggnät, vilket inte Nallo har. Anjan saknar många av dessa finesser som ex högt placerad ventil i absiden för att spara vikt, utan förlitar sig helt på ventilation i marknivå. Var även uppmärksam på att många extrema lättviktstält även drar ner på tjockleken på innertältgolvet för att spara vikt, och det är en plats där ett tält slits mest enligt min erfarenhet.
http://www.hilleberg.se/sv/vävspecifikationer

Även de högt placerade dubbla ventilerna på Bergans Compact Light 3 är försedda med myggnät och öppningsbara luckor, som på Nammatj.

Vad gäller sköna och mycket dyra uppblåsbara liggunderlag i tunnt material, beakta även hunden. Jag är själv ingen hundägare, men jag kan inbilla mig att en klo ganska lätt kan skapa punka på dessa tunna material.
 
Jag har legat och tittat på både Bergans Compact Light 3 och WBT3 nu på morgonen och av vad jag läst så verkar wbt3 vara både lägre och kortare än Bergans, men framförallt kortare.

Det lutar nog åt ett Bergans just nu, visst skulle jag helst välja ett Nammatj 3 GT, men det blir ändå mer än det dubbla att betala.

Och har vi tur så kanske dom rent av kommer med ett Nammatj som kan rulla upp absiden i fronten lagom tills det är dag för oss att byta upp oss i framtiden.. ;)

Om du är sugen på Bergans Compact light 3 eller likande så finns de på kampanj på outdoorexperten. Du får ett stormkök på köpet:)

http://www.outdoorexperten.se/p-7513-bergans-kompakt-light-3.aspx
 
Fick ett nyhetsbrev precis där det fanns lite info om kampanjen. Man fick tydligen ett trangia 27-1 UL på köpet om jag inte minns fel.
 
Vi har ju redan kikat på ett Primus EtaPower EF, men det är klart att med de belopp det rör sig om är man alltid intresserad av kampanjer. :)

Det köket duger bra att värma vatten på, men vill du kunna "laga" mat också är Trangia med gas definitivt att föredra;)
 
Vad gäller sköna och mycket dyra uppblåsbara liggunderlag i tunnt material, beakta även hunden. Jag är själv ingen hundägare, men jag kan inbilla mig att en klo ganska lätt kan skapa punka på dessa tunna material.

Bra synpunkt, frun min har fastnat för Expeds Synmat UL 7, dom verkar lätta men ändå lagom för att passa väderleken vi kommer vistas i. Men dom verkar väldigt sköra och kanske är riskabelt med hunden om vi inte har någonting annat ovanpå dem.

Jag har tittat på Thermarests ProLite Plus (R) för egen del, det är visserligen inte lika tjockt men jag tycker det ser ut och känns väldigt plant och behagligt ut.

Fast hon kommer nog envisas med att vi skall matcha också.. ;p


Det köket duger bra att värma vatten på, men vill du kunna "laga" mat också är Trangia med gas definitivt att föredra;)

Aha och vi som tyckte det verkade så smidigt.. Med "laga" mat menar du förstås allt annat än värma vatten för frystorkade alternativ..

Då lär jag alltså skynda mig att läsa på i "kök och brännare" också då.. ;)

Ska väl eg inte belasta den här tråden med frågor om detta, men om det går att svara på utan ett superinlägg, varför är skillnaden mellan Trangia & Primus EtaPower så markant då?
 
.

Jag har tittat på Thermarests ProLite Plus (R) för egen del, det är visserligen inte lika tjockt men jag tycker det ser ut och känns väldigt plant och behagligt ut.

Fast hon kommer nog envisas med att vi skall matcha också.. ;p


Aha och vi som tyckte det verkade så smidigt.. Med "laga" mat menar du förstås allt annat än värma vatten för frystorkade alternativ..

Då lär jag alltså skynda mig att läsa på i "kök och brännare" också då.. ;)

Ska väl eg inte belasta den här tråden med frågor om detta, men om det går att svara på utan ett superinlägg, varför är skillnaden mellan Trangia & Primus EtaPower så markant då?

Vad gäller liggunderlaget finns ju även Prolite Plus Women - ger henne en alldeles egen modell;)
http://www.rei.com/product/829823/therm-a-rest-prolite-plus-sleeping-pad-womens

Med ett Trangia T27 får du 2st kastruller och en stekpanna till ungefär samma vikt som för ETA Power EF. Med gastillsatsen är det hur lätt som helst att finreglera värmen för att ljuda mat som kräver längre koktid, och med två kastruller ökar definitivt möjligheterna till mer varierad meny. (Det är inte alltid de nyaste, mest designade och dyraste produkterna som är mest praktiska och funktionella i vildmarken;))
 
Vad gäller liggunderlaget finns ju även Prolite Plus Women - ger henne en alldeles egen modell;)
http://www.rei.com/product/829823/therm-a-rest-prolite-plus-sleeping-pad-womens

Med ett Trangia T27 får du 2st kastruller och en stekpanna till ungefär samma vikt som för ETA Power EF. Med gastillsatsen är det hur lätt som helst att finreglera värmen för att ljuda mat som kräver längre koktid, och med två kastruller ökar definitivt möjligheterna till mer varierad meny. (Det är inte alltid de nyaste, mest designade och dyraste produkterna som är mest praktiska och funktionella i vildmarken;))

Har inte tagit upp liggunderlagsfrågan ännu, men tältalternativet med Bergans mottogs mycket positivt.. :)

Det är väl säkert så att de nyaste, mest designade och dyraste produkterna marknadsförs hårdast och därav är de vi sett mest av nu när vi börjat kika runt..

Trangia för mig är vad jag förknippar med vårt gamla 5- mannatält, som i sin tur nästan krävde bil för att förflytta..
Men jag har sett nu att även dessa är moderniserade.. ;)
 
Vad gäller sköna och mycket dyra uppblåsbara liggunderlag i tunnt material, beakta även hunden. Jag är själv ingen hundägare, men jag kan inbilla mig att en klo ganska lätt kan skapa punka på dessa tunna material.

Jag tror att det är katter du tänker på - dom har vassa klor... ;)
 
Till Exped finns det överdrag. Antingen väljer man den tunnare och lättare eller skaffar på den med som också är en stol :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
kalalokki Djungel att välja tält Bo och sova 8
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
mkruse Hur skulle du välja? Bo och sova 2
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Hillan Tält, svårt att välja Bo och sova 7
Anna M Svårt att välja tält för fyra Bo och sova 17
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Välja tält Bo och sova 5
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
Sanca Välja tält igen Bo och sova 19
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Urwaldjaeger Eviga frågan: Att välja tält Bo och sova 26
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
JonatanBT Ny sommarsovsäck, vad välja? Bo och sova 4
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
BadCash Ännu en Välja-tält-tråd Bo och sova 10
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
femma Att välja tält när dollarn är låg? Bo och sova 16
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
lama78 Hjälp att välja! Bo och sova 5
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
Barbafarfa Någon som använt "pop up" tält uppe bland bergen? Bo och sova 6
KulvertTur Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer. Bo och sova 18
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 89
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.